سارا خادم‌الشریعه؛ ستاره جدید شطرنج

عید تهران هیجان دیگری دارد

دختر یکی یکدانه خادم‌الشریعه، هشت ساله که بود، تنیس بازی می‌کرد؛ اما تعریف‌های دوستش او را به سوی شطرنج هل داد. خودش در خواب هم نمی‌دید روزی آن‌قدر غرق شطرنج و مهره‌هایش شود که حتی به خاطر تمرین قید مدرسه را بزند.
کد خبر: ۱۰۱۳۷۷۵
عید تهران هیجان دیگری دارد

مدرسه نرود و تنها موقع امتحان روی نیمکت بنشیند و حتی با معدل 15 پیش دانشگاهی را تمام کند. دختر خوش‌اخلاق، خیلی زود نتیجه همه صبوری‌ها و تلاشش را گرفت. آن هم با سومی در قهرمانی جهان. سارا بعد از چند سال دوباره سر سفره هفت سین کنار پدر و مادرش سال را تحویل می‌کند. با او درباره سالی که گذشت و عیدی که پیش رو دارد صحبت کردیم.

چه شد شطرنج باز شدی؟

وقتی دوم دبستان بودم، کلاس تنیس می‌رفتم و گیتار می‌زدم. یکی از همکلاسی‌هایم شطرنج‌بازی می‌کرد. منم خوشم آمد و رفتم شطرنج یاد بگیرم که برایم جدی شد. با مقام‌هایی که در مسابقات مختلف گرفتم، شطرنج شد همه زندگی‌ام.

انگار خیلی زود پله‌های ترقی را بالا رفتی؟

بله. به نسبت بقیه شطرنج‌بازان خیلی زود پیشرفت کردم. چون از وقتی استارت زدم، خیلی تمرین کردم. البته مربیان خوبی هم داشتم و حضور در مسابقات مختلف هم تاثیر زیادی روی کارم داشت. من که از سن کم شروع کردم، علاقه‌ام آن‌قدر زیاد شد که روزی شش هفت ساعت تمرین می‌کردم، بدون این که خسته شوم.

با این میزان تمرین، چطور به درس‌هایت می‌‌رسیدی؟

من قبل از دوره دبیرستان، همیشه شاگرد اول بودم اما در دوره دبیرستان که ریاضی فیزیک می‌خواندم، دیگر به مدرسه نمی‌رفتم و تنها برای امتحانات سر جلسه می‌نشستم. همین باعث شد لطمه بخورم و کمی نمره‌هایم پایین بیاید.

یعنی مدرسه نمی‌رفتی و فقط امتحان می‌دادی؟

دقیقا، به خاطر این که کتاب‌هایم را قبل از امتحانات می‌دیدم، کارم کمی سخت می‌شد و من هم با نمره‌های ناپلئونی قبول می‌شدم! شطرنج آن‌قدر برایم جدی بود که نمی‌رسیدم آن طور که دلم می‌خواهد درس بخوانم . البته سال اول دبیرستان معدلم 18، 19 بود؛ اما پیش دانشگاهی معدلم 15 شد.

به خاطر این افت پدر و مادرت ناراحت نبودند؟

نه. حمایت هم می‌کردند. همین که قبول می‌شدم هم باز خوب بود. البته من قبل از امتحانات تلاش می‌کردم. پدرم در درس‌های ریاضیات و فیزیک به من کمک می‌کرد. سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی یک هفته قبل از امتحان معلم خصوصی داشتم تا درس بخوانم.

مگر چکار می‌کردی که حتی مدرسه هم نمی‌رفتی؟

من جدای از تمرینات سخت و چند ساعته در هر روز، در سال هفت هشت بار مسابقه بین‌المللی خارج از کشور داشتم که دیگر فرصت نمی‌شد مدرسه
بروم.

و نتیجه این همه تمرین را هم گرفتی؟

قطعا. شک نکنید این همه تمرین نتیجه‌اش سومی جهان بود.

از آن راضی هستی؟

من هیچ‌وقت پشیمان نیستم. راضی، راضی‌ام. موفقیت‌هایم مرا برای ادامه کار مصمم‌تر می‌کند. هرچه جلوتر می‌روم، انگیزه‌ام بیشتر می‌شود تا در مسابقات مختلف حاضر شوم‌. خوشحالم شطرنج را انتخاب کرده‌ام.

شطرنج برایت چه جذابیتی دارد؟

شطرنج خیلی به خلاقیت و تمرکز کمک می‌کند. آن‌قدر جذاب هست که وقتی مسابقه‌ام طولانی می‌شود، اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوم. شطرنج تمرین صبوری است.

سال 95 برای سارا چطور سالی بود؟

سال خیلی خوبی بود. اولین حضورم در جایزه بزرگ را تجربه کردم و بعد هم سوم جهان شدم. بعد هم تیم دختران و مردان ما در المپیاد جهانی بهترین نتیجه را گرفت. بین 150 کشور تیم دختران یازدهم شد و تیم مردان هفدهم. من در مسابقات سریع جهانی چهارم شدم، رنک من بالا رفت و در مسابقه قهرمانی جهان در تهران هم حضور داشتم.

بعد از مقام سومت در قهرمانی جهان، نگاه بقیه به تو تغییر کرد؟

در مرحله اول این مسابقه، آخر شدم. ولی وقتی در جایزه بزرگ دوم شدم، برای مرحله آخر حس کردم نگاه‌ها تغییر کرده و مرا بیشتر پذیرفته‌ا‌ند. این مساله را از برخوردشان متوجه شدم. فکر می‌کنم حالا روی من حساب دیگری می‌کنند.

چرا در مسابقه جهانی تهران زود کنار رفتی؟

مسابقات جهانی حذفی بود و کار خیلی سخت‌‌تر. حتی قهرمان سال قبل جهان، در مرحله دوم حذف شد. شرایط مسابقه غیر‌قابل پیش‌بینی است. من هم برای این مسابقه آمادگی لازم را نداشتم چون بخوبی تدارک دیده نشده بود. این که می‌گویند مربی‌ام دستم را برای رقبایم رو کرد، اصلا درست نیست. مربی من در حذفم مقصر نبود.

جدای از شطرنج، تفریح دیگری هم داری؟

الان همه تفریح و کارم شطرنج است و بس. اما سال آینده برای انجام کارهای هنری و گرافیکی برنامه دارم. هرچند می‌خواهم در دانشگاه رشته تربیت بدنی بخوانم؛ چون با شطرنج مرتبط است و می‌‌تواند کمکم کند. دوست دارم کنار آن عکاسی و گرافیک را هم انجام بدهم.

تفریح دیگری نداری؟

گهگاه سینما می‌روم. دوست دارم در ورزش پرتحرک‌تری فعالیت کنم. تنیس را خیلی دوست دارم. چرا که فعالیت بدنی به عملکرد خوب در شطرنج کمک می‌کند.

بهترین خاطره از عید؟

من در چند سال اخیر، زمان تحویل سال خارج از ایران بودم. سال قبل با آتوسا پورکاشیان برای بازی در بوندس‌لیگا به آلمان رفته بودیم. مسابقه دادم، بردم و سوم شدم. سرپرست تیم ما بعد از کلی گشتن با شیرینی سنتی ایرانی ما را سورپرایز کرد که خیلی برایم عجیب بود؛ اما امسال دوست دارم بعد از چند سال، لحظه تحویل سال در ایران و کنار خانواده‌ام باشم.

امسال مسابقه نداری؟

امسال یک مسابقه در امارات داریم، اما من حال و هوای عید در تهران را به رفتن ترجیح می‌‌دهم. مسابقه موقع تحویل سال، احساس خوبی به من نمی‌داد. امارات نروم 15 روز در خانه هستم. عید در تهران هیجان خاصی دارد. از طرفی تهران در عید دیدن دارد، شهر خلوت و هوای تمیز دارد و می‌توانم نفس بکشم.

بیشتر عیدی می‌دهی یا می‌گیری؟

من تا حالا همیشه عیدی گرفته‌ام. عیدی گرفتن بهتر است (با خنده). چند سالی عید در تهران نبودم، قبل از آن هم سنم خیلی کم بود؛ اما امسال فکر کنم دیگر وقتش است عیدی بدهم.

پس امسال هم کار هفت‌سین چیدن با توست؟

هفت‌سین را خیلی دوست دارم. تا قبل از این مادرم سفره هفت‌سین را می‌چید، حتی عیدهایی که من خارج از کشور بودم برایم در اتاقم هفت‌سین می‌گذاشت؛ اما فکر می‌کنم امسال چیدن سفره، کار خودم است.

در لحظه تحویل سال چه آرزویی داری؟

بجز آرزوی سلامت، آرزوهای شطرنجی دارم تا در همان سال به اهدافم برسم. خوشبختانه تا حالا به همه خواسته‌هایم رسیده‌ام. البته آرزوی سلامت و موفقیت برای همه مردم کشورم دارم.

امید توفیقی - گروه ورزش

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
۰
۰
باآرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز.

نیازمندی ها