نگهداری راه در شرایط مختلف، چالش‌های مخصوص به خود را دارد و حفظ ایمنی راه در هر فصل، امکانات خاص خود را می‌طلبد.
کد خبر: ۱۲۶۰۰۹۱

در این میان، نگهداری و حفظ ایمنی راه در فصل زمستان و شرایط برف و کولاک، از دیگر ایام سال دشوارتر است و نظارت و تمهیدات ویژه‌تری را نیاز دارد. از جمله این که مسؤولان راهداری باید همواره در فصل زمستان امکانات لازم برای برف‌روبی و نمک‌پاشی را به صورت آماده در اختیار داشته باشند تا به محض احساس نیاز از آن استفاده کرده و همچنین در ایام سرد سال از جاده‌های کوهستانی بیشتر مراقبت کنند تا کمتر کسی در این جاده‌ها بر اثر سقوط بهمن، بارش برف و یخبندان در راه بماند.

اما این راهداری ویژه زمستانی به امکانات و ابزارهای مخصوصی نیاز دارد که بدون شک تامین آنها هزینه‌های اضافه‌ای را به وزارت راه و شهرسازی تحمیل می‌کند. این در حالی است که همواره بودجه‌ای که در ایران برای نگهداری از راه‌ها اختصاص می‌یابد، بسیار پایین‌تر از میزان نیاز کشور است و به همین خاطر، کشور ما همه ساله با کمبود تجهیزات ویژه راهداری زمستانی مواجه می‌شود.

از سویی دیگر، مردم ما نیز برای حفظ سلامت و ایمنی خود باید در فصل زمستان و در شرایط برف و کولاک با تجهیزات زمستانه سفر کنند.، آنها حتما باید زنجیرهای چرخ را در سفرهای جاده‌ای همراه خود ببرند و از سالم بودن تجهیزات فنی و سیستم گرمایش خودرو اطمینان حاصل کنند. همچنین ‌ بهتر است ‌ شهروندان درروزهای سرد سال، آذوقه، پتو و البسه گرم به اندازه کافی همراه داشته باشند و در این شرایط، با صبر و حوصله بیشتری رانندگی کنند.

در مجموع باید گفت تردد در جاده‌ها در فصل زمستان به‌خصوص در شرایط برف و کولاک نیاز به همکاری ویژه‌ای بین مسؤولان حوزه حمل‌ونقل و مردم دارد و اگر این همکاری صورت نگیرد، بدون شک آمار تصادفات جاده‌ای از این نیز بیشتر خواهد شد.

از جمله مصادیق این همکاری نیز می‌توان به لزوم توجه شهروندان به اخطارهای هواشناسی درباره لزوم کاهش سفرهای غیرضروری هنگام بارش سنگین برف یا باران اشاره کرد.

البته بخش زیادی از مردم به اخطارهای هواشناسی توجه می‌کنند، اما اگر حتی یک نفر نیز این مساله را رعایت نکند، بازهم نباید این موضوع بهانه‌ای به دست مسؤولان راهداری بدهد تا ضعف خود در نگهداری از جاده‌های کشور را با آن توجیه کنند زیرا هنر مسؤولان این سازمان در این است که حتی در سخت‌ترین شرایط نیز اجازه ندهند در مسیرهای مختلف راهبندان ایجاد شود، اما اکنون شرایط جاده‌های کشور به گونه‌ای است که با بارش کوچک‌ترین برف یا باران، بخش زیادی از مسیرهای بین شهری بسته می‌شود که این مساله ضعف ما در زمینه تجهیزات نگهداری از راه را نشان می‌دهد و ربطی به حجم بالای مسافرت‌های مردم ندارد.

همچنین نگرانی از حجم بالای سفرهای شهروندان در روزهای تعطیل به لحاظ اجتماعی هیچ وجاهتی ندارد و مسؤولان ما به هیچ وجه نباید از این مساله ابراز ناراحتی کنند، زیرا مسافرت‌های زیاد مردم پویایی و سرزندگی آنها را نشان می‌دهد و از قضا، همین سفرهاست که باعث کاهش تنش‌های روانی میان شهروندان می‌شود. از سوی دیگر، روزهای تعطیل معمولا از قبل در تقویم مشخص شده و شرایط آب‌وهوایی نیز قابل پیش‌بینی است بنابراین مسؤولان حوزه حمل‌ونقل باید به جای گلایه از حجم بالای مسافرت‌های برون‌شهری مردم در تعطیلات، کیفیت راه‌ها را ارتقا دهند تا مردم برای سفر جاده‌ای در آب‌وهوای گوناگون مشکلی نداشته باشند.

هادی هاشمی - کارشناس حمل‌ونقل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها