هیاهو؛ فقط برای 690خودرو
«جام‌جم» آخرین وضعیت واردات خودرو را بررسی کرده است

هیاهو؛ فقط برای 690خودرو

افزایش قیمت خودرو و کیفیت پایین تولیدات آن از نتایج ایجاد انحصار برای خودروسازان محسوب می‌شود که شرایط سختی را برای مردم رقم زده است.
کد خبر: ۱۴۱۷۲۷۴
نویسنده علیرضا سلیمی - نماینده مجلس

علاوه بر کیفیت پایین، میزان تولیدات خودروسازان متناسب با تقاضای بازار نیست و همین عدم تعادل در عرضه خودرو باعث برهم‌خوردن نظم بازار شده به طوری که مردم مجبورند با پرداخت پول بنز سوار پراید شوند.

برای تامین نیاز بازار و شکستن انحصار خودروسازان چاره‌ای جز واردات خودرو نداریم. ایجاد فضای رقابتی می‌تواند خودروسازان را نسبت به افزایش کیفیت محصولات خود سوق دهد. متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام موانعی را برای واردات خودرو ایجاد کرد که این موضوع با تذکر رهبر معظم انقلاب مواجه شد. ایشان نیز نسبت به کیفیت و قیمت خودرو گلایه‌های فراوانی داشتند. در همین خصوص، مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار بحث واردات خودرو را دنبال کرد و در نهایت قانون واردات خودرو تصویب شد. البته تلاش مجلس محدود به امسال نبود و در سال گذشته نیز اقداماتی را انجام داد که متاسفانه پشت سد مجمع تشخیص مصلحت مانده بود. مصوبه مجلس کاملا شفاف است. مجلس اعتقاد دارد که واردات باید صورت بگیرد. همچنین علاوه بر واردات بر کیفیت آنها نیز تاکید شده است. البته نگرانی‌هایی در خصوص اعمال نفوذ و ارائه تبصره‌هایی به دنبال تقلیل این قانون از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. در همین خصوص مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که با هر اقدامی که خلاف قانون باشد، برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد عده‌ای این مصوبه را به انحراف بکشانند. در مورد حقوق گمرکی نباید به حدی تعریف شود که قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش یابد. مجلس با تعیین کارکرد پنج ساله برای خودروهای وارداتی، پاسخ مناسبی به انتقادات غیرصحیح برخی افراد مبنی بر این که کشور در حال تبدیل‌شدن به قبرستان خودروهای فرسوده است می‌دهد. مجلس اکنون به صورت جدی به بحث واردات خودرو ورود کرده و در صورت ایجاد موانع از سوی برخی دستگاه‌ها، شاهد برخورد قاطع مجلس در این زمینه خواهیم بود.

باید از برخی پرسید که چرا مردم ایران با پرداخت پول بنز باید سوار خودروی پراید شوند؟ این اقدام ظلم به مردم و مصداق بارز بی‌عدالتی است و باید در مقابل این شرایط ایستاد. امروزه خودروسازان با خیالی راحت از انحصار در بازار، شرایط سختی را برای مردم رقم زدند که باید این شرایط نابرابر مهار شود و آنها را مجبور به افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری کرد. تجربه بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان مانند بنز و فولکس نشان می‌دهد که ایجاد بازار رقابتی باعث افزایش کیفیت آنها نیز شده است. 

همین انحصار در کشور باعث شد خودرویی مانند پیکان که سابقه طولانی در صنعت دارد، در سایه همین انحصار درجا بزند و هیچ رشدی را در خط تولید آن شاهد نباشیم و پس از چند سال نیز از رده خارج شود.علاوه بر این، روند کیفیت خودروسازان طی سال‌های اخیر به مرور کاهش یافته به طوری که کیفیت خودروهای ساخت قبل از خودروهای روز نیز بیشتر است. علاوه بر این، خودروسازان ضمن ضربه‌زدن به رفاه مردم با تولید بی‌کیفیت، بدهی خود را به قطعه‌سازان نیز پرداخت نمی‌کنند و این اقدام باعث ضربه به صنعت خودرو شده است. دولت موظف است آیین‌نامه اجرایی این قانون را نهایی کند تا جریان واردات خودرو تسریع یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها