جام جم آنلاین - آرشیو

نوشداروی نمایش

نوشداروی نمایش

هنرهای نمایشی در قالب‌هایی چون رسوم، سنت‌ها و آیین‌ها یکی از دیرین‌ترین رسانه‌های فرهنگی و زبان‌های نامحدود ارتباطات انسانی به شمار می‌روند. به‌عبارتی می‌توان مناسک را نخستین شکل از جنبه‌های کابردی نمایش در جریان زندگی برشمرد.

نیاز بیشتر به «نیاز»؟!

نیاز بیشتر به «نیاز»؟!

هر مناسبتی را که پشت سر می‌گذاریم بیشتر از پیش می‌فهمیم چقدر سینما نسبت به‌ آن منفعل عمل کرده است. فرقی نمی‌کند این مناسبت ملی باشد یا مذهبی، تاریخی یا ‌به‌روز، کهن یا معاصر و...، معمولا سینما‌ی ایران به اندازه اهمیت آن موضوع اثر برای نمایش ندارد.

پیام فرادینی عاشورا

پیام فرادینی عاشورا

مکتب امام حسین (ع) مکتبی انسان‌ساز و اخلاق‌مدارانه است. در این مکتب امام چنان بر مکارم اخلاقی پافشاری می‌کنند که قیام خود را بر آن استوار کرده و می‌فرمایند یکی از اهداف نهضت عاشورا زنده‌کردن مکارم اخلاق است.

جشنواره‌ها و شام و ناهار هفت دست!؟

جشنواره‌ها و شام و ناهار هفت دست!؟

آفتابه لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی، اصلا هم درباره جشنواره‌های سینمایی صدق نمی‌کند، برعکس دراینجا شام و ناهار  خیلی بیشتر از هفت دست، مهیاست و به‌عبارتی سفره پهن به‌وفور وجود دارد اما از آفتابه و لگن چندان خبری نیست.

حسینیه معلی حسینیه‌ای یادآور!

حسینیه معلی حسینیه‌ای یادآور!

ابتکارات برنامه‌سازی در سیما، به تدریج در حال گسترش و تنوع است. چرخشی نیز از موضوعات عام به سمت موضوعات دینی و مذهبی، در این نوع برنامه‌سازی دیده می شود. بروز و ظهور برنامه‌هایی چون «حسینیه معلی» و «محفل» از این برنامه‌هاست که استقبال بسیاری را فراتر از پخش داخلی برانگیخته است.

عرضه تفکر خانواده‌ محوری با سینما

عرضه تفکر خانواده‌ محوری با سینما

جشنواره فیلم «حوا» رویکرد خوب و امیدوارانه‌ای دارد و اصولا ایده تبادل فرهنگ و برگزاری جشنواره‌ها باعث می‌شود، تبادل فرهنگ میان کشورها شکل بگیرد و جشنواره حوا به‌عنوان رویدادی که تلاش دارد جایگاه زن و خانواده را در تفکر اسلامی نشان دهد، می‌تواند افق‌ پیشرو تفکر اسلامی را با رسانه‌ای مثل سینما به جهانیان عرضه کند.

«فرجامی» عبرت‌آموز؟!

«فرجامی» عبرت‌آموز؟!

سینما پدیده‌ای بی‌رحم است. از قدیم‌الایام براین واقعیت تاکید شده‌است. سهل و ممتنع است، همچنان‌که تلخ و شیرین است. حلاوت سینما با هیچ نوع دیگری قابل قیاس نیست. همین طعم لذت‌بخش آن است که قربانی می‌گیرد. دو روی سکه آن، شهرت و تخصص است. معروفیت و زبانزد شدن همه را قلقلک می‌دهد، برای همین است که بازیگری پرطرفدارترین حرفه سینماست.

تغییر منطق اجتماعی در نظام جدید جهانی

تغییر منطق اجتماعی در نظام جدید جهانی

تغییر ظاهر مصرف‌گرایی و ایدئولوژی مصرف در نظام نوین جهانی‌سازی و سازماندهی واحد کشورهای جهان تحت لوای نگاه سرمایه سالار و خود‌بنیان‌انگاری مدرن و جهان‌بینی نیست انگارانه‌ پسامدرن و تحمیل مقتضیات این تغییر و دولت جهانی سایبرنتیک و هوش‌مصنوعی و تمدن استکباری تکنولوژیک جدید و پسا‌صنعتی‌، گفتاری را آغاز کرد که پنج خطر و تحمیل در این تغییر را در ضدیت با اسلام بر شمردم. اکنون پیش از ادامه نکته ششم را به توضیحی مقدماتی اختصاص و بعد بحث را ادامه می‌دهم‌.

خاکریز جنگ‌ شناختی دشمن در نهادهای رسمی

خاکریز جنگ‌ شناختی دشمن در نهادهای رسمی

وقتی از جنگ شناختی یا نبرد روایت‌ها سخن می‌گوییم و آن را نبردی تمام‌عیار و پیچیده‌تر از جنگ‌ های فیزیکی می‌دانیم، بیش از این‌که به دشمنان فرامرز نظر داشته باشیم، باید به جریان‌های داخلی پرخطر توجه کنیم؛ چرا که در این نبرد، خاکریز‌های دشمن بیرون مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه درست در دل نهاد‌های داخلی و در میان اقشار جامعه است و سربازان دشمن آن‌قدر خوب در میان خودی‌ها جا خوش کرده‌اند که حتی از نظر ظاهری هم قابل شناسایی نیستند.

از دید ناشر

از دید ناشر

ما ایرانی‌ها در بین خودمان معروف هستیم که چرخ را دوباره یا حتی چندباره اختراع می‌کنیم. شاید یکی از مهمترین دلایلش این باشد که اعتقادی به اشتراک‌گذاری تجربیات خود با دیگران نداریم یا برای انجام کاری به‌جای پرس‌وجو از اهل فن به آزمون و خطا روی می‌آوریم و از این جهت است که تجربیات افراد در فنون مختلف ثبت نمی‌شود و فرصتی را برای اهل علم فراهم نمی‌آورد که آن‌ را تئوریزه کرده و در اختیار علاقمندان به آن فن قرار دهند.

به سمت تنوع ژانر برویم

به سمت تنوع ژانر برویم

به نظر می‌رسد یکی از نیازهای رسانه‌ ملی به‌عنوان رسانه‌ای که می‌خواهد فراگیر باشد، آن است که در کنار تعدد تولیدات به سمت تنوع ژانری در تولید برود.

امام خوبان در آینه رسانه‌ ملی

امام خوبان در آینه رسانه‌ ملی

دریای خروشان مهر و عشق که پیشتر از وصل رودهای ایمان و مقاومت، ولادت یافته بود، فقط هنگامه گلباران ایران از تهران تا مهرآباد پیشواز را با فرش محبت و وحدت نقش زمین نکرد که شور و شوق و باور خود را در گیتی گسترد تا نشان دهد به استقبال خداباوری از سرنشینان سفینه نجات آمده تا سکان کشتی رهایافته از دیو و دد کشور را به ناخدایی بسپارد که از جنس نور و ایمان بود.

مصونیت از خطرات نظم نوین

مصونیت از خطرات نظم نوین

خطرات نظم نوین که باید بر آن آگاه باشیم، برای ما کدام است؟ مدل آمریکا و رهبری آن با ناشایستگی کنونی و ورشکستگی، رسوایی‌اش و بدهی‌های چاره‌ناپذیرش به پایان رسیده است.

تبیین شخصیت الهی امام‌ رضا (ع)

تبیین شخصیت الهی امام‌ رضا (ع)

شناخت منزلت اولیای الهی و پیشوایان دین مورد سفارش و تاکید بسیاری از روایات است. امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند: هر کس امام رضا(ع) را زیارت کند، در حالی که تسلیم فرمان اوست و حقش را بشناسد در پیشگاه الهی از منزلت شهدای بدر برخوردار است.

دام‌چاله جدید پیش روی انقلاب

دام‌چاله جدید پیش روی انقلاب

در تغییراتی که هم‌اکنون گام‌های نخست آن در لفافی از نقشه‌های خشن، برداشته شده و پس از ظهور جنون‌بار توطئه اسلام‌ ستیزانه داعش، هدفمندی پاندمی کرونا و ماجرای اوکراین و... در حال وقوع است.

گره کور اکران «مصلحت» باز شد

گره کور اکران «مصلحت» باز شد

حدودا سه سال پیش احسان محمد‌حسنی، رئیس سازمان اوج در نشستی خبری از توقیف دو فیلم سینمایی «مصلحت» و «لباس شخصی» از تولیدات این سازمان خبر داد.

سینمای بی‌مرزبان مرزبانان بی‌سینما

سینمای بی‌مرزبان مرزبانان بی‌سینما

نمی‌دانم که خواننده این ستون فیلم «سقوط هیتلر» را دیده است یا نه؟ چون‌که فیلم خیلی معروفی نیست، اما مهم است.

چندجانبه‌گرایی در رسانه

چندجانبه‌گرایی در رسانه

رابطه تغییرات جهانی با جامعه مصرفی و طرح چندجانبه‌گرایی استکباری و نقش قطب جهان اسلام و جمهوری اسلامی در این میان چیست؟

بروجردی از حاشیه‌ها دوری می‌کرد

بروجردی از حاشیه‌ها دوری می‌کرد

هفت نفر در شورای فرماندهی سپاه عضویت داشتند که سه نفر نامزد می‌شوند؛ کلاهدوز، بروجردی و محسن رضایی. پیش امام که می‌روند،‌ می‌گویند خودتان بروید و یکی از این سه نفر را انتخاب کنید چون من هر سه نفر را قبول دارم.نام نهایی را بیاورید تا من امضا کنم.

3 صفحه

نیازمندی ها