جام جم آنلاین - آرشیو

جبالیا، جبالیا

جبالیا، جبالیا

احمد میراحسان، نویسنده، شاعر و مستندساز از شروع طوفان‌الاقصی اشعار مختلفی برای مظلومیت فلسطین سروده است. این شاعر باسابقه براساس جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه جبالیا، جدیدترین شعر خود را اختصاصا در اختیار جام‌جم قرار داده است.

فلسطین و عدل جهانی موعود(عج)

فلسطین و عدل جهانی موعود(عج)

بی‌پرده بگویم نابودی صهیونیسم و پیروزی مقاومت فلسطین به پیشوایی قاطع امام‌زمان(عج) پیش می‌رود. آنان که درباره ولایت و خلیفه‌ا... حجت معصوم خدا، آگاهی یا باور ندارند، مخاطب این متن نیستند و روشنگری آنان از مسیر دیگر و گفت‌وگویی متفاوت می‌گذرد. اما هدایت‌شدگان مکتب قرآن و عترت اکنون قادرند با دنبال‌کردن مسیر تحولات مقاومت فلسطین پی به معرفت و مشیت بالغه‌ای ببرند و هدایت الهی را ادراک کنند.

ذائقه موسیقایی جوانان را دریابیم

ذائقه موسیقایی جوانان را دریابیم

اخیرا یک موسیقی به‌نام «دافی سورپرایز» در فضای مجازی منتشر شده که با واکنش‌های گوناگونی از سوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مواجه شده است که از جهات گوناگون جای بحث و تحلیل دارد.

دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان

دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان

از دیرباز کودکان و نوجوانان، مخاطب بسیاری از حرف‌‎ها و واگویه‌های والدین، مربیان و دیگر افراد جامعه بوده‌اند. کودک از بدو تولد با ترانه‌های ناز و نوازش و لالایی‌‎ها و بعدها قصه‌ها، متل‌ها و افسانه‌ها به‌عنوان مخاطب کلام بزرگسالان قرار می‌گیرد و با افزایش سنش، گستره‎ ارتباطی او با دیگران فزونی می‌‎یابد و به تبع آن مفاهیم و درون‌مایه‌هایی که از ارتباط با بزرگسالان دریافت می‌کند چه در قالب گفت‌وگو و چه ادبیات، متنوع و فراوان می‌شود.

نوبر بهار مدیریت سینما‌؟!

نوبر بهار مدیریت سینما‌؟!

معمولا عرف، رویه و قانون نانوشته‌ای حاکم است که مدیران ارشد همواره در تریبون‌های یک‌طرفه، مثلا به‌منظور ارائه برنامه‌های خود یا دفاع و توجیه مواردی از عملکرد زیر‌مجموعه خود حضور پیدا می‌کرده‌اند. اما جدیدا شاهد این بودیم محمد خزاعی در برنامه‌ای شرکت کرد که با رویکردی غیر‌متعارف همراه بود.‌

اربعین؛ تمرین نظام‌سازی اجتماعی در حکمرانی اسلامی

اربعین؛ تمرین نظام‌سازی اجتماعی در حکمرانی اسلامی

اربعین ادامه عاشوراست. اگر عاشورا نبود اربعین هم نبود. کاری که امام‌حسین(ع) با عاشورا بر سر نظام کفر و استکبار آورده‌اند و اصلاحی که در امت ایجاد کرده‌اند، این بود که امت را به مدار ولایت و توحید برگردانده و به معروف دعوت کرده‌اند. اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجه آن می‌شود حیرانی در همه امور، نتیجه حرکت در نظام توسعه‌ای دنیایی «سرگردانی» است.

«طریق » تاریخ ساز

«طریق » تاریخ ساز

اربعین نماد قدرت ایمان انسان است . تحمل رنج سفر برای فریضه جمعی از مبدأ نامشخص و پراکنده در تمام کشورها به مقصدی مشترک؛ از کثرت به وحدت.

اربعین؛ جاذبه حسینی

اربعین؛ جاذبه حسینی

پیاده‌روی‌های مومنانه؛ نه رسم نوظهوری است نه ویژه ما اسلامیان‌، سیر آفاق و انفس از اصطلاح‌های عرفانی است که از دیرباز بخشی از سلوک سالکان الی‌ا... همین رهروی و پیاده‌روی هدفمند بوده است از پیاده‌روی‌های مسیحیان می‌توان به رسم قدیمی سالکان مسیحی در سودان اشاره کرد یا در اسپانیا؛ جالب است کتاب رازناک داستان‌های کانتربری برپایه روایاتی شکل گرفته که چند زائر در مسیر زیارتی و سلوکی‌شان برای یکدیگر نقل می‌کنند؛ اما شگفتی پیاده‌روی دیرپای اربعین چیز دیگری است.

آتش گرفته باد؛ دشمن حسین(ع)

آتش گرفته باد؛ دشمن حسین(ع)

آتش گرفته باد، آتش گرفته باد، هر صوت و صدا و خطابه و تفسیری، که با کین‌توزی علیه کلمه زیبای «حسین» آغاز می‌گردد و با دشمنی شدید علیه «ملت حسینی» خاتمه می‌پذیرد. آتش گرفته باد! دهان‌ها و زبان‌ها و قلم‌هایی که جز بی‌پروایی و پریشان‌گویی، درباره «حسین» حرف دیگری، ندارند.

خانواده اصلی‌ترین نهاد برای انتقال ارزش‌ها

خانواده اصلی‌ترین نهاد برای انتقال ارزش‌ها

هر کدام از ما انسان‌ها یکی از واحدهای تشکیل دهنده یک جامعه هستیم‌. پس برای رشد و پیشرفت هر جامعه، نخست باید افراد آن جامعه تحت هدایت و تربیت صحیح قرار گیرند. پایه‌های این تربیت صحیح در یک محیط خانوادگی سالم و امن گذاشته می‌شود و مهارت‌های زندگی و اصول تربیتی در درجه نخست از طریق پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود.

ستاره فروزان مشرق‌زمین

ستاره فروزان مشرق‌زمین

عبدالباقى گلپینارلی در ژانویه۱۹۰۰میلادی در استانبول چشمان خود را به جهان گشود. از آنجایی پدرش اهل روستای گل بولاق گنجه در آذربایجان بود، پس از تصویب قانون نامگذاری، نام خانوادگی گلپینارلی را به خود گرفت.

از گلستان رفته حکایت

از گلستان رفته حکایت

همین از دماغ فیل افتادن و صراحت لهجه آغشته به ناسزایش درباره اشخاص مختلف و برخی چهره‌های معتبر فرهنگ و هنر، بخش مهمی از پرسونا و شمایلش را تشکیل می‌داد و جذابیتش را بیشتر می‌کرد. البته اصولا این تبختر آمیخته به توهین برای هیچ شخصی تجویز و توصیه نمی‌شود و با متر و معیارهای انسانی و اخلاقی سازگار نیست و از این منظر در طول سال‌ها نقدهای بسیاری هم به ابراهیم گلستان وارد شد اما آن حجم از غرور، خودخواهی، تکبر، از خودراضی بودن، خود را دست بالا گرفتن و فخرفروشی، از نام، نقش، جایگاه ویژه‌اش در ادبیات و سینمای مستند، داستانی، دانش و تجربیاتش می‌آمد.

تغییر نام وزارت ارشاد در راستای گام دوم انقلاب 

تغییر نام وزارت ارشاد در راستای گام دوم انقلاب 

گفت‌وگوی تلویزیونی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون بار دیگر زمزمه تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سر زبان‌ها انداخت. تغییر نامی که از سال ۹۷ دغدغه آن در میان هنرمندان و مسئولان ایجاد شد و حالا بعد از پنج سال بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

تصویرسازی مطلوب از ایران با تولیدات مشترک

تصویرسازی مطلوب از ایران با تولیدات مشترک

تقریبا از ماه گذشته پروژه تولید مشترک مستندی درباره ایران در قالب مجموعه مستند ۱۳قسمتی با عنوان «ندای جاده ابریشم» میان صداوسیما و شبکه CGTN چین پا گرفت. در این مدت، مذاکراتی از طریق اداره کل بین‌الملل معاونت برون‌مرزی سازمان و همچنین سفارت کشورمان در چین با این شبکه پیش رفت و در این اثنا، اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما به‌عنوان مجری طرح در ایران، پیشبرد امور را عهده‌دار شد.

فرصت‌سازی در بزنگاه تهدید فرهنگی

فرصت‌سازی در بزنگاه تهدید فرهنگی

مدیریت کلان، خاصه در عرصه نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی پرمخاطب و با مخاطب مردمی هر روز و هرلحظه‌اش تصمیم‌گیری در بزنگاه‌های دشوار است؛ بزنگاه‌های پرتهدیدی که در هریک بی‌شک کوچک‌ترین خطاها می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

تأملی بر تحرکات جدید آمریکا

تأملی بر تحرکات جدید آمریکا

این روزها تحرکات آمریکا در شرق سوریه وارد مراحل خطرناک و تازه ای شده است.

مُبلغ؛ حلقه وصل مردم و جریان تمدن

مُبلغ؛ حلقه وصل مردم و جریان تمدن

موضوع تبلیغ یکی از عناصر و ارکان جدانشدنی وظایف حوزه‌ های علمیه در کنار تولید علم است. همان‌طور که رهبر انقلاب هم فرمودند، «تبلیغ» وسیله و ابزار رسیدن به اهداف دین خداست. انقلاب اسلامی مردم ایران برخلاف انقلاب‌های دیگر که شاید مبتنی بر جنبش‌های مسلحانه و ... بوده است، انقلابی مبتنی بر آگاهی مردم بود و در جریان آن ارتباط محکمی بین علما، مردم و همه ارکان جامعه برقرار شد.

جنگ شناختی و رسالت خبرنگار

جنگ شناختی و رسالت خبرنگار

در مواجهه با جنگ‌های نرم، شناختی و رسانه‌ای دشمن که با هدف اثرگذاری بر افکار عمومی و تزلزل اراده ملت بزرگ ایران، تمرکز یافته است، جهاد تبیین و روشنگری، مهم‌ترین راهبرد تهاجمی ـــ دفاعی محسوب می‌شود.

نقش مهم سیما در عدالت گستری

نقش مهم سیما در عدالت گستری

هنگامی که در امتداد هم‌افزایی‌های میان دو معاونت سیما و استان‌ها به اتفاق مدیران شبکه‌ها و رؤساى مراکز معاونت، قصد عزیمت به استان سیستان و بلوچستان را کردیم، انگیزه و اشتیاق بیشتری نسبت به دو سفر استانی قبلی در بنده و همکارانم وجود داشت.

گردنکشی برابر قانون، ممنوع!

گردنکشی برابر قانون، ممنوع!

۱- «غلط می‌کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد.» این جمله تاریخی امام‌خمینی(ره) که در ۶خرداد ۶۰ در ماجرای بنی‌صدر بیان شد قابلیت تعمیم به موضوعات مختلف در ادوار مختلف را دارد. پس از انتخابات ۸۸ و بلوای ایجادشده توسط حامیان کاندیدای شکست‌خورده که خواستار ابطال انتخابات بودند این جمله امام به نحوی دیگر توسط بزرگان گفته شد که امروز هم در برابر موضوعات مختلف خرد و کلان -که در حوزه‌های گوناگون رخ می‌دهد- همچنان کاربرد دارد.

2 صفحه

نیازمندی ها