مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

مهرداد اولادی در خواب فوت کرد؟ +تصاویر

جهان عاری از خشونت از طریق ورزش

هفته گذشته، نشست روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح با حضور وزیر ورزش و رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو برگزار شد. در این نشست، وزیر ورزش و جوانان، معاونان وزیر ورزش، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، نایب‌رئیس کمیته ملی تربیت بدنی کمیسیون ملی یونسکو و رؤسای فدراسیون‌ها حضور داشتند که در آن، پیام بوکووا مدیرکل سازمان یونسکو قرائت شد. در نشست تخصصی روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح از طرح منشور تربیت بدنی یونسکو، اینفوگرافی اهداف توسعه پایدار و طرح بین‌المللی محیط زیستی برزیل تا برزیل در چارچوب حمایت از اسبچه خزری رونمایی شد.
کد خبر: ۸۹۸۰۵۷
جهان عاری از خشونت از طریق ورزش

باید بپذیریم شرایط کنونی جامعه جهانی با آشفتگی مواجه است و روزانه اخبار ناگوار بسیاری از جنگ و کشتار بی‌گناهان به گوش می‌رسد. در این میان، منطقه خاورمیانه از افراطی‌گری و خشونت بیشتری رنج برده و آن طور که باید در سال‌های اخیر صلح و ثبات را به معنای واقعی لمس نکرده است. طرح و ایده «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد ارزشمندی بود که گذر روزها نه فقط مایه فراموشی آن نشد بلکه اتفاقات رخ داده در گوشه و کنار جهان بر اهمیت توجه به آن افزود. بر این اساس ضروری است، ‌تمام نهادها و سازمان‌های ورزشی برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری از طریق ورزش تلاش کنند. ورزش به استحکام و قوام روابط اجتماعی و خانوادگی کمک می‌کند و با ترویج قانون، احترام و توجه به کرامت انسانی، بنیان تعصب و افراطی‌گری را متزلزل می‌کند.

نقش بی‌بدیل و منحصربه‌فرد ورزش در ایجاد تحولات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و در این میان،‌ قهرمانان ورزشی بهترین الگوها برای ترویج زندگی عاری از خشونت و افراطی‌گری هستند. ورزش الهام‌بخش، توانمندساز و البته انسجام‌بخش است و هرگز نباید به عنوان ابزاری سیاسی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در این نشست، دکتر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در سخنرانی خود استفاده سیاسی از عنصر ورزش را نقد می‌کند و می‌گوید: سازمان‌های جهانی نظیر یونسکو می‌توانند از نگاه «ورزش عاری از سیاست» حمایت کنند. ورزش به عنوان یک موضوع سالم‌ساز جسم و روان می‌تواند تامین‌کننده صلح و دوستی در بسیاری از کشورها باشد. نهادهای فرهنگی همچون یونسکو قطعا می‌توانند با حمایت خود، تداوم‌بخش این نوع نگاه‌ها باشند و ورزش را از هر گونه سیاست‌زدگی و آلودگی پاک کنند.

دکتر گودرزی به نقش ورزش در ایجاد همبستگی و نزدیک کردن فرهنگ‌ها و ملت‌ها، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مسابقه‌های بزرگ ورزشی در یک مقطع زمانی می‌توانند نگاه بیش از 5 میلیارد انسان را در سراسر کره خاکی به سمت خود معطوف کنند و هیچ پدیده اجتماعی مانند ورزش نمی‌تواند چنین قابلیتی داشته باشد؛ بنابراین ورزش تاثیر بسیار مهمی در نزدیک کردن ملت‌ها و کاهش مشکلات اجتماعی جوامع دارد.

دکتر سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به عنوان سخنران ویژه با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون در حوزه‌های مختلف آموزش، علوم، علوم اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات به اهداف یونسکو در حوزه ورزش و تربیت بدنی می‌پردازد. وی شناخت توانایی‌ها و امکانات ملی در زمینه تربیت بدنی و ورزش و شناساندن و تقویت این امکانات و توانایی‌ها و ارتقای دانش مربوطه از طریق مشارکت در برنامه‌‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی براساس موازین و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در چارچوب هدف‌های یونسکو را از مهم‌ترین اهداف این کمیته برمی‌شمارد. وی بر تلاش برای آگاهی از امکانات، کمک‌ها و خدمات یونسکو یا دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌ربط و برنامه‌ریزی به منظور استفاده بیشتر از امکانات، خدمات و کمک‌های یاد شده و نیز برنامه‌ریزی برای برقراری ارتباط و هماهنگی لازم بین نهادهای ذی‌ربط (اعم از دولتی و غیردولتی) در کشور با یونسکو و سایر مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور مشارکت مؤثر در این برنامه‌ها تاکید می‌کند. دکتر نصیری قیداری در ادامه می‌گوید: تلاش‌های این کمیته در زمینه تربیت بدنی و ورزش بر پنج پایه اصلی متمرکز شده است:

1 ـ ورزش برای صلح و توسعه پایدار

2 ـ ارتقای کیفی تربیت بدنی و ورزش در کشور

3 ـ مبارزه با دوپینگ

4 ـ ارتقای نقش زنان و جوانان در ورزش

5 ـ احیا و ترویج ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها