همراهی با وزیر خارجه به دو کشور آسیای میانه فرصتی هر چند کوتاه فراهم آورد تا از نزدیک با مردم شهری که قرابت‌ها و پیوندهای بسیار نزدیک فرهنگی و زبانی با ما دارند آشنا شوم. شهری کوچک با جمعیتی اندک و مهمان نواز. با معماری‌های عظیم و خیابان‌هایی عریض.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۰۸
حقوق نادیده زنان در دوشنبه

وارد شهر دوشنبه که شدیم اولین موضوعی که توجه ما را جلب کرد نوع پوشش مردمان این شهر بود که تلفیقی از سنت و مدرنیته بود.

مردمانی مبادی آداب و پایبند به سنت‌های دیرینه و البته دوستدار ایرانیان و زنانی که در برخوردی کوتاه می‌توان حجب‌وحیا را در رفتارشان احساس کرد. برخی دختران و پسران این شهر، لباس مدرن پوشیده و برخی نیز پایبند به سنت‌های خود لباس محلی بر تن داشتند. مردم این شهر هنوز هم بر اساس سنت‌های خود کلاه‌هایی مختلف بر سر می‌گذارند و در همه نقاط شهر و در اغلب فروشگاه‌ها انواع کلاه‌ها برای فروش به چشم می‌خورد.

حضور زنانی که به عنوان نیروی خدمات شهری در سطح شهر و میادین مشغول باغبانی و نظافت شهر بودند از دیگر نکات قابل توجه شهر دوشنبه بود.

یکی از همراهانم که چند سالی در این شهر زندگی می‌کند در مورد حضور نیروی خدماتی زن گفت: بیشتر از 95 درصد خدمات شهری ازجمله نظافت شهری به عهده زنان است و اغلب صنف‌ها توسط زنان اداره می‌شود چراکه درآمد مردان در این شهر بسیار پایین است و آنها مجبور به ترک خانواده و کار در کشورهای دیگر بخصوص روسیه هستند.

میزان پرداخت حقوق ماهانه به کارمندان این شهر بسیار پایین و در حدود 700 تا 800 «سامانی» یعنی حدود 500 هزار تومان و حداکثر 1500 سامانی است. یک کیسه آرد 50 کیلویی، یک گونی هویج، یک گونی سیب‌زمینی و پیاز قوت غالب مردمان این شهر در طول یک ماه است که در ابتدای هر ماه آن را خریداری می‌کنند.

از دیگر نکاتی که حداقل برای ما مردم ایران جالب بود، احترام مردم این شهر به قوانین رانندگی و نظم در این زمینه است. آنها زمانی که به خط عابر می‌رسند موظف به ایستادن هستند و اغلب از وسایل نقلیه‌ای مانند تاکسی که به آن مشروتکه می‌گویند همچنین اتوبوس استفاده می‌کنند.

برخلاف شهر تهران که شب‌هایش زنده و پر از جنب و جوش و زندگی است، در شهر دوشنبه حدود ساعت 6 عصر به بعد تقریبا همه جا تعطیل می‌شود! ساعت 8 شب که در دوشنبه قدم می‌زدیم آنقدر شهر خلوت بود که تصور می‌کردیم ساعت 2 صبح در تهران است. مردمان این شهر صبح زود کار و فعالیت خود را آغاز می‌کنند و به همین دلیل شب‌ها بسیار زود کار را تعطیل کرده و به منازل خود می‌روند.

مراسم ازدواج شامل خواستگاری و جهیزیه شبیه ایرانیان است. در این شهر هر دختری بعد از ازدواج باید با مادر همسر خود زندگی کند تا زمانی که به آنها اجازه مستقل شدن بدهند. در ضمن طلاق در این شهر سهل و آسان است چرا که در زمان عقد مهریه بخشیده می‌شود.

در این کشور زنان تحت سلطه مردان هستند و در این زمینه نکته‌ای که شاید بد نباشد در مورد آن سخن گفت این است که فرزندان در صندلی جلوی ماشین نشسته و زنان در عقب ماشین می‌نشینند.

مردم دوشنبه بسیار به فرهنگ خود پایبند هستند و ارادت خاصی به امیر اسماعیل سامانی دارند و از نشانه‌های این تعلق خاطرشان می‌توان به نام میدان اصلی این شهر اشاره کرد که امیر اسماعیل سامانی است. همچنین واحد پول آنها سامانی نامیده می‌شود، یکی از معروف‌ترین خطوط هوایی آنها نیز سامان ایر و همچنین نام بلندترین کوه این کشور اسماعیل سامانی است.

مریم شریف‌زاده - سیاسی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها