دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی؛ فیلسوف

اربعین؛ جاذبه حسینی

پیاده‌روی‌های مومنانه؛ نه رسم نوظهوری است نه ویژه ما اسلامیان‌، سیر آفاق و انفس از اصطلاح‌های عرفانی است که از دیرباز بخشی از سلوک سالکان الی‌ا... همین رهروی و پیاده‌روی هدفمند بوده است از پیاده‌روی‌های مسیحیان می‌توان به رسم قدیمی سالکان مسیحی در سودان اشاره کرد یا در اسپانیا؛ جالب است کتاب رازناک داستان‌های کانتربری برپایه روایاتی شکل گرفته که چند زائر در مسیر زیارتی و سلوکی‌شان برای یکدیگر نقل می‌کنند؛ اما شگفتی پیاده‌روی دیرپای اربعین چیز دیگری است.
کد خبر: ۱۴۲۱۵۵۷
نویسنده دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی / فیلسوف

سلوکی بس ویژه که هرسال جهانگیرتر می‌شود و هرسال امام ما حسین(ع)  تابناکی روشنای حقیقتش را از این رهگذر در جان و توان زائران و شیفتگانش متجلی می‌سازد به همین خاطر رهبر معظم انقلاب آغاز جاذبه حسینی را از اربعین شمرده‌اند که جابر را از مدینه به کربلا می‌کشاند تا پای پیاده با یاد حبیبش پیامبر خدا (ص) به زیارت نواده بزرگوارش بشتابد و سنت حسنه‌ای را بنا نهد که شیخ نوری صاحب مستدرک در گسترش آن با احیای آن نکونام‌تر گردید. مغناطیسی که به بیان رهبر معظم انقلاب با گذشت سده‌ها همچنان روشن و فروزان در وجود همه ما هست. 
در‌باره چیستی همین جاذبه از چهره ماندگار فلسفه، استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی پرسش کردیم و استاد به این فرازها مهمان‌مان کرد.
«جاذبه اربعین حسینی ویژه معتقدان است، اربعین برای کسانی که اعتقاد دارند جاذبه دارد، برای کسانی که اعتقاد نداشته باشند از شما می‌پرسم آیا جاذبه دارد؟ پذیرایی از زائران و رهروان از سوی دیگر‌ مذاهب مثل صابئین که زمانی مسلمان و ایرانی بودند، احترام است آن جاذبه مخصوص معتقدان است.کسانی که در اروپا و آمریکا هستند و مسلمان‌اند ۱۰۰ سال هم در آنجا باشند همچنان مسلمان هستند و برای‌شان جاذبه دارد. ولی برای یک نفر کافری که اصلا به اسلام باور ندارد این شور و حرکت میلیونی نه جاذبه که پرسش داردو در پاسخ به پرسش چنین کسانی همین کفایت می‌کند: عقیده است و خاصیت عقیده همین است؛ هر کسی عقیده داشته باشد ،جذب می‌شود و راه می‌افتد.امام حسین ، امام حسین(ع) است، بزرگ است، عقیده به ایشان واقعی است، مردی است که در راه اسلام فداکاری کرده، همه اهل و عیالش را اسیر کردن، در راه اسلام و کشتند؛ کم نظیر است، در کم نظیر بودن امام حسین (ع) که تردیدی نیست، چه کسی مثل امام حسین (ع) برای اسلام فداکاری کرده است. این خودش جاذبه است و کسی باید به این برسد و باورش داشته باشد.
سخن این است که امام حسین (ع) خیلی بزرگ بوده و هست، خیلی!، اولا امام است و فداکاری‌هایش خیلی پرجاذبه است و کسانی که اعتقاد دارند،تحت تاثیر آن جاذبه قرارمی‌گیرند.این شور اربعین و جمعیت میلیونی نشان می‌دهد که به حقانیت امام حسین (ع) باور دارند و روشن است که فداکاریش در راه اسلام برای‌شان جاذبه دارد. ،این باور البته باور درستی است باور به حقانیت امام حسین (ع). پاسخ به دلیل این رویکرد، یک کلمه است: علاقه؛ هر مسلمانی به امام حسین (ع) علاقه دارد مگر می‌شود آدمی مسلمان باشد و به امام حسین (ع) علاقه نداشته باشد؟ نمی‌شود! پس خود همین جاذبه است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها