مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر؛

برای تحقق شعار سال همه ی دستگاه های اجرایی و قضایی پای کار آمده اند

بدحسابی کشتیرانی پای 60 کارگر را به اداره کار کشاند

خودداری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی از پرداخت مطالبات مزدی گروهی از کارگران شاغل در کشتی‌های این مجموعه باعث شد تا 60 نفر از این کارگران در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شمیران اقامه دعوی کنند.
کد خبر: ۸۲۲۷۸۱
بدحسابی کشتیرانی پای 60 کارگر را به اداره کار کشاند

این کارگران که از 10 سال تا بیشتر از 20 سال در سمت‌های تخصصی کاپیتان، افسر و مهدنس کشتی در استخدام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده و گفته می‌شود که در حال حاضر برای بازنشستگی و یا بازخریدی باکافرمایان دچار اختلاف شده‌اند.

در این رابطه «امیر حسین حصارکی» از وکلای دادگستری که در مراجع تشخیص و حل اختلاف پیگیر شکایت این گروه از کارگران کشتیرانی جمهوری اسلامی است، می‌گوید: بصورت مشخص مدیران کشتیرانی در مقام کارفرما حاضر به تسویه حساب نیستند.

وی در توضیح ماجرا می‌گوید: تا پیش از آنکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 80 به بخش خصوصی واگذار شود تقریبا تمامی افرادی که به عنوان کاپیتان، مهندس و افسر کشتی در استخدام این مجموعه بودند تابع مقررات قانون استخدامی کشوری بودند که پس از این تاریخ وضعیت استخدامی آنها به مقرارت قوانین کار و تامین اجتماعی تغییر کرد.

این وکیل دادگستری افزود: البته از این تاریح به بعد نیز تمامی کارگرانی که به عنوان کاپیتان، مهندس یا افسر کشتی در شرکت کشتیرانی مشغول به کار شدند در چارچوب مقررات کار و تامین اجتماعی قراردادهای 10 ساله امضا کردند.

به گزارش ایلنا، به گفته آقای حصارکی مشکل موکلان وی از آنجایی آغاز شده است که با رسیدن زمان بازنشستگی و یا اتمام اعتبار قرارداد 10 ساله آنها مدیران شرکت کشتیرانی حاضر به تسویه حساب نشدند و در مقابل با کارگرانی که خواستار دریافت مطالبات پایان کار خود بودند به عنوان متخلف برخورد کردند.

وی می‌گوید: بصورت مشخص تا سال 93 مدیران بخش خصوصی شرکت کشتیرانی با این ادعای غلط که هنوز دولت مالک اصلی شرکت کشتیرانی است، از طرح دعوای در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار جلوگیری می کردند و در مقابل به استناد قانون استخدام کشوری برای کارگرانی که پس از خاتمه قرارداد خواستار تسویه حساب و قطع همکاری می شند در هیات‌های بررسی کننده تخلفات اداری تشکیل پرونده می‌دادند.

به گفته حصارکی، هرچند در نتیجه‌ پیگیری‌های او و موکلانش در نهایت مدیران کشتیرانی در مقام کارفرما پذیرفته‌اند که باید مطالبات این کارگران را پرداخت کنند اما هنوز تلاشی آنها برای کاستن از حجم تعهداتشان ادامه دارد.

این وکیل دادگستری در توضیح معوقات مزدی موکلان خود گفت: ماهیت کار کاپیتان‌، افسر و مهندس کشتی انجام کار در سفرهای دریایی است و هر سفر کاری صاحبان این گروه از مشاغل دست کم 6 ماه طول می‌کشد و بصورت معمول این گروه از کارگران بعد از پایان هر ماموریت کاری تنها دو ماه در خشکی اقامت دارند.

وی افزود: شرایط کاری این کارگران طوری است که بابت ایام اقامت آنها در دریا بصورت ارزی مزد می گیرند و تنها در مواقعی که خشکی حضور دارند دستمزد آنها بصورت ریالی پرداخت می‌شود اما از قرار معلوم کارفرما اصرار دارد تا مطالبات کارگران شاکی را بر مبنای دستمزد ریالی پرداخت کند و بدون یک این اقدام باعث می‌شود تا در زمان بازنشستگی مستمری این کارگران بصورت فاحش تنزل پیدا کند.

به گفته حصارکی، استدلال مدیران کشتیرانی برای انجام این کار این است که دستمزد ارزی موکلان من براساس مزایای جانبی همچون حق ماموریت پرداخت می‌شود و این درحالی است طبق نظر کارشناسی وزارت کار چون کارگرانی مانند مهندسان، کاپیتان‌ها و افسران کشتی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل نمی‌شوند بنابراین تمامی مطالباتی که به آنها پرداخت می‌شود حکم مزد پایه را داشته و بنابراین در زمان تسویه باید کارفرما با آنها بر مبنای دستمزد ارزی حساب و کناب کند.

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: در حال حاضر هنوز مدیران کشتیرانی حاضر به تکمن از نظر وزارت کار نشده اند و به همین دلیل نزدیک به 60 نفر از کارگران رده بالای کشتیرانی با طرح شکایت در اداره کار شمال تهران معوقات مزدی خود شدند.

وی افزود: هیات تشخیص اداره کار تا این لحظه پس از بررسی 5 پرونده به نفع کارگران رای داده است که با اعتراض کارفرما این احکام در هیات حل اختلاف شکسته شده و قرا است طبق قانون در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قراربگیرند.

حصارکی در مورد باقیمانده‌ پرونده‌هایی که در اداره کار شمال تهران مطرح است گفت: هنوز زمان رسیدگی به جلسه هیات تشخیص آنها فرانرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
البته تضییع حقوق این پرسنل به اینجا ختم نمیشه بلكه مدیران این شركت با بدرفتاری و حقوق پایین دادن به پرسنل ایرانی به عمد باعث بیرون رفتن این نیروهای تخصصی از این شركت شدن تا بتونن با اعلام كمبود نیروی كار ایرانی در این زمینه از نیروهای هندی و پاكستانی بدون تخصص و با حقوق چندین برابری ایرانی ها استفاده كنن و از آنجایی كه این نیروهای خارجی معمولا تخصص لازم رو نداشتن،برای بدست آوردن این شغل حاضر میشدن بخش قابل توجهی از حقوقشان رو به افرادی كه باعث استخدام آنها در كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میشدند،بدهند.
حقوق ۸۰۰۰هزاردلاری یك كارگر هندی در برابر حقوق ۱۵۰۰ دلاری یك مهندس ایرانی!!!!
مدیران این شركت امیدوارم در آن دنیا جواب بدهند
پرشیا آریایی فرزند كوروش از لوس آنجلس
Netherlands
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
این هم نتیجه بی مدیریتی در كشور آریایی پرشیا فرزندان كوروش
شاكی حقیقی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
كشتیرانی به صورت هدفمند و سیستماتیك در حال راندن نیروهای كار آمد خود است و امیدوارم این موضوع رو مدیر عامل این موسسه به آن اذعان كنه و مدیریت رو به دست انسانهای متعهد بده
درجانورد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
متاسفانه روز یه روز اوضاع برای كاركنان دریایی این شركت بدتر میشه از پرداخت نكردن حقوق برابر با دریانوردان خارجی شاغل در این شركت گرفته تا اخذ پول اموزش از دانشجوهای به اصطلاح بورسیه دریانوردی و دوره های جانبی.افزایش ندادن حقوق بعد از گذشتن چندین سال .برخورد بد و بی اخلاقی و جوابهای تند به دریانوردان از سوی كاركنان فلیت پرسنل.بها ندادن و كم توجهی به نیروهای جوان وتازه نفس.تصمیمات غیر كارشناسی و سلیقه ای . و در آخر دشمن فرض كردن كارمندان دریایی به جای همكار.
seaman
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
در انگستان و كشورهایی كه بسیار پیشرفت كرده اند این دریانوردها بوده اند كه پایه های یك اقتصاد قوی را بناد نهاده اند و آن با حمل بار به اقصی نقاط جهان اینو كه اینها متوجه نمی شد
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
من بیش از 15 سال هست كه در این شركت در بخش دریا مشغول بكار هستم. متاسفانه سیستم مدیریتی این شركت با یك سیستم برده داری نوین اداره میشه. با وجود تمام مشكلاتی كه دریانوردان دارند مثل دوری از خانواده كه بیش از 6 ماه طول میكشه، دزدان دریایی، زندگی و كار در شرایط سخت جوی مثل دریای طوفانی گرمای شدید و سرمای شدید.بارگیری مواد مضر در كشتیها مثل سولفور و غیره ولی این شركت حاضر نیست كه حقوق دریانوردان زحمتكش ایرانی رو به صورت بین الملل بده ولی با آوردن نیروهای هندی و پاكستانی كه اصلا تخصصی ندارند، حقوق بین الملل میدهند. خدا از سر تقصیرات شما نگذره. همه شما باید اون دنیا پاسخ گوی دریانوردان و خانواده های بی گناه آنها باشید. واقعا دلم خونه از دست اینها. خدا ازتون نگذره.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
واقعا از سایت جام جم تشكر میكنم كه بالاخره یك سایت معتبر مثل جام جم این خبر رو انعكاس داد و گوشه هایی از مشكلات دریانوردان منعكس شد. با تشكر فراوان.
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
من خودم از افسران كشتیرانی هستم ما در اوج فعالیت كشتیرانی در روی كشتیهای این شركت از جان مایه گذاشتیم در حالی كه در همان كشتیها افراد خارجی از جمله پاكستانیها سه برابر ما حقوق میگرفتند و اصلا كوچكترین دلسوزی برای شركت نداشتند حال كه ماها جوانی خود را برای این شركت صرف كردیم این هم جواب ما الان حقوق بازنشستگی یك كاپیتان یا سرمهندس بعد از سی سال كمتر از حقوق بازنشستگی یك كارمند ساده است در ضمن شركت كشتیرانی دوران دانشجویی ما را عین سایر ارگانهای دولتی كه دانشجویان بورسیه را جزو سنوات خدمتی حساب میكنند حساب نكرد و درست از زمانی كه ما به عنوان افسر روی كشتی رفتیم سنوات برای ما حساب شد این درد دل تمام كاركنان دریایی كشتیرانی میباشد و دقیقا به خاطر همین برخورد كشتیرانی اكثر پرسنل بعد از تعهد خدمتی از سیستم جدا شدند.
امیدوارم مسئولین به درد این گروه زحمت كش برسند
یك آواره توفانهای سهمگین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
جام جم ممنونیممممممممم ///// ح د. مدیر عامل شركت لطفا پاسخگو باش این فغان بچه های ماست این ناله ناشی از ظلم رفته بر كودكان ماست
هادی
Germany
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
۰
۰
با سلامو تشكر از توجه شما.این تنها مورد كم لطفی و بی عدالتی دوستان عزیز در مجموعه شركت كشتیرانی نیست. دوستان عزیز بخوبی اشاره كرده اند در كامنت ها. به امید اینكه همه پرسنل زحمت كش دریا به حقوق حقه خود برسند
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
۰
۰
متأسفانه به دلیل شرایط بسیار نامناسب كار بر روی كشتی های ایران از سال 1390 این شركت را ترك كردم. من از جمله آن دریانوردانی بودم كه نسبت به حق خوری و برخورد نابرابر اعتراض می كردم اما هیچ پاسخی نبود. از قدیم گفتن از ماست كه بر ماست.تعدادی از آنهایی كه حق دریانوردان را ضایع می كنند زمانی خود هم دریانورد بوده اند ولی الان فقط به دریافت پورسانت بابت استخدام نیروهای خارجی و تیغ زدن افراد بی تخصص كشورهای دیگر و استخدام آنها به عنوان دریانورد بسنده كرده و تیشه به ریشه شركت كشتیرانی زده اند.
زمانی كه به سوپراینتندنت كشتی به بی سوادی كه چه عرض كنم بی عرضگی برخی نیروهای خارجی اعتراض می كردیم میگفت نیروی خوب پول خوب میخواهد. ... ولی وقتی با خیلی از این افراد صحبت می كردیم متوجه می شدیم كه درصد عمده ای از حقوقشان را به مافیای كاریابی بین المللی در هر منطقه پرداخت می كنند. یكی فقط لامپ بلد بود عوض كنه شده بود چیف الكتریشین بعد اسیستانش كه ایرانی بود جور همه كارها رو می كشید.
یكی شده چیف آفیسر عرشه بعد كاپتان ایرانی و افسر دوم جورش رو میكشیدن. یك خارجی دیگه شده بود مهندس دوم موتورخانه اونوقت فقط پتك زدن بلد بود. و ....
تا زمانی دلالی و پول ملاك عمل آقایان باشه هیچ كاری به درستی انجام نمیشه

نیازمندی ها