فرهنگ رانندگی، نماد قانونمداری در جامعه

درباره فرهنگ رانندگی گپی کوتاه با ارژنگ امیرفضلی، هنرپیشه سینما و تلویزیون و فریدون آسرایی، خواننده و موسیقیدان داشته‌ایم تا بدانیم هنرمندان چگونه رانندگی می‌کنند و در صورت مشاهده بی‌قانونی برخی رانندگان چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۳۸۷۷
فرهنگ رانندگی، نماد قانونمداری در جامعه

ارژنگ امیرفضلی: ویراژ دادن برای دوره ناپختگی است

موقع رانندگی اهل ویراژ دادن هستید؟

وقتی جوان بودم، چنین کاری را می‌کردم، الان دیگر نه.

به قوانین رانندگی احترام می‌گذارید؟

الان بیشتر مراعات می‌کنم. در جوانی شور انجام کاری را داری که می‌توانی انجام بدهی. سنت که بالا می‌رود، به این نتیجه می‌رسی که دیگران هم حق و حقوقی دارند.

اگر ببینید دیگران قوانین رانندگی را رعایت نمی‌کنند، به آنها تذکر می‌دهید؟

زمانی این کار را می‌کردم، اما کسی به من گفت نمی‌توانی جامعه را اصلاح کنی. از آن موقع به بعد دیگر تذکر نمی‌دهم.

برای شما پیش آمده موقع تذکر دادن به یک راننده متخلف با او جر و بحث کنید؟

بله، اتفاق افتاده.

به دعوا و برخورد هم رسیده؟

بله. یک‌بار حتی کتک‌کاری هم کردم. ماجرا مربوط به ده سال پیش است.

موقع خرید آیا مدل بالا بودن ماشین برای شما اهمیت دارد؟

بستگی به درآمد و اوضاع و احوال زندگی دارد.

بعضی‌ها حتی برای خرید ساده و با این که با محل خرید چند قدمی فاصله دارند، ترجیح می‌دهند به جای پیاده‌روی سوار ماشین‌شان شوند. شما این گونه هستید؟

بله، متاسفانه عادت به ماشین دارم. با مترو و وسایل نقلیه عمومی کمتر تردد می‌کنم. چند روز پیش برای اولین‌بار سوار اتوبوس شدم. یکی از مسافران یک وجب با صورت من فاصله داشت، در همان حال می‌خواست با او عکس بیندازم. گفتم در چنین وضعیتی حتی نمی‌توانم بچرخم. اگر می‌خواهی ایستگاه بعدی پیاده می‌شوم و با هم عکس می‌گیریم.

فریدون آسرایی: باید جرایم تخلف رانندگی را جدی‌تر بگیریم

قوانین رانندگی را رعایت می‌کنید؟

بله، به دلیل این که سال‌هایی خارج از کشور حضور داشتم، عادت کردم تا آنجا که امکان دارد، به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارم.

جریمه هم شده‌اید؟

بله، جریمه هم شده‌ام، اما نه به خاطر سرعت. یک‌بار به خیابانی رفتم که جزو محدوده طرح ترافیک بود. یک‌بار هم به خاطر این که گواهینامه همراهم نبود، جریمه شدم.

حین رانندگی به رانندگانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند، تذکر هم می‌دهید؟

بله کار هر روزم است. حتی گاهی وقت‌ها کار به دعوا کشیده است. متاسفانه در جامعه ما فرهنگ ترافیک کمتر رعایت می‌شود و کشور ما در این زمینه کارنامه خوبی ندارد. طی این سال‌ها بیشتر آمار فوت‌شدگان ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده است. الان دیگر با ماشین در شهر رانندگی نمی‌کنم، زیرا غیر از خرد شدن اعصاب ثمر دیگری ندارد.

از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنید؟

سعی می‌کنم با آژانس یا اتوبوس در شهر رفت و آمد داشته باشم. زمانی ماشین می‌رانم که بخواهم در شب رانندگی کنم یا به خارج از شهر بروم.

چقدر به ماشین وابسته‌اید؟ آیا برای خریدهای روزانه یا رسیدگی به امور شخصی و کاری در مسافت‌های کوتاه هم از ماشین شخصی استفاده می‌کنید؟

خیلی کم. وقتی بی‌قانونی در رانندگی ببینم ناراحت و عصبانی می‌شوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها