جام جم آنلاین از دستاورد محققان دانشگاه تهران برای کمک به بیماران مبتلا به اوتیسم گزارش می‌دهد

ارتقای شناختی بیماران اوتیسم بدون مداخلات دارویی

محققان دانشگاه تهران طرح توسعه واسط مغز- ماشین را برای افزایش توانمندی‌های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم به اجرا گذاشته‌اند. یکی از دستاورد‌های این پروژه ارائه راهکار‌های شخصی‌سازی شده جهت ارتقای شناختی بیماران اوتیسم است.
محققان دانشگاه تهران طرح توسعه واسط مغز- ماشین را برای افزایش توانمندی‌های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم به اجرا گذاشته‌اند. یکی از دستاورد‌های این پروژه ارائه راهکار‌های شخصی‌سازی شده جهت ارتقای شناختی بیماران اوتیسم است.
کد خبر: ۱۴۴۲۶۸۱

‌به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمدرضا ابوالقاسمی، عضوهیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی گفت: طرح توسعه واسط مغز- ماشین برای افزایش توانمندی‌های شناختی مخاطبان اوتیسم در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: یکی از دستاورد‌های این پروژه مهم ارائه راهکار‌های شخصی‌سازی شده جهت ارتقای شناختی بیماران اوتیسم خواهد بود.

دکتر ابوالقاسمی با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که تاثیراتی روی تعامل اجتماعی و ارتباطات و رفتار فرد دارد، افزود: هدف این پروژه، توسعه یک واسط مغز- ماشین است که با استفاده از نوروفیدبک، توانایی‌های شناختی را ارتقا داده و به نیاز‌های خاص بیماران اوتیسم پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه نوروفیدبک در درمان گستره زیادی از اختلالات روانی استفاده شده است، افزود: پروژه توسعه رابط‌های مغز و رایانه برای به کارگیری در سیستم‌های نوروفیدبک به عنوان یک تکنیک موثر برای بهبود بیماران اوتیسم در آینده نزدیک به کار گرفته خواهد شد.
 
عضوهیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه داد: در این تکنیک با استفاده از حسگر‌های نوار مغز، فعالیت سیگنال‌های مغزی فرد اندازه‌گیری شده و آن‌ها را به منظور استخراج معیار‌های سنجش حالات مغزی به صورت برخط به کار می‌گیرند. 

ابوالقاسمی عنوان کرد: این روش به دلیل طبیعت غیرتهاجمی و نبود نیاز به دارو برای افرادی که ترجیح می‌دهند به دنبال مداخلات غیر دارویی برای شرایط بیماری خود باشند، گزینه مناسبی است.

مجری این طرح پژوهشی ادامه داد: روش نوروفیدبک پیشنهادی با به کارگیری بازی‌های جذاب به بیماران اوتیسم کمک می‌کند تا توانایی‌های تشخیص احساسات خود را تقویت کرده و مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود بخشند و استفاده از انیمیشن‌های جذاب و فرمان‌های صوتی آرامش‌بخش باعث ایجاد تجربه‌ای مفید و مثبت برای افراد اوتیستیک می‌شود.

وی یادآور شد: این بازی با استفاده از محیط تخصصی و ترکیب اجرای صوتی و تصویری، تلاشی موثر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و تشخیص احساسات در بیماران اوتیسم به شمار می‌آید و استفاده از این ابزار‌های آموزشی می‌تواند در تحقیقات و توسعه تکنولوژی‌های حمایتی برای این گروه از مخاطبان موثر واقع شود.

لازم به یادآوری است که محققان دانشگاه تهران به بررسی راهکار‌های افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های شناختی مبتلایان به اوتیسم با به کارگیری بازی‌های جذاب و بدون مداخلات دارویی پرداخته‌اند. برای این مهم تیمی تحقیقاتی در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران با اجرای پروژه‌ای پژوهشی به بررسی راهکار‌های افزایش مهارت‌های اجتماعی و توانمندی‌های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم پرداخته است و نتایح این تحقیقات در بایوفیدبک و سیستم‌های مغز-ماشین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها