آیین های دهه اول محرم ۱۴۰۲ بسیار پرشورتر از سال های اخیر و با حضور چشمگیر اقشار مختلف مردم و بدون توجه به فراخوان های جریانات ضد دین برگزار شد و نشان داد مردم ایران حسینی هستند و حسینی خواهند ماند  و اجازه نمی دهند جریانات بی دین و روشنفکرنما  خدشه ای به دینداری شان وارد کنند.
کد خبر: ۱۴۱۷۶۸۴
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر

بچه های ماامروز در راهپیمایی‌ها، هیئت ها و روضه خوانی ها بزرگ می شوند و پس از گذشت ۱۳۸۴ سال از سال ۶۱ هجری ،حضور در عزای اباعبدالله(ع) سیاسی ترین پیام مردم دیندار ایران به جهانیان است  و چه دقیق گفت حاج قاسم سلیمانی که ایران قرارگاه حسین بن علی(ع) است.

واقعه بزرگ کربلا از آن جهت که امام‌حسین(ع) یک‌تنه در مقابل لشکر ظلم ایستاد و مرگ باعزت را بر زندگی با‌ذلت ترجیح داد اوج حماسه است و از آن جهت که یاران باوفای امام‌حسین(ع) در اوج مظلومیت به شهادت رسیدند، اوج تراژدی. اغراق نیست اگر بگوییم چشم تاریخ چنین حماسه افتخارآفرین و چنین تراژدی هولناکی را در سراسر حیات بشر هرگز ندیده است.

انقلابی که حلقه وصل آزادگان جهان در طول ۱۳۸۳ سال گذشته بوده و جلوه‌های آن را به‌خوبی می‌توان در حماسه‌آفرینی‌های هشت سال دفاع‌مقدس، پیروزی جنگ ۳۳ روزه لبنان، حماسه‌آفرینی مدافعان حرم در سوریه و عراق و... مشاهده کرد. همین جلوه‌های خاص آزادگی و پیروزی‌های پی‌در‌پی که بی‌شک حالا دیگر همه کارشناسان جهان را به واقعیت تغییر معادلات نظم جهانی و گرایش روزافزون ملت‌های آزاده به سمت اسلام و انقلاب اسلامی و... نزدیک کرده است، بدخواهان را به این سمت‌وسو هدایت نموده که اگر می‌خواهیم آزادگی را از ملت ایران بگیریم تنها راه ممکن جداکردن تفکر حسینی از مردم فهیم ایران است.  

هجمه به سرور و سالار شهیدان و آزادگان جهان و برپایی مراسم عزاداری، پس از شکست‌های متوالی در عرصه‌های مختلف اعم از تحریم اقتصادی، فشارهای فرهنگی، اغتشاش‌های خیابانی و... از امسال با حملات همه‌جانبه ابررسانه‌های ماهواره‌‌ای، شبکه‌های اجتماعی و صدها کانال و گروه مجازی و براساس خط‌دهی اتاق‌فکرهای نام‌آشنا از چند هفته قبل از فرارسیدن محرم با برپایی کمپین‌ها و پویش‌های تحریم محرم، به حسینیه نروید، به هیات نروید، نذری ندهید، نذری نخورید، سیاه نپوشید! وارد کارزار مبارزه با یاران همیشه تاریخ حماسه حسینی شدند. غافل از این‌که شعار «ما ملت حسینی هستیم» واقعیتی است که حتی دوران کور رضاخانی نیز نتوانست خدشه‌ای به آن وارد کند.
   
حسینیه‌ ای به نام ایران 

با وجود تبلیغات گسترده، این روزها به هر گوشه ایران اسلامی نگاه می‌کردیم، نشانی از دلدادگی به سالار شهیدان و مکتب او به چشم می‌خورد. مردم ایران در دهه اول محرم، نه‌تنها مشکی‌پوش حماسه‌ساز کربلا شدند بلکه گوشه به گوشه این دیار اسلامی را تبدیل به حسینیه‌ای برای آقای عاشورا کردند. مراسم دهه اول محرم نشان داد که دلبستگی کربلا برای مردم ایران، فراتر از آن چیزی است که کارشناسان و تحلیلگران غربی در اندیشکده‌های خود به آن می‌اندیشند. فرهنگی که صدها سال است با روح و جان‌مان عجین شده و نام ایرانی بدون آن معنا و مفهومی ندارد. شاید به همین دلیل هم باشد که عزای حسین(ع) را سیاسی‌ترین پیام مردم دیندار ایران به جهانیان عنوان می‌کنند.
   
شور جوانان در برپایی موکب‌ها و حسینیه‌ها

در گذشته محرم که شروع می‌شد رسم بر آن بود که همه جوانان در کنار بزرگان و پیران حسینی در مساجد و حسینیه‌ها جمع می‌شدند و در رثای حسین(ع) و یارانش به سینه‌زنی و عزاداری می‌پرداختند. به مرور زمان حسینیه‌ها پای ثابت عزاداری شدند و به هر کوچه و خیابانی از شهر پای می‌گذاشتیم جوانان پرشور از چند روز پیش از محرم حسینیه‌ای را برپا می‌کردند و تلاش داشتند هر سال باشکوه‌تر از سال‌های قبل این مراسم را برگزار کنند. در دهه اخیر موکب‌ها نیز به جمع آیین برپایی مراسم عزاداری حسین(ع) اضافه شد. مکان‌هایی خاص برای اعطای جمع‌آوری نذورات مردمی که از روز نخست محرم با پخش شربت و چای و... نقش بسزایی در شکوه این ایام داشت. امسال علاوه بر برپایی مجالس مملو از جمعیتی که از هیأت ریحانه‌الحسین(س) با مداحی سیدمجید بنی‌فاطمه، هیأت نورالرضا(ع) با مداحی سیدمحمود علوی، مسجد حضرت‌امیر(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی، هیأت عبدا...‌بن‌الحسن(ع) با مداحی حنیف طاهری، هیأت ریحانه‌النبی(س) با مداحی محمدحسین پویانفر، هیأت بین‌الحرمین با مداحی جواد مقدم، هیأت آیین حسینی با مداحی میثم مطیعی و... تا دسته‌های عزاداری‌ای که در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور گسترانیده شده بود، وقتی به هر گذری پا می‌گذاشتیم بوی اسپند استشمام می‌شد و صدای نوحه مواکب حسینی به گوش می‌رسید و انگار نه انگار که در گوشه‌ای از این جهان عده‌ای با صرف هزینه‌های هنگفت در تلاش هستند به نحوی مانع از برپایی این موکب‌های خودجوش شوند. موکب‌هایی که به دور از تبلیغات کمپین‌های معلوم‌الحال شاید به‌دلیل فشارهای اقتصادی زمزمه کم شدن یا تلفیق آنها در کوچه‌وبرزن‌ها احساس می‌شد امام مردم مشتاق حسینی نشان دادند که نام حسین(ع) خط‌قرمز آنهاست.
   
۸ میلیون کودک شیرخوار به شوق حسین آمدند

یکی دیگر از وقایع بی‌نظیر و غیرقابل تصور محرم امسال، برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۸۰۰۰‌نقطه ایران و ۴۵کشور جهان بود. همزمان با نخستین جمعه ماه محرم، هشت میلیون مادر در ایران و سایر کشورهای جهان، نوزادان شیرخوار خود را نذر قیام امام زمان(عج) کردند. اتفاقی نادر که بی‌شک در هیچ کجای جهان امکان اجرای متناظر با آن وجود ندارد. از ویژگی‌های مهم این همایش که با معرفی مظلومیت حضرت علی اصغر به دنیا همراه است، ابلاغ این پیام است که: «یا صاحب‌‌الزمان(عج)، فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم که او را برای ظهور نزدیکت برگزینی و حفظ کنی، یا مسیح حسین، یا علی‌اصغر،‌ ادرکنی»
   
کمپین‌های پرشور مجازی همپا با حسینیه‌ها

طرح برپایی حسینیه در فضای رسانه‌ای چند سالی است که توسط عاشقان حسینی دنبال می‌شود و توانسته جریان مطلوبی را در افکار عمومی ایجاد کند.امسال نیز این جریان خودجوش همچون گذشته توسط جوانان مشتاق ایرانی برگزار و با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. مهم‌ترین پویش و کمپین محرم بی‌شک کمپین نذر خون است؛ پویشی که همه‌ساله با شروع محرم و با هدف فراگیرکردن فرهنگ اهدای خون به بیماران برگزار شده و سازمان خون میزبان خیل کثیری از مردم می‌شود. در کنار این پویش ماندگار، امسال شاهد پویش‌های متعددی همچون به نام حسین(ع)، من یار حسینم، احلی من العسل، نوجوانان حسینی، حالا محرم، حاشیه‌نگاری عاشورایی و ... بودیم. پویش‌هایی که تا این لحظه با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو بوده‌اند.
   
هنرمندان همگام با مردم در مسیر کربلا

در کنار مردم همیشه در صحنه، هنرمندان نیز حضور پرشوری در ایام محرم داشتند. این روزها مردم شاهد هنرنمایی بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه چه در هنرهای نمایشی و اجراهای تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و...، چه در موسیقی و چه در سایر هنرهای هفتگانه بودند. در هنرهای نمایشی که بی‌شک از دیرباز مردم ارتباط تنگاتنگی با تعزیه، نقالی و... داشتند، رویداد «نوای عرشیان و مشق فرشیان» فضای متفاوتی را در مهم‌ترین جایگاه تئاتری کشور یعنی تئاترشهر به وجود آورد. علاوه بر این برنامه، تئاتر کشور شاهد اجراهای متعدد تئاتر مذهبی در گوشه‌گوشه این مرز و بوم بود. در موسیقی نیز این روزها علاوه بر آثار جدیدی که مداحان اهل بیت رونمایی کردند، هنرمندانی همچون مصطفی راغب نماآهنگ راز فریاد، محسن چاوشی آهنگ آواز خون، عبدالرضا هلالی عزیز دلم حسین و ... تک‌آهنگ‌هایی را منتشر کردند. در حوزه تجسمی نیز علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی چون «همچنان جاری»، «روایت سرخ»، «نشانـی از حسین»، «الرحمن»، «از قهوه‌خانه تا سقاخانه»، «رویداد عهد» و... آثار مختلفی از سوی هنرمندان این حوزه رونمایی شد.
   
ما ملت امام‌ حسینیم

ملت ایران اسلامی، ملتی سرافراز است و این عزت، بیداری و بصیرت خویش را از مولایش حسین(ع) گرفته است. مردم ایران هم می‌دانند که راه سعادت و پیشرفت آنها در سایه زنده نگهداشتن نام و یاد حسین(ع) است و چنین ملتی که قدرت و بیداری‌اش برگرفته از عاشوراست هرگز تطمیع دشمن نخواهد شد. وقت آن است کارشناسان غربی و جیره‌خواران آنها نیز به این نتیجه مهم برسند که هیچ دشمنى نمى‌تواند این ملت را که شعله محبت و ارادتش به امام‌حسین(ع) هرگز خاموش نمی‌شود، از پیمودن راهى که انقلاب اسلامی به پیروی از سید و سالار شهیدان پیش روی او گذاشته است، بازدارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها