شهر تاریخی جرجان به دل خاک بازمی گردد

شهر تاریخی جرجان در گنبدکاووس در شرق استان گلستان که زمانی کاوشگران میراث فرهنگی آن را از دل خاک بیرون آوردند، اکنون با بی‌توجهی مسئولان رفته‌رفته به دل خاک بازمی‌گردد.
کد خبر: ۷۱۲۶۱۱
شهر تاریخی جرجان به دل خاک بازمی گردد

این شهر تاریخی که در زمان آبادانی 1200 هکتار مساحت داشت، به دلایل مختلف نظیر توسعه بخش کشاورزی، ساخت خانه‌های مسکونی و کاوش‌های غیرمجاز از بین رفته و به حدود 250 هکتار کاهش یافته است.

شهر تاریخی جرجان در دوران اوج شکوفایی خود مهد علم و ادب و صنایع شیشه‌گری، فلزکاری و سفالگری بود و در سال 1350 تا 1357 مورد کاوش‌های علمی قرار گرفت. این شهر که در سال 1317 با شماره 40 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدگی نکردن، دستخوش تغییرات اساسی شده است.

یکی از ویژگی‌های این شهر، داشتن کانال فاضلاب سراسری است که این مساله اهمیت فراوانی در بهداشت شهر داشت. خیابان‌ها و گذرهای شهر جرجان طرح شبکه‌بندی داشته و از شمال به جنوب و از شرق به غرب امتداد یافته و تقریبا همه شهر را دربرمی‌گرفت که می‌توان آن را نهایت ذوق و استادی معماران و شهرسازان جرجان دانست.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس در این باره به ایرنا گفت: ساماندهی اولیه شهر در شهر تاریخی جرجان انجام شد ولی به نتیجه مطلوب نرسید.

جبرئیل نوکنده افزود: به منظور رفع برخی از مشکلات این محوطه تاریخی، پیشنهاد ایجاد سایت موزه شهر جرجان از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به سازمان مرکزی داده شد که به تصویب این سازمان رسید.

نوکنده از زمان اجرایی شدن این مصوبه و میزان اعتبارات آن اظهار بی اطلاعی کرد و در عین حال گفت: قرار است این مصوبه در سال 93 اجرایی شود.

وی در خصوص نصب نشدن تابلوی راهنما در شهر تاریخی جرجان برای مسافران و استقرار نگهبان و کارشناس میراث فرهنگی در این مکان نیز گفت: همه این کارها در قالب سایت موزه تعریف شده است و در صورت ابلاغ این مصوبه و تامین اعتبارات انجام خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدکاووس افزود: برنامه نصب تابلوها برای معرفی این اثر تاریخی در این مکان و ورودی های سه گانه به استان گلستان و همچنین ضرورت ها و نیازهای دیگر در قالب سایت موزه جرجان به سازمان مرکزی ارابه شده است و منتظر ابلاغ سازمان مرکزی اجرایی هستیم.

نوکنده تاکید کرد: تا زمانی که شهر تاریخی گرگان (جرجان) به سمت سایت موزه پیش نرود انجام این کارهای مقطعی نمی تواند زمینه جذب گردشگر را فراهم کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس درباره کاهش میزان گردشگران و بازدید کنندگان به شهر تاریخی جرجان گفت: برای نخستین بار در تاریخ شهر باستانی، فقط در نوروز امسال با حضور چند دانشجو در این مکان، تعداد گردشگران شهر تاریخی گرگان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد پایش قرار گرفت و تا قبل از آن نیز هیچ مرکزی برای رصد تعداد گردشگران وجود نداشت.

شهر تاریخی جرجان در فاصله سه کیلومری غرب مرکز شهرستان 325 هزار نفری گنبدکاووس و در کنار مرقد مطهر حضرت یحیی بن زید (ع) قرار دارد؛ این مکان تاریخی روزگاری به عنوان یکی از شهرهای پیشرفته زمان خود به شمار می رفت.

این شهر تاریخی که در زمان آبادانی یک هزار و 200 هکتار مساحت داشت، به دلایل مختلف نظیر توسعه بخش کشاورزی، ساخت خانه های مسکونی و کاوش های غیر مجاز از بین رفته و به حدود 250 هکتار کاهش یافته است.

جرجان از بلاد معتبر در دوره های سامانیان، آل زیار و سلجوقیان بود و در سال 620 هجری قمری بر اثر حمله مغول از بین رفت.

شهر تاریخی جرجان در دوران اوج شکوفایی خود مهد علم و ادب و صنایع نظیر شیشه گری، فلزکاری سفالگری بود و در سال 1350 تا 1357 مورد کاوش های علمی قرار گرفت.

این شهر یکی از با ارزش ترین آثار برجای مانده از دوران اسلامی است که در سال 1317 با شماره 40 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل نبود رسیدگی، این محوطه دستخوش تغییرات اساسی شده است.

newsQrCode
برچسب ها: گلستان جرجان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها