سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی و سفیر پیشین ایران در لهستان گفت: درخواست آمریکا و اجابت انگلیس در توقیف نفتکش ایران نه موضوع حقوقی که رخداد کاملا سیاسی است.
کد خبر: ۱۲۱۹۴۶۴
توقیف نفتکش ایرانی، کاملا سیاسی است

به گزارش جام جم آنلاین از رادیو ایران، رامین مهمانپرست با حضور در برنامه «بحث روز» گروه سیاسی رادیو ایران، تاکید کرد: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، بر تلاطم سیاسی موجود در این کشور و کنش‌های سیاسی اتحادیه اروپا افزود.

وی گفت: اروپایی‌ها از جمله انگلیسی‌ها تصور می‌کردند که اوضاع مانند پیش از انقلاب است تا هر کاری که می‌خواهند بتوانند در منطقه حساس خلیج فارس انجام دهند.

مهمانپرست افزود: اقدام نیرو‌های سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی نشان داد ایران درپی حفظ ثبات در منطقه است و هرکس بخواهد برتنش در این منطقه دامن زند مقتدرانه جلوی آن می‌ایستد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، سیاست‌های انگلیس را تحت تاثیر جریانات تندرو در آمریکا دانست و گفت: جریانی که در ایالات متحده دولت را در دست دارد جریانی تندروست که با گروه‌ های تروریستی از جمله منافقین و صهیونیست ‎ها روابط بسیار نزدیک دارد و درپی تنش در منطقه است و دولت جدید در انگلیس هم از لحاظ مواضع سیاسی بسیار نزدیک به آن هاست.

مهمانپرست مقابله با جمهوری اسلامی را یکی از برنامه‌های همیشگی جبهه استکبار برشمرد و افزود: اکنون می‌بینیم یک حزب ملی گرا و نزدیک به موضع دولت آمریکا در انگلیس بر سر کار می‌آید که به نظر می‌رسد استقلال انگلیس را هم حتی تاثیر خواسته‌های آمریکا از بین خواهند برد اقداماتی مانند توقیف نفتکش ایران و یا آنچه که در سوریه انجام گرفت را می‌توان بخشی از برنامه جبهه استکبار در جهت دور نگه داشتن افکار عمومی از موضوع فلسطین دانست که با نقش آفرینی جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی با شکست روبرو شد.

وی قدرت جمهوری اسلامی ایران را در حوزه نظامی، ضامن حفظ امنیت کشور دانست و تاکید کرد: قدرت‌های غربی همچون آمریکا و انگلیس هر جا منافع خودشان به عنوان اولویت مطرح باشد به صراحت کنوانسیون‌های بین المللی را زیرپا می‌گذارند که نمونه آن خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس است.

مهمانپرست افزود: البته شرایط آمریکا در خلیج فارس اکنون در برابر چشم متحدان منطقه‌ای‌اش ناگوار است، آن‌ها همیشه به دنبال حفظ سیطره خود در منطقه بودند، اما طراحی‌های آنان با شکست روبرو شده و تلاش شان که سالیان ناکام مانده است.

این کارشناس مسائل سیاسی طراحی‌های جبهه غرب را در جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی دانست و گفت: یک نمونه از این دست کار‌ها ماجرای سوریه که با مقاومت مردم سوریه و جریان مقاومت با شکست روبرو شد و در نتیجه آمریکا دچار افت شخصیت و هویت در برابر دیدگان متحدانش شده است.

مهمانپرست افزود: ایران با اقتدار درپی حفظ ثبات در منطقه است بنابراین قدرت دفاعی بالا برخلاف دیدگاه عده‌ای که می‌گویند بدون قدرت نظامی هم می‌توان امنیت و استقلال را حفظ کرد، یک عامل اصلی در حفظ صلح و ثبات است آنهم در شرایطی که دنیای امروز در آن بسر می‌برد.

توقیف نفتکش انگلیسی بطلانی بر توهمات آمریکا بود

کارشناس ارشد وزارت امورخارجه و سفیر سابق ایران در کشور‌های آمریکای لاتین با حضور در برنامه «بحث روز» گروه سیاسی رادیو ایران، ماجرای توقیف نفتکش انگیسی را خط بطلانی بر توهمات دولت آمریکا دانست و گفت: ماجرای نفتکش انگلیسی در شرایطی که آمریکا خیال می‌کرد با خروج از برجام مشکلات درونی دامنگیر نظام جمهوری اسلامی شده است، رخ داد.

سیدرضا طباطبایی افزود: نفتکش انگلیسی برخلاف همه قواعد حقوق دریا‌ها که حفظ امنیت ساحلی را جزو حقوق کشور‌های می‌داند در حال حرکت با دنده عقب و رهاسازی زباله‌ها در آب‌های ساحلی ما بود از آن رو سپاه پاسداران با توقیف آن علاوه بر حفظ حقوق ساحلی کشومان نشان داد که طراحی‌های آمریکا علیه ما تاثیری در توانمندی و اقتدارمان نداشته است.

کارشناس ارشد وزارت امور خارجه اعتراضات داخلی به سیاست خارجی دولت انگلیس را یادآور شد و گفت: امروز با وجود رسانه‌های نوین اجتماعی هیچ چیز را نمی‌شود پنهان کرد و مردم به سرعت از آن مطلع می‌شوند، یکی از نمونه‌های آن سیاست خارجی انگلیس در برابر کشور‌های منطقه است.

وی فروش سلاح به ائتلاف متجاوز به یمن را نمونه‌ای از همین حوادث برشمرد و افزود: مشکلات اقتصادی امروز دامنگیر دولتمردان اروپایی به ویژه انگلیسی‌ها شده و این امر باعث شده که آنان برای رفع آن به هر وسیله‌ای چنگ زنند، آنان می‌خواهند هزینه‌های خود را بر دوش کشور‌های غرب آسیا بیاندازند از این رو تنش را در منطقه افزایش می‌دهند.

طباطبایی در عین حال گفت: آنان باید اعتراضات در کشور‌های خود را به این گونه رفتار‌های شان جدی بگیرند، زیرا یکی از مشکلات اساسی پیش روی آنهاست.

طباطبایی با بیان اینکه انگلیس پس از خروج از شرق مدیترانه همواره به دنبال حفظ نفوذ خود در آنجا بوده تاکید کرد: حرکت سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی علاوه بر به چالش کشیدن این رویکرد انگلیسی‌ها قدرت ما را اثبات کرده و خط بطلانی بر روی تصورات انگلیس و آمریکا بود که تصور می‌کنم هنوز آقای دنیا هستند.

سفیر سابق ایران در کشور‌های آمریکای لاتین درباره سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به اجلاس نیویورک و سپس کشور‌های آمریکای لاتین نیز گفت: ظرفیت اجلاس اقتصادی سازمان ملل که آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان در آن حضور داشت موجب شد ایران پیشرفت‌های خود را در حوزه‌های گوناگون همچون سلامت و فناوری مطرح کند و در عین حال به دنیا نشان دهد آن کسی که مانع پیشرفت فناورانه کشور‌های در حال توسعه است آمریکاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها