معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد

شرکت‌های خارجی که با واسطه بیایند وارد لیست سیاه می‌شوند

معاون اول رئیس جمهور گفت: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دست دلالان را حذف می‌کنیم و شرکت‌های خارجی هم که روش‌های غیر متعارف برای سرمایه‌گذاری در ایران در پیش گیرند حتماً در لیست سیاه ما قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۸۴۱۷۴۰
شرکت‌های خارجی که با واسطه بیایند وارد لیست سیاه می‌شوند

اسحاق جهانگیری امروز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در راه و شهرسازی اظهارداشت: طبق سند چشم‌انداز باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه جنوب‌غرب آسیا تا سال 14040 دست‌یابیم.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال با وجود درآمدهای سرشار نفتی در گذشته محقق نشد.

به گزارش فارس، معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: مأموریت مهم اقتصادی ایران در 10 سال آینده ایجاد اشتغال پایدار، افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی به عنوان مؤلفه اصلی اقتدار ملی است.

جهانگیری افزود: لازمه این کار دستیابی به رشد 8 درصدی سالانه تا 10 سال آینده است که در سیاست‌های کلی برنامه ششم قید شده است.

وی افزود: این رشد الزاماتی دارد که باید از سوی همه ارکان نظام اجرا شود و به آن پایبند باشیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: دولت در 2 سال گذشته با اتکا به نظر کارشناسان چندین مورد را در دستور کار خود قرار داده است؛ پرونده هسته‌ای با هدف تثبیت حقوق هسته‌ای، صیانت از دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه اجرا شد و مذاکرات با 6 قدرت بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا داشتیم و به توافق رسیدیم.

وی با بیان اینکه امروز برای رسیدن به دوران پساتحریم برنامه‌ریزی می‌کنیم، اظهارداشت: بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور در کاهش نرخ تورم و ورود به دوران رونق اقتصادی در حال نمایان شدن است، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: شرایط مناسبی برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران وجود دارد که در این باره می‌توان به انسجام داخلی با وجود تنوع قومی، برخورداری از ثبات و امنیت در خاورمیانه، پتانسیل برای ارتقا نقش ثبات‌سازی، منابع طبیعی مناسب اعم از ذخایر نفتی و گازی، موقعیت ممتاز ایران از نظر جغرافیایی در مسیر ترانزیت دنیا و جمعیت جوان و بزرگ و تحصیلکرده ایران اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری‌های دولت در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر دو محور است، تاکید بر ظرفیت داخلی ایران و برون‌گرایی به معنای تعامل با دنیا را به عنوان این دو جهت‌گیری معرفی کرد.

وی با بیان اینکه حصول قراردادهای نفتی در دولت تصویب شد، افزود: وزارت نفت ده‌ها میلیارد دلار در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی پروژه معرفی می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در اصلاح کاستی‌های شبکه حمل و نقل باید کار زیادی انجام شود؛ راه‌های با کیفیت از طریق مشارکت بخش عمومی و خصوصی و جذب منابع خارجی ساخته شود که البته کوریدورها در این باره تعریف شده‌اند.

وی با بیان اینکه شبکه راه‌آهن ایران محدودیت‌های خاصی دارد، اظهارداشت: باید خطوط ریلی به مناطق معدنی متصل شود و این جزء اولویت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه سهم بخش ریلی در کل بار کشور باید افزایش یابد، گفت: تلاش می‌کنیم سهم راه‌آهن در حمل بار کشور در این دولت دو برابر شود.

وی اظهارداشت: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم راه‌آهن تهران - قم - اصفهان و راه‌آهن تهران - مشهد را تا پایان دولت به پایان برسانیم.

وی افزود: در صنایع بندری نیز جذب مشارکت خارجی اولویت است، البته در این عرصه نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی صحیح هستیم که در حال انجام است.

جهانگیری ادامه داد: زیرساختهای بنادر به گونه‌ای طراحی شده است که امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در آنها تا حدی وجود ندارد که باید نسبت به برقراری این ظرفیت اقدام کرد.

جهانگیری توسعه سواحل دریای عمان و مکران جزء اولویت‌های دولت است و در گام اول بنادر جاسک و چابهار توسعه می‌یابند.

جهانگیری با بیان اینکه در بخش صنعت هوایی نیازمند کار ملی هستیم، گفت: پروازهای ایران از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار خواهند شد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در کنار توسعه صنعت گردشگری، صنعت هوایی کشور باید متحول شود که در این باره برای نوسازی ناوگان هوایی مذاکرات خوبی انجام شده است.

جهانگیری تاکید کرد: شرکت‌های دوران پسا تحریم ایران توجه جدی کنند؛ خارجی‌ها ما را به عنوان شریک بلند مدت بپذیرند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: به دنبال جذب منابع خارجی هستیم و سرمایه‌گذاری مستقیم در این حوزه در اولویت است و تاکید بر اینکه بازگشت سرمایه از محل همان طرح‌ها باشد.

وی افزود: به همه ارگانهای داخلی تاکید می‌کنیم که فقط با دستگاه‌های رسمی خارجی کار کنند و از این پس حضور دلالان و اخذ درصد واسطه‌گری از بین می‌رود.

جهانگیری بیان داشت: تلاش‌می‌کنیم با خارجی‌ها به صورت شفاف و روشن کار کنیم؛ شرکت‌های خارجی که روش‌های غیر متعارف در تعامل با ایران در پیش گیرند حتماً در لیست سیاه ایران قرار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها