جام جم در گفتگو با فعالان اقتصادی وضعیت ارز را بررسی می‌‌کند

دلار 4200 موجود نیست!

حدود شش ماه است که قیمت دلار روند گرانی را طی می‌کند. بیشترین تغییرات در اواخر اسفند و اوایل ماه جاری اتفاق افتاد که منجر به گران شدن کالای وارداتی در بازار کشور شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۱۳۰
دلار 4200 عرضه نشد

برخی اقلام گران شده در فهرست کالاهای اساسی بودند تا این که آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام قیمت دلار 4200 تومانی آب پاکی را روی دست دلالان بازار ریخت.

از سوی دیگر خرید و فروش ارز در بازار محدود شد تا این که دوباره آرامش به بازار برگردد. با اعلام قیمت دلار توسط دومین شخصیت مقام اجرایی کشور انتظار می‌رفت قیمت کالاهای وارداتی افزایش یافته روند کاهشی را طی کنند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده که به دلایل مشخصی بر‌می‌گردد البته اکنون زمان مناسبی برای اظهار نظر کارشناسی در مورد کاهش قیمت کالاهای وارداتی نیست به این دلیل که هنوز دلار با نرخ 4200 تومان در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌گیرد و زمانی باید در این مورد صحبت به میان آورد که دلار با نرخ اعلام شده در اختیار تجار قرار بگیرد.

اکنون همه صحبت‌ها و تاکیداتی که در این حوزه می‌شود بر اساس بخشنامه و دستورالعمل بوده و هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

اگر دلار با قیمت 4200 در اختیار تجار قرار بگیرد قطعا قیمت کالاهای وارداتی گران شده دوباره ارزان می‌شود به این دلیل که وارد کننده قیمت نهایی خود را در بازار پیدا می‌کند و ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه ضرر کند‌؛ اما با ثبات اقتصادی که پیش رو دارد می‌تواند سود خود را تضمین و کسب کند.

اکنون برخی از مردم بدرستی توقع دارند قیمت کالاهای وارداتی ارزان شود اما هنوز دلار با قیمت 4200 در اختیار تجار قرار نمی‌گیرد و ثبت سفارشی با این رقم انجام نمی‌شود.

در نتیجه تا زمانی که نرخ ارز تعیین تکلیف نشده نمی‌توانیم شاهد کاهش قیمت کالاهای وارداتی باشیم. واردکنندگان به دنبال سود لحظه‌ای نیستند و درخواست ثبات اقتصادی دارند تا نوسانی که ممکن است گاهی اسباب سودشان را فراهم کند و گاهی ضررشان.

علیرضا مناقبی - رئیس مجمع عالی واردات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها