مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با جام‌جم:

امتیاز ویژه به خودروسازان داخلی برای افزایش مصرف سوخت

نصرت‌الله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که تبعیض گذاشتن میان خودروهای تولید داخلی و خارجی درست نیست، اظهار کرد: در حال حاضر اجازه داده می‌شود که مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای دارای شرایط مشابه، یک لیتر بیشتر باشد که باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا می‌شود.‌
کد خبر: ۸۳۶۰۲۹
امتیاز ویژه به خودروسازان داخلی برای افزایش مصرف سوخت

وی با اشاره به نقش استفاده از خودروهای جدید و استاندارد در کاهش مصرف سوخت، گفت: با تولید خودروهای دارای فناوری روز و ورود آنها به ناوگان حمل و نقل کشور، میزان مصرف سوخت کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. ‌ مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: به‌عنوان مثال، سه تا چهار میلیون پیکان پرمصرف در کشور وجود دارد که حتی اگر آنها را با پرایدهای موجود تولید داخل تعویض کنیم، میزان مصرف بنزین در کشور کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

سیفی با اشاره به بی‌تفاوتی خودروسازان برای اجرای طرح‌های بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت، گفت: برای حل این مشکل می‌توان بازار را رقابتی کرد تا این دسته از خودروسازان داخلی به فکر اجرای این طرح‌ها بیفتند.

وی در خصوص راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودروها، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کشور تدوین و اجرای استاندارد ملی برای کلاس‌های مختلف خودرو است که براساس آن میزان مصرف سوخت هر نوع خودرو تعیین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: به این ترتیب اگر سازنده‌ای از حداقل استاندارد تبعیت نکند، نباید اجازه شماره‌گذاری خودرو را داشته باشد. همچنین با تدوین استاندارد برچسب انرژی به مشتری امکان مقایسه مصرف سوخت طی دوره بهره‌برداری داده می‌شود تا بتواند خودروی بهینه را انتخاب و خریداری کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که وقتی صحبت از مصرف و احتراق بنزین می‌شود، بنزین فقط یک فاکتور است و سایر عوامل مانند موتور و خودرو نیز در میزان مصرف نقش دارد.‌ سیفی با اشاره به تولید آلودگی بسیار کم توسط خودروهای الکتریکی، گفت: بر این اساس، پیشنهاد صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و تعرفه آنها به حداقل ممکن رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: البته به دلیل این‌که قیمت اولیه خودروهای برقی زیاد است، تاکنون از این نوع خودرو استقبال وسیعی نشده است.‌ وی با بیان این‌که اقداماتی برای بومی کردن دانش فنی خودروهای برقی و هیبریدی انجام شده، اظهار کرد: در صورتی که امکان تولید این‌گونه خودروها در داخل کشور در حال حاضر وجود نداشته باشد، می‌توان آنها را به مقدار محدود و برای کاربرد‌های خاص وارد کرد.‌

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به طرح جایگزینی 400 هزار موتورسیکلت برقی با موتورسیکلت‌های فرسوده، اظهار کرد: برای اجرای این طرح، مذاکراتی نیز با سازندگان داخلی انجام شده است.

سیفی با بیان این‌که میزان آلودگی برخی موتورسیکلت‌ها به علت احتراق ناقص گاهی تا چهار برابر آلودگی خودروها می‌رسد، اظهار کرد: شهرداری تهران برنامه دارد که با پیشرفت این طرح، فقط به موتورسیکلت‌های برقی اجازه تردد در محدوده مرکزی شهر داده شود.‌

وی اضافه کرد: البته به علت گرانی موتورسیکلت‌های برقی وارداتی، از آنها استقبال خوبی نشده ‌ و امید است با حرکت‌ بخش‌های تولیدی داخل کشور، قیمت به میزان قابل‌قبول مشتری ایرانی برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها