آن روی سکه شهرت

اینجا حریم خصوصی ماست بفرمایید تو!

روزگاری بود که عکاسان زیادی، دوربین به دست و دزدکی در پی این بودند که لحظاتی از زندگی خصوصی بازیگران را شکار کنند و به قیمت خوبی به مجلات زرد بفروشند.
کد خبر: ۶۸۹۰۲۲
اینجا حریم خصوصی ماست بفرمایید تو!

این روزها شرایط خیلی تغییر کرده و هنرمندان خودشان بی‌آن‌که نیازی به دوربین‌های مخفی برخی عکاسان باشد، تصاویر زیادی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند که اغلب آنها مربوط به زندگی خصوصی آنهاست.

قبل‌ترها شاید گرفتن یک عکس با پیژامه از یک بازیگر مشهور، زمان زیادی را از عکاس مخفی‌ها می‌گرفت، اما حالا هنرمندان خودشان عکس منتشر می‌کنند و زیرش هم می‌نویسند «13 بدر با دمپایی قشنگ» و توجه مردم را به دمپایی‌های پلاستیکی‌شان هم جلب می‌کنند! هرچند این شبکه‌های اجتماعی، خوبی‌های زیادی هم دارند و به مردم نشان می‌دهند افراد معروف هم در زندگی شخصی‌شان با مسائلی مشابه افراد عادی روبه‌رو هستند، اما حاشیه و جنجال‌هایی را هم تا به حال دامن زنده‌اند. در موارد زیادی این اتفاقات محبوس در فضای مجازی نمانده‌اند و کار به رسانه‌ها هم کشیده است.

برخی حواشی دیگر هم هست که مانند گذشته برای افراد مشهور حاشیه‌ساز است. مانند ازدواج‌ها و طلاق‌ها و حضورشان در مجامع عمومی که هرچند با وجود شبکه‌های اجتماعی کمرنگ‌تر شده، اما هنوز تقریبا به قوت خود باقی است. در ادامه به چند نمونه از این مسائل که بتازگی توجه مردم را جلب کرده، پرداخته‌ایم.

حواشی «گنجشک‌خوری با دوستان»

یکی از این اتفاقات، گنجشک خوردن نیما شاهرخ‌شاهی، سحر قریشی و سیاوش خیرابی بود که در صفحه اینستاگرام قریشی منتشر شد و واکنش‌های زیادی در پی داشت. عکس‌های قریشی با عنوان «گنجشک‌خوری با دوستان» سر از رسانه‌های رسمی و غیررسمی درآورد و مورد انتقاد همه کسانی که از این ماجرا باخبر ‌شدند، قرار گرفت و همه این کار را بی‌رحمانه دانستند. در پایان همه جنجال‌ها شاهرخ‌شاهی هم متنی منتشر و این موضوع را رد کرد. فارغ از این‌که مراسم «گنجشک‌خوری با دوستان» انجام شد یا نه، این موضوع از حافظه مردم پاک نمی‌شود و هرکس از هر زاویه به آن نگاه کند، انتقادات زیادی به آن دارند.

یار دوازدهم پرحاشیه

از همان ابتدا که این طرح آغاز شد، حواشی فراوانی داشت؛ حواشی​ای که آنقدر پا گرفت تا خیلی‌ها عطای سفر برزیل را به لقایش ببخشند و ترجیح دهند فوتبال را در خانه‌هایشان تماشا کنند. عده دیگری اما بار سفر بستند تا جام جهانی را در برزیل بگذرانند و تیم ملی کشورمان را تشویق کنند.

البته این برنامه تحت عنوان «یار دوازدهم» قرار بود هنرمندان و بازیگران ایرانی را با پرداخت هزینه سفر به برزیل ببرد و از این سفر مجموعه‌ای را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی تهیه کند. این پروژه به دلایلی که بررسی آنها در این نوشته نمی‌گنجد، دستخوش تغییراتی شد و در شرایطی خاص تعدادی از هنرمندان به این سفر رفتند. مدت طولانی از این سفر نگذشته بود که عکس منتشر شده برخی بازیگران با شلوارک در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد و یک روزنامه هم این عکس را در صفحه نخست خود منتشر کرد.

انتشار این عکس‌ها هنوز در صفحات شخصی این بازیگران ادامه دارد و سایت‌های مختلف هم سعی دارند در انتشار این عکس‌ها، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند؛ البته برخی از این هنرمندان از جمله مهراب قاسم‌خانی اعتراض خود را به این حواشی اعلام کرده‌اند و احتمالا پس از بازگشت آنها به کشور این حواشی باز هم ادامه پیدا کند.

از تاتو کردن تا آفتاب‌پرست

بازیگران شهرت دارند و همان‌طور که خودشان هم همیشه گفته‌اند و می‌گویند این شهرت برایشان خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین نکته منفی این شهرت در این است که همه کارهایشان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و مردم با دقت نظر بیشتری لباس پوشیدن، حرف زدن، خندیدن و دیگر کارهای آنها را زیر نظر می‌گیرند. یکی از تصاویر جالبی که در این مدت روی صفحه یکی از بازیگران (مهراب قاسم‌خانی) منتشر شد، لحظه‌ای است که مردی کنارش ایستاده و در حال تاتو کردن تصویر سوپرمن روی بازوی اوست. صرف‌نظر از این‌که جامعه ما، نگاه چندان مثبتی به خالکوبی ندارد، بد نیست بین انتشار این تصویر و تصویر خالکوبی شعر مولانا روی بازوی برد پیت، بازیگر آمریکایی مقایسه‌ای کوتاه در ذهن خودمان انجام دهیم!

انتشار عکس‌های بازیگران با حیوانات خانگی‌شان هم از دیگر نکات جالب شبکه‌های اجتماعی این روزهاست. حیواناتی که بعضا با گربه و سگ شروع می‌شوند، به آفتاب‌پرست در آغوش رضا یزدانی ختم می‌شوند. دیدن این تصاویر این فکر را به ذهن می‌آورد که آیا قرار است ادای کسانی را دربیاوریم که در فرهنگ دیگری زندگی می‌کنند؟

حکایت‌های قلیان کشیدن

قلیان کشیدن این روزها با همه توصیه‌های پزشکان در جامعه ما رواج عجیبی دارد، رفتاری نادرست که به سلامت همه ضرر می‌زند. با این حال خیلی‌ها در سفره‌خانه‌ها یا خانه‌هایشان قلیان می‌کشند و از آنجایی که این کار جرم نیست، کسی هم کاری به کارشان ندارد. قلیان کشیدن ورزشکاران کشورمان طی چند ماه گذشته حاشیه‌هایی با خود داشته است. یکی از این حاشیه‌ها در برنامه ورزشی نود مطرح شد و مربوط به تیم ملی فوتبال زیر 22 سال کشورمان بود. در این برنامه عادل فردوسی‌پور با استناد به صحبت یکی از مسئولان هتل محل اقامت تیم ملی زیر 22 سال در کیش به مساله قلیان کشیدن چند بازیکن این تیم اشاره کرد. منصوریان در واکنش به این موضوع گفت: اصلا چنین مساله‌ای نبوده است. ما آنجا عین یک خانواده بودیم. وظیفه ماست که مراقب بازیکنان باشیم. من همیشه به بازیکنان گفته‌ام که آرم جمهوری اسلامی روی پیراهنتان است. پس از این، قاسمی مسئول رستوران هتل محل اقامت تیم ملی روی خط آمد و گفت: معمولا از ساعت 11 به بعد هفت هشت بازیکن به همراه پزشک و آنالیزور تیم درخواست قلیان می‌کردند. آنها حتی قبض این گروه را پرداخت نکرده‌اند. من می‌توانم عکس‌های مربوط به این مساله را برای برنامه شما ایمیل کنم. سرمربی سابق تیم زیر 22 سال که بار اول این موضوع را انکار کرده بود و در واکنش به صحبت‌های قاسمی گفته بود بعید می‌دانم پزشک ما چنین کاری کرده باشد، چراکه او خودش افسر مبارزه با دوپینگ است، پس از دقایقی با برنامه تماس گرفت و گفت: من تحقیق کرده‌ام. متاسفانه در گروه ما سه، چهار نفر از بیرون آمده بودند. خطا از سوی یکی دو نفر صورت گرفته است. من نمی‌خواهم انکار کنم. باید قبول کنیم که مدیریت بیشتری باید صورت می‌گرفت. من عذرخواهی می‌کنم. در کادر هم یکی دو نفر بوده‌اند که من آنها را از خودمان جدا می‌کنم. این اتفاق در حالی افتاد که اواخر برنامه فردوسی‌پور اعلام کرد یکی دو نفر با این مسئول هتل تماس گرفته‌اند و یک و نیم میلیون تومانی که بابت آن قبض‌ها بدهی وجود داشت را فورا به حسابش ریخته‌اند تا مبادا عکس‌ها را برای «نود» بفرستد. چند سایت خبری هم عکس‌های فوتبالیست‌ها را در حال قلیان کشیدن در تهران منتشر کرده، مدعی شدند بهترین جا برای دیدن این افراد، سفره‌خانه‌ای سنتی اطراف میدان هفت ‌تیر است که در آنجا چهره‌های آشنایی از جمله برخی فوتبالیست‌های معروف و برخی خوانندگان حضور دارند و نکته جالب آن پرداخت ۱۷ هزار تومان برای تماشای این افراد از روی صندلی است!

فضای مجازی یا سالن مد!

برخی صفحات بازیگران، تنها به انتشار عکس‌های خودشان در ژست‌های مختلف می‌گذرد، خانم بازیگر گل خرید. خانم بازیگر خندید. خانم بازیگر به مسافرت رفت. هیچ‌یک از اینها ایرادی ندارد، اما قرار نیست فضای مجازی و شهرت برخی بازیگران، صفحه‌های آنها را تبدیل به سالن مد کند. نکته جالب‌تر اینجاست که اغلب این هنرمندان حاضر نیستند بپذیرند که در فیسبوک، اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر صفحه‌ای دارند. این موضوع این سوال را پیش می‌آورد که کدام مخاطب علاقه‌مندی تا این حد تصاویر زندگی شخصی هنرمندان را می‌تواند در اختیار داشته باشد؟

ازدواج‌های پر سر و صدا طلاق‌های جنجالی

ازدواج و طلاق از جمله اتفاقاتی است که خیلی‌ها با آن مواجه می‌شوند، اما وقتی این موضوع به زندگی هنرمندان مربوط شود، جنجال‌های زیادی خواهد داشت؛ نمونه‌اش جدایی سحر دولتشاهی و رامبد جوان و ازدواج مجدد او با یکی از چهره‌های مشهور سینمایی حواشی بسیاری را دربر داشت.

این روزها هم ازدواج مهناز افشار با پسر محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد، بحث داغ بسیاری از رسانه‌هاست و همه قضاوت‌های خودشان را درباره این موضوع بیان می‌کنند، با این همه درباره این موضوع بهتر است با خودمان فکر کنیم و ببینیم دوست داریم دیگران درباره ازدواج یا خدای‌ناکرده جدایی ما هزاران قضاوت متناقض داشته باشند؟

از حق نگذریم

خیلی از کسانی که این موارد را می‌خوانند با خودشان خواهند گفت زندگی شخصی‌شان است. به شما چه مربوط! ما هم درباره خوب و بد خیلی چیزها قضاوت نکردیم و این قضاوت را به شما واگذار کردیم.

اما یک نکته درباره حضور هنرمندان در فضای مجازی! نباید از خوبی‌های این فضاها هم گذشت و فراموش کرد هنرمندانی هم هستند که در شبکه‌های اجتماعی تاثیر خوبی روی جامعه و همچنین مسائل اخلاقی می‌گذارند.

مثلا وقتی در شرایط اسفناک زلزله همین هنرمندان از مردم می‌خواهند تا برای اهدای خون یا کمک‌های نقدی و غیرنقدی به هموطنانشان به میدان بیایند، قطعا درخواستشان روی مردم اثر مثبت دارد و اتفاقات خوبی را رقم می‌زند و کم نیستند چهره‌های مشهوری که در کارهای خیر همواره پیشقدم بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها