معاون فرهنگی اتاق اصناف در گفت و گو با جام جم آنلاین خبرداد:

برگزاری جشنواره مدولباس در اسفند

طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس به‌صف شدند

در حالی‌که جشنواره بین‌المللی مد و لباس دوره‌های گذشته در مکان ثابتی برگزار نمی‌شد، دبیر کارگروه مد و لباس کشور از برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خبر داد.
کد خبر: ۷۷۴۲۳۴
طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس به‌صف شدند

حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس دیروز در نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به این‌که در جشنواره امسال شاهد تغییرات قابل توجهی نسبت به دوره‌های گذشته خواهیم بود، گفت: در دوره‌های گذشته توقع بر این بود که خروجی اقدامات صورت گرفته را به‌طور ملموس بتوان دید. امسال تلاش شده است تا شاهد عرضه و کاربردی کردن این طرح‌ها و اقدامات باشیم.

او با تأکید بر این‌که بخش عمده‌ای از اقدامات کارگروه مد و لباس طی سه سال گذشته برای کاربردی شدن طرح‌ها انجام شده است، عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم در جهت تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب دستاورد تلاش تولیدکنندگان، صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی را به نمایش بگذاریم.

از الگوسازی تا ترویج پوشش مناسب

به گفته دبیر کارگروه مد و لباس، چهارمین دوره این جشنواره در فضایی به مساحت 20 هزار متر مربع در هفت سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود. قبادی با بیان این‌که این جشنواره 9 بخش دارد، گفت: این بخش‌ها شامل بخش مسابقه طراحی پارچه، لباس، کیف و کفش، بخش علمی و دانشگاهی، بخش فرهنگی و هنری، بخش صنعت، بخش بین‌الملل، موسسات تک‌منظوره هنری مد و لباس، سازمان‌ها و نهادها، استان‌ها و اقوام و بخش عرضه محصولات فروش خواهد بود.قبادی اجرای قانون ساماندهی مد و لباس را از مهم‌ترین اهداف این جشنواره خواند و در تشریح اهداف دیگر جشنواره اذعان کرد: ساماندهی مد و لباس کشور در جهت الگوسازی و ارائه نمونه‌های مناسب برای مخاطب داخلی نخستین هدف این کارگروه است. افزون بر این، توجه به صنعت پوشاک به عنوان یک تجارت غیرنفتی نیز در کنار ترویج پوشش متناسب مدنظر ما قرار دارد. ایجاد تعامل با کشورهای همسو و پیشکسوت در عرصه مد اسلامی و استفاده از تجربیات آنها نیز در این دوره مد نظر ما قرار دارد.

حضور هنرمندان و پیشکسوتان

قبادی در ادامه از حضور بیش از صد اثر در بخش رقابتی جشنواره خبر داد و گفت: به پیشنهاد هنرمندان و پیشکسوتان حوزه مد و لباس یک بخش غیر رقابتی نیز به جشنواره افزودیم و پیش‌بینی می‌شود که صد اثر در این بخش به نمایش گذاشته شود. او درباره سالن‌هایی که به جشنواره مد و لباس اختصاص داده شده، عنوان کرد: سالن 27 نمایشگاه با 2000 متر مربع فضا برای نمایش آثار منتخب در نظر گرفته شده است. 21 استان نیز تاکنون برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند که در سالن 6 حضور خواهند یافت.

دبیر چهارمین جشنواره مد و لباس، در ادامه صحبت‌هایش بخش صنعت را حلقه جدی حوزه مد دانست و افزود: این سومین دوره‌ای است که بخش صنعت در نمایشگاه حضور دارد. این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌هاست که از ابتدایی‌ترین مواد اولیه در عرصه مد شامل نخ تا ماشین‌آلات را به تصویر می‌کشد. در این بخش تلاش بر این است که ارتباط بین صنعتگران، طراحان و تولیدکنندگان افزایش پیدا کند. بخش علمی و دانشگاهی که به‌گفته قبادی یکی از فعال‌ترین بخش‌های حوزه مد و لباس است نیز در این جشنواره حضور پررنگ دارد. دبیر کارگروه مد و لباس در ادامه از حضور 74 دانشگاه در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس خبر داد و گفت: 38 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت که هر کدام از آنها جدای از نشست‌های علمی و تخصصی خود جشنواره، کارگاه‌های آموزشی را در درون غرفه‌های خود برگزار می‌کنند.

به گفته او، در بخش پایان‌نامه‌ها نیز تاکنون بیش از 200 اثر در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و 42 اثر چاپ‌شده در این حوزه به دبیرخانه علمی و دانشگاهی رسیده که در دست داوری و بررسی است.

اولویت ما طراحی و کیفیت است

اما از بخش بین‌الملل جشنواره نیز استقبال شده است؟ آن‌گونه که قبادی بیان می‌کند، در جشنواره سوم به‌دلیل محدودیت فضا این بخش از جشنواره حذف شد، اما در این دوره ابتدای سالن 7 به این بخش اختصاص داده شده است. او و دیگر مسئولان جشنواره مد و لباس پیش‌بینی می‌کنند 15 کشور در جشنواره این دوره شرکت کنند. ایتالیا، جمهوری آذربایجان، افغانستان، عراق، استرالیا، ترکیه، هند و برزیل از جمله کشورهایی هستند که برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

از آنجا که جشنواره مد و لباس با نمایشگاه فروش عرضه محصولات این حوزه همراه است، دو سالن به این بخش اختصاص داده شده و حدو 180 غرفه در این نمایشگاه برپاست. قبادی با بیان این‌که در بخش فروش علاوه بر لباس بانوان و آقایان، برای نخستین بار کیف و کفش هم عرضه می‌شود، افزود: با احتساب این، پیش‌بینی 200 غرفه را برای بخش فروش داریم. همچنین امسال موسساتی که به صورت الیاف طبیعی کار می کنند با شرایط ویژه‌ای حضور دارند. قبادی با بیان این‌که در بخش فروش و در کل جشنواره طراحی و کیفیت محصولات بیشتر برای ما اهمیت دارد تا قیمت کالاها، گفت: البته ما در این بخش به‌دنبال فروش و معرفی برندها نیستیم، بلکه قصد داریم که طراحان و متخصصان ایرانی از تجربیات این بخش بخصوص در بخش آموزشی بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر، او بخش نمایش لباس را یکی از زیباترین قسمت‌ها دانست و بیان کرد: تلاش داریم که بخش نمایش و عرضه بسیار زیبا باشد، بر همین اساس نیز یک سالن اختصاصی برای آن در سالن 27 طراحی شده است. در بخش نمایش، بازدید از آثار برگزیده با فروش بلیت انجام می‌شود که عواید آن به امور خیریه ارائه خواهد شد.چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس از یازدهم تا شانزدهم اسفند ماه در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها