برنامه «این ‌شب‌ها» به موضوعاتی در حوزه دین می‌پردازد

شوق آموختن آموزه‌های دینی

انتقال حقایق، نیازمند مهارت‌های ارتباطی‌

مسجد یکی از مهم‌ترین مراکز انتقال فرهنگ به نسل آینده است. در واقع مسجد در جوامع اسلامی نقش محوری‌ در اشاعه فرهنگ اسلامی را عهده‌دار است، اما اشاعه فرهنگ به نسل آینده نیازمند این است که با روحیات و دغدغه‌های نسل جدید نیز آشنا باشیم. ماه رمضان یکی از بهترین فرصت‌ها برای تامل در باب این موضوع است، چراکه در این ماه، مساجد با استقبال بیشتری از سوی مومنین مواجه است. به همین بهانه این موضوع را با تعدادی از کارشناسان دینی مطرح کردیم. اولین این مصاحبه‌های کوتاه که در قالب یادداشت متن آن را هم اکنون می‌خوانید، با آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۱۳۰۴۲
انتقال حقایق، نیازمند مهارت‌های ارتباطی‌

جذب جوانان به مساجد مستلزم شیوه و محتوای خاصی در بیان آموزه های دینی است .

‌روحانیون و امامان جماعت مساجد باید هم از حیث محتویات گفتار و هم از حیث شیوه بیان خود، حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند و به جای خطابه و مونولوگ به ارتباط دوسویه و دیالوگ توجه نشان دهند.

‌ ۳۰ سال پیش سفری برای بازدید از دادگاه‌های لاهه داشتم، در آنجا سفیر ما گفت رئیس کلیسای پروتستان دوست دارد شما را ملاقات کند، او یک کشیش بود و نخستین سوالی که از من پرسید درباره مساجد بود.

‌این کشیش از من پرسید ما شنیده‌ایم شما موفق شده‌اید مساجد را از جوانانتان پر کنید، خواستیم بدانیم چه تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید، چراکه کلیساهای ما پر از پیرمردها و پیرزن‌هاست، ‌شما تجربه‌تان چیست؟ چطور در مساجد جاذبه ایجاد کرده‌ و توانسته اید مفاهیم خدا، وحی و نبوت را برای نسل جوان تفهیم کنید؟

‌‌ در این ملاقات چند ساعته تلاش کردم راه‌هایی را که برای جذب جوانان در مساجد مسلمانان مؤثر بوده است به کشیش مسیحی توضیح دهم‌.حال نمی‌خواهم این مسائل را اینجا مطرح کنم، ولی واقعیت این است که امروز روند ما معکوس بوده و امروز کمتر در این زمینه موفق هستیم.

برخی روحانیون ما در مساجد موفق ظاهر نشده‌اند . بنده تجربه دارم با وجود این که روحانی حرفی برای گفتن داشته ولی باز هم قدرت جذب نداشته است! بنابراین هنوز هم با همه مشکلات اگر در مسجد جاذبه ایجادکنیم جوانان علاقه‌مند می‌شوند.

از این رو روحانیت باید در نحوه بیان و سخنان و گفتار و محتویات، مطلب جدید داشته و در شیوه‌های بیان خود تجدید نظر کنند.

روحانیت باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد و تخصص ارائه مطلب را کسب کند، اما متأسفانه امروز این طور نیست.

روحانیت که می‌گویم اعم از امام جماعت و روحانیت خطیب و واعظ است، هر چند به اعتقاد من امروز دیگر دوران خطابه تاحدودی سپری شده، چون خطابه سخن‌گفتن یکطرفه است که دوران آن گذشته، امروز صحبت‌ها دوجانبه باشد و دیالوگ جای مونولوگ را بگیرد.

باید در محافل و مساجد، علما و فضلا و روحانیون از افراد متخصص درجه بالا باشند، دیگر دوران آن سر رسیده افرادی که در سخنوری یا حتی ارتباط‌گیری ناتوان هستند، در مساجد مردم را هدایت کنند چه اگر این طور نبود، امروز جوانان بیشتری را در مساجد می‌دیدیم.

روحانیت و سخنرانان باید آماده باشند تا در مساجد اگر کسی حرفی زد و نقدی داشت، اول تحمل داشته باشند و بشنوند و دوم بتوانند پاسخ بدهند، امروز در این حوزه‌ها نقد زیادی بر ما وارد است.

جــام جـــم

سید حسین امامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها