بررسی‌ مجاهدت‌های حجت‌الاسلام سیدعیسی طباطبایی در گفت‌و‌گو با حاج محمدحسن رحیمیان

مردی شبیه «‌‌روح‌ا...»

حسین الحاج‌حسن، نماینده پارلمان لبنان در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

‌لبنان را بدون مقاومت می‌خواهند

توطئه‌های غرب و مهره‌های آن در لبنان به نقطه اوج خود رسیده است. این‌بار نیز مانند سال‌های گذشته، مهره‌های غربی در‌صدد هستند بی‌ثبات‌سازی داخلی در بیروت را به اسم رمز آشوب و عاملی جهت مداخله‌گرایی سلبی خارجی در کشورشان تبدیل سازند.
توطئه‌های غرب و مهره‌های آن در لبنان به نقطه اوج خود رسیده است. این‌بار نیز مانند سال‌های گذشته، مهره‌های غربی در‌صدد هستند بی‌ثبات‌سازی داخلی در بیروت را به اسم رمز آشوب و عاملی جهت مداخله‌گرایی سلبی خارجی در کشورشان تبدیل سازند.
کد خبر: ۱۴۱۵۸۳۷
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

در چنین شرایطی حزب‌ا... لبنان و دیگر گروه‌های مقاومت، رصد جامع و هوشمندانه‌ای نسبت به اوضاع جاری در کشورشان دارند و بار دیگر آماده پاسخ‌دهی به توطئه‌های دشمنان هستند. در این‌خصوص گفت‌و‌گویی با حسین الحاج‌حسن، رئیس فراکسیون نمایندگان بعلبک- هرمل و عضو ارشد فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان صورت داده‌ایم:

ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه و نظام بین‌الملل قرار گرفته است‌. ریشه و دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟
من ترجیح می‌دهم فارغ از شکاف سیاسی موجود بر سر انتخاب رئیس‌جمهور، روی شکاف و اختلاف عمیق‌تری در داخل کشورمان (‌لبنان) متمرکز شوم. این یک اختلاف ساده نیست؛ بلکه اختلافی گفتمانی و عملیاتی بر سر جایگاه مقاومت در امور امنیتی و داخلی لبنان است‌. علاوه‌بر آن درباره ماهیت نظام اقتصادی لبنان و سایر مسائل داخلی نیز شکاف و دودستگی وجود دارد. برخی گروه‌ها در لبنان معتقدند آزادی و امنیت در کشورمان متعاقب عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد و بر‌پایه همین نگاه و باور خطرناک، اقداماتی را علیه امنیت لبنان صورت می‌دهند. چند هفته قبل از مواضع یک روزنامه‌نگار کویتی مبنی بر مشوق عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس حمایت کردند و این روزنامه‌نگار کویتی را دستاویز قرار داده و واقعیت نگرش سیاسی خود را نسبت به دشمن آشکار کردند. این در‌حالی بود که به‌صورت همزمان، دشمن صهیونیستی به خاک لبنان در منطقه العرقوب تجاوز کرده و البته با پاسخ قاطع ساکنان این منطقه مواجه شده بود. در همان زمان، گروه‌های مخالف مقاومت که مدعی صیانت از خاک کشور هستند، کمترین موضعی بابت تجاوز صهیونیست‌ها نگرفتند. لبنانی‌ها چنین تعارض‌ها و تناقض‌هایی را مشاهده می‌کنند. اروپاییان نیز در‌خصوص وضعیت آوارگان سوری و موضوعات مشابه در داخل کشورمان به‌کرات موضعگیری کرده و حتی با لحنی تحکم‌آمیز در این‌خصوص سخن می‌گویند اما خبری از موضعگیری صریح علیه آنها نیست! 
 
با توجه به واقعیاتی که در‌خصوص مواضع و اقدامات جریان غربگرا و طرفدار رژیم‌صهیونیستی به آن اشاره کردید، موضع مقاومت و فراکسیون پارلمانی آن در قبال تحولات جاری چیست؟
مواضع مقاومت در این‌خصوص واضح است. هیچ‌گاه ما به دشمن صهیونیستی باج نداده‌ایم و از این پس نیز نخواهیم داد. این موضعی است که ما به جریاناتی که مستقیم یا غیر‌مستقیم سخن از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بر زبان می‌آورند، منتقل ساخته‌ایم. برخی نمی‌خواهند مقاومت در منطقه حضور داشته باشد. ما به‌وضوح در برابر جاه‌طلبی‌ها و پروژه‌های رژیم اشغالگر قدس در منطقه ایستاده‌ایم. افتخار می‌کنیم که در برابر تل‌آویو ایستاده‌ایم و صهیونیست‌ها را از خاک خود (‌جنوب لبنان‌) بیرون رانده‌ایم. از این پس نیز همچنان با قدرت در برابر صهیونیست‌ها و هر‌گونه توطئه آن در فضای داخلی لبنان خواهیم ایستاد. در پرونده دریای مدیترانه (‌میدان گازی کاریش)، با تکیه بر همین نگاه و روش توانستیم حقوق ملت لبنان را استیفا کرده و در مقابل، تل‌آویو را به زانو در‌بیاوریم. در غیر این صورت، اگر ماجرا می‌خواست در مجرایی جز روش و رویکرد مقاومت پیش برود، ترسیم مرزهای دریایی و زمینی لبنان آن‌گونه که صهیونیست‌ها می‌خواستند انجام می‌شد و ثروت‌های لبنان به غارت می‌رفت. دشمنان، لبنان را عاری از مقاومت می‌خواهند اما به این هدف خود نخواهند رسید. این قاعده درخصوص جریان‌هایی در لبنان که آدرس آشتی با صهیونیست‌ها را می‌دهند نیز صادق است. 

انتخاب رئیس‌جمهور در پارلمان لبنان، تبدیل به گره‌ای کور شده و ۱۲ بار رای‌گیری در این‌خصوص تا‌کنون نتیجه‌بخش نبوده است. نظر شما در این‌خصوص چیست؟
اختلافاتی که در پارلمان مشاهده می‌شود، انعکاسی از همان اختلافات کلانی است که در‌خصوص آن سخن گفتم؛ یعنی دوگانه مقاومت و ضد‌مقاومت‌! یا دوگانه ایستادگی در برابر دشمن صهیونیستی و همراهی با دشمن! ما از سلیمان فرنجیه به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنیم و منطقی به نام دفاع از حقوق حقه لبنانی‌ها و صیانت کشور در برابر مخاطرات و توطئه‌های دشمنان را مدنظر قرار می‌دهیم. از این موضعگیری خود عدول نخواهیم کرد و تحرکات جریان‌های مخالف مقاومت در لبنان را نیز کاملا تحت رصد داریم. یقین داریم که مانند صحنه‌ها و پرونده‌های گذشته‌ای که دشمنان علیه امنیت و صلابت کشورمان ایجاد می‌کردند، از این صحنه  نیز عبور خواهیم کرد و علاوه بر جنگ سخت، در عرصه جنگ نیز در برابر دشمنان پیروز خواهیم شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها