در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماهنگ شنیدنی فلسطین تنها نیست را با بخشهایی از اقتدار نظامی ایران و حمایت از این کشور ببینید.
آیا این حقیقت دارد که روشنفکر ایرانی به بازی گرفته نشد و به او ظلم شد و سرکوب شدواین وضع به خشمش علیه انقلاب اسلامی و اسلام و جمهوری اسلامی بدل شد تا جایی که از غیظ جمهوری اسلامی، درمسیر شتابان سقوط قرار گرفتهاند؟این هم اشتباه دیگر آقایان عبدالکریمی، علیزاده و امثال این دوستان است.
موضوع مستندسازی درباره اتفاقات و پروندههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و غیره، طی سالهای اخیر موضوع بحث بسیاری از صاحبنظران این عرصه بوده است. در این بین، آنچه بیش از هر نکتهای با اجماع همگانی همراه بوده، تلاش برای ارتقای مستندسازی خلاق بهمنظور تاثیرگذاری و جذب مخاطبان بیشتر بوده است.
اندلس یک آیینه عبرت است! آیینهای که میتوان بارها در آن نگریست و از تکتک اتفاقات آن درس گرفت و از رفتن به راهی که پایان آن سقوط یک تمدن بود و میتواند سقوطهای دیگری را رقم بزند پیشگیری کرد.
۲۷ آوریل(هشتم اردیبهشت) مصادف با روز جهانی گرافیک است. این هنر که امروز تمامی ابعاد زندگی انسانی را دربر گرفته و در هر محصولی که استفاده میکنیم، ردی از آن را میبینیم، تاثیر بسیاری در رشد و آگاهی بصری اجتماع دارد. این هنر ابعاد مختلفی دارد که در این گزارش میخواهیم به جایگاه آن در هنر سینما و البته پوسترهایی که این روزها پس از طوفانالاقصی تا وعده صادق به شکل مختلف منتشر شده است، بپردازیم.
نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی و تهیه شده در مرکز هنری رسانهای نهضت منتشر شد.
شکست اسرائیل و تغییر هژمونی، بیتردید نظام سلطه را بیش از پیش بر آن میدارد که به ریشهها و بنیادهایی یورش ببرد که باعث ایجاد تغییر در بینش اسلامی با چیرگی و فرادستی ایران به عنوان امالقرای پیروان اسلام نابمحمدی (شیعه امامیه) شده، همچنانکه فوکویاما پس از شکست عراق در جنگ تحمیلی تاکید کرد که باید این انقلاب را با رفاهزدگی و تجملگرایی از پا انداخت!
«فصل توتهای سفید» رمانی است که وقایع آن در دهه ۵۰ و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد. در این رمان با زندگی پرفراز و نشیب زنی به نام فروغ همراه میشویم که با وجود دست و پنجه نرم کردن با فقر و سختیهای شدید زندگی، شرافت و شخصیت انسانی خود را حفظ میکند.
انسان همیشه بهدنبال فضیلتهایی است که برای رسیدن به آنها ازهیچ رذیلتی دریغ نمیکند. این شاید همان وسوسه میانبر زدن برای رسیدن به هدف جلوه کند اما در حقیقت همهچیز ازیک معنا نشأت میگیرد و آن معنای امر رذیلانه است؛ فلسفهای که نباید به اهداف و مقاصد و ارتباطش با امر رذیلانه تنزل داده شود. بهعبارت ساده مقاصد شر تنها زاییده امر رذیلانهاند نه عامل تحریک آن در انسان؛ فلسفهای که میتواند سرنخی برای کشف یک جنایت خاموش باشد؛جنایتی که درواکنش به سریال پررمزوراز «حشاشین» تصمیم به نوشتن راجع به آن میکنم.
بدون شک همکاری مشترک فرهنگی بین کشورها، بهویژه در یک منطقه جغرافیایی از جمله اتفاقات خوبی است که موجب میشود ما با فرهنگ، نوع زیست و پوشش، هنجارهای مورد پذیرش و حتی فرهنگ عمومی کشورهای همسایه بیشتر آشنا شویم.
درسالهای اخیر کارگردانان سعیداشتند منش،شخصیت و جهانبینی یک شهید را در آثار خود در جهت بیان اندیشههای انقلاب متجلی کنند؛کاری که علی رویینتن بعداز۱۴سال فاصلهگرفتن از ساخت فیلم، انجام داده و زندگی شهید ابراهیم هادی را در قالب مستند داستانی «آتش و گلستان» نشان داده است.
حضرت امامخمینی(ره) با توجه به شرایط سیاسی ــ اجتماعی ایران، از همان اولین روزهای حضورشان در حوزه علمیه قم و خصوصا پس از پاسخنگرفتن اعلامیه معروفشان درسال۱۳۲۳ که برای برانگیختن مردم مسلمان علیه رژیم شاه صادر شده بود، به این نتیجه رسیدند که پرورش و تربیت طلاب، روحانیون و مدرسین آگاه و مبارز برای این حوزه میتواند بستر مناسب رشد اسلام و شناساندن صحیح آن به تودههای مردم باشد؛ مردمی که پس از شناخت اسلام آنگونه که هست، قطعا به رهبری روحانیت مبارز، علیه رژیم ستمشاهی و اربابان غربیاش قیام خواهند کرد و پایههای ظلم و جور را برخواهند انداخت.
جریان برگزاری کنسرت که در سال گذشته رونق یافته بود، تداوم خود را در ماه رمضان امسال هم نشان داد اما با مروری اجمالی بر اجراهای مختلف شاهد بودیم که کنسرتهای پاپ باز هم در این موقعیت بیش از اجراهای موسیقی متناسب با ماه رمضان بود. این موضوع نشان میدهد که دغدغه در ارائه محتوای مناسب جای خود را به رویکردهای اقتصادی داده است و تداوم همین نگاه آسیبهایی را متوجه ماهیت موسیقی کرده است.
هنرمندان آثار خود را با موضوع قدرت موشکی ایران به نمایش گذاشتند.
تابلو موزیکالِ «خمار مستی» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرجنژاد است. در این اثر میدیا فرجنژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را برعهده داشته و آواز را میلاد هیبدی میخواند.
گردان لوطی ها به فرماندهی سید ابوالفضل کاظمی در دوران دفاع مقدس حماسه آفرینی ها کرد. علی روئین تن به تازگی فیلم «فرمانده لوطی ها» را براساس زندگی کاظمی ساخته است اما گردان لوطی ها چه بودو چه کرد؟
نام مداحی ومداحان همواره با مجالس غم و اندوه همراه شده درحالی که این قشرفرهنگی برای روزها وشبهای شاد وفرحبخش هم مسئولیتهایی دارند.
شاید هیچ باختی برای یک فیلم سینمایی بدتر ازاین نباشدکه سوژهای مهم را باپرداختی ضعیف بسوزاند! اگر این فرصتسوزی درفیلمهایی که روی موضوعات حساس دست گذاشتهاند اتفاق بیفتد، تبعات چنین باختی دوچندان خواهد بود و برعکس موفقیتی که چنین فیلمهایی به دست میآورند، یک موفقیت با ارزشی چند برابر است؛ چرا که در شرایط پیچیده سینمای جهان و رقابت تنگاتنگ فرهنگهای مختلف با ایدئولوژیهای خاص حاکم بر هر کدام، چنین بردی در واقع بیش از برد،شکست هژمونیهای فرهنگی سرتا پا مسلح به ابزارهای جذابیتبخشی برای حقنه کردن ایدههای خودشان است.
پرسش این است: چرا روشنفکری ایرانی کارش امروز به قبرستان اسرائیل ختم شد؟ اولین گام در بنای دیوار کژ چه بوده؟ تقدم عقل مدرن بر وحی الهی؟ یا آویختگی به دامان غرب؟ آیا رسیدن به این نقطه ولو در الحاد غرقشدن، ناگزیر بود؟
خودت را بشناس! این بنیادیترین گزارهای است که از محورهای مهم تمام مکاتب و نحلههای باورگرا و ایمانمحور بشری است. از دینهای آسمانی تا آیینهای فلسفی و بشری و مکاتب فکری؛ گفته شده بر سردر آکادمی سقراط همین سخن نقش شده بود. ما اسلامیان، خودشناسی را برابرنهاد با خداشناسی میدانیم. اما بس که از خودمان دور شدهایم یادمان رفته که هستیم و کسی که خودش را نشناسد، نمیداند که برای خودش باید چه کاری بکند و وظیفه و هدفش چیست. و اینجاست که مهلکههای ضربهخوردن و به کام بیگانهشدن آغاز میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با تهیهکننده و مجری برنامه موسیقایی شبکه نسیم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی«جام جم» با جواد محقق، نویسنده، شاعر و معلم باسابقه
دشمن چگونه سعی در عرفیسازی بیحجابی در جامعه دارد؟