تور ایرانگردی کنسرت روایت وداع با ۵شخصیت کربلا آغاز شد

سمفونی وداع

سال‌هاست با فرارسیدن ایام شهادت سید و سالار شهیدان و مناسبت‌هایی سوگواری محرم و صفر در مدت زمان بیش از دو ماه از سال، برگزاری کنسرت و در مجموع جریان موسیقی در کشور از روال معمول خود خارج و بعضا تعطیل می‌شد؛ رویکردی که در سال‌های اخیر به مدد برگزاری کنسرت‌های متناسب با ایام سوگواری و بعضا تلفیق آن با نمایش‌های مذهبی، رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است.
کد خبر: ۱۴۱۹۴۳۰

این کنسرت‌ها گرچه بسیار معدود و محدود برگزار شده، اما عمدتا با استقبال روبه‌رو می‌شود.

چراغ این کنسرت‌ها را علیرضا قربانی به همراه گروه «آهنگ اشتیاق» در آغازین روزهای ماه صفر سال ۹۲ به همت شهرداری تهران در برج میلاد روشن کرد. اتفاقی که قربانی درباره آن چنین عنوان کرد: «بیشترین انگیزه ما برای اجرای این کنسرت در این سالن، شکستن تابویی بود که سال‌ها بر سر موسیقی وجود داشت و به واسطه آن امکان برگزاری کنسرت در ماه‌های محرم و صفر مقدور نبود.» هرچند این اتفاق میمون که با اجرای کنسرت موسیقی وداع سیدحسام‌الدین سراج همراه بود، دریچه جدیدی را روی موسیقی باز کرد و کورسوی امیدی برای اهالی این هنر ایجاد کرد، اما آنچنان جهش موفقیت‌آمیز نبود و سال‌ها طول کشید تا یک گروه موسیقی دیگر بتواند کنسرتی را در ایام محرم و صفر برگزار کند. امسال به همت حوزه هنری، گروه موسیقی وداع به خوانندگی حسام آرین، تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی، روایت امیرمحمد صمصامی و کنسرت مایستر اشکان فخاری در قالب برنامه «رستخیز عام» دو کنسرت با هدف بیان روایتی موسیقایی از واقعه عاشورا برگزار کرد.
   
وداع با ۵ شخصیت بنام کربلا 
پروژه موسیقایی وداع که از معدود برنامه‌های زنده موسیقایی در ایام محرم و صفر طی سال‌های اخیر به حساب می‌آید، اولین اجرایش را روز شنبه ۲۱ مرداد در سالن سوره آغاز کرد. یک کنسرت روایی که قالب محتوایی آن متمرکز بر واقعه عاشورا و وداع امام‌حسین‌(ع) با پنج شخصیت بزرگ و ارجمند این واقعه یعنی حضرت عباس، حضرت علی‌اکبر، حضرت علی‌اصغر، حر بن ریاحی و حضرت زینب است که تبدیل به تصنیف شده و همراه ارکستر سمفونیک اجرا می‌شود. نکته قابل تامل در این اجرا تلاشی است که آهنگساز و ارکستر برای قراردادن دیدگاه ویژه‌ای در خصوص این موقعیت مکانی و زمانی جانگداز مکتب تشیع پیش‌روی مخاطبان است.مخاطب در کنسرت روایت وداع، با شنیدن هشت قطعه‌ای که فحوای آن مدام بین آقای صمصامی به عنوان راوی و حسام آرین خواننده آن گاه جابه‌جا می‌شود و گاه با هم تنیده و گاه جدا می‌شود، وداع جناب حر با امام‌حسین، وداع حضرت علی‌اکبر(ع) با امام‌حسین(ع)، وداع حضرت علی‌اصغر‌(ع) با امام و در نهایت نیز مکالمه امام‌حسین‌(ع) با حضرت زینب‌(ع) در کربلا را یکی پس از دیگری شاهد است. نکته قابل تامل در اجرای این کنسرت، نگاه متفاوتی است که خالقان آن در بحث روایت نسبت به سایر قالب‌های اجرایی موسیقایی محرم مثل تعزیه، مداحی و... دارند. به طور مثال در کنسرت هنگامی که قرار است وداع حضرت عباس‌(ع) را بررسی کند، به جز توجه به جنگاوری و پهلوانی به ویژگی‌های اخلاقی و معرفتی دیگر ایشان نیز توجه می‌کند و برای مخاطب امروز حرف تازه و متفاوتی دارد.
   
رستاخیز ۳۰ هنرمند برای کربلا
اگرچه کنسرت روایت وداع یک کنسرت روایی است اما با حضور یک ارکستر مجلسی مشتمل بر سازهای زهی و ارکسترال تلاش دارد به نوعی شکل و شمایل متفاوتی از این دست ارکسترال به خود بگیرد. در این کنسرت موسیقایی ۳۰ هنرمند حضور دارند. نوازندگان این اجرا با بهره‌گیری از سازهایی از قبیل کمانچه، پیانو، درام، کنترباس، ویولنسل، گروه کُر و ساز ایرانی قانون پنج ویولن یک، چهار ویولن دو، دو ویولن آلتو تلاش قابل ستایشی را برای ایجاد یک فضای خاص و پراحساس در سالن داشتند. در این کنسرت تلاش شد از اشعار حافظ استفاده بهینه‌ای شود ضمن آن که در بخش‌هایی از آن اشعاری از استاد قاسم صرافان، دکتر حسن لطفی، حمیدرضا برقعی و صمصامی استفاده می‌شود.

تور موسیقایی محرم
کنسرت موسیقی روایت وداع پس از دومین و آخرین اجرای خود در ساعت ۲۰ امشب قرار است تور موسیقایی خود را در کشور ادامه دهد و در هفت شهر دیگر کشور در قالب یک کنسرت موسیقایی ویژه محرم پیش‌روی مخاطبان قرار گیرد. آن گونه که متولیان امر اعلام کردند بعد از تهران قرار است این کنسرت به کاشان برود و چهار سئانس اجرای برنامه داشته باشد. در ادامه اصفهان میزبان این هنرمندان خواهد بود و سپس قرار است در بازگشت به تهران به درخواست شهرداری منطقه و اراضی عباس‌آباد برای عموم مردم در پارک آب و آتش برنامه اجرا نماید. آغاز این تور بی‌شک برای علاقه‌مندان به هنر موسیقی که در یک‌ماهه اخیر از اجراهای هنرمندان دور مانده‌اند خبر خوشحال‌کننده‌ای است و بی‌شک شیوه اجرایی آن می‌تواند سرلوحه‌ای برای سایر گروه‌های علاقه‌مند به حوزه موسیقی مذهبی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها