از قونیه تا پاریس با مهسا پوررحمتی، دختر اول شمشیربازی ایران

دنبال خوش‌رنگ‌ترین مدال بازی‌های آسیایی هستم

مهسا پوررحمتی، شمشیرباز اپه تیم ملی ایران:

بازی‌های آسیایی حق ما بود

یکی از شوکه‌کننده‌ترین اتفاقاتی که برای شمشیربازان اسلحه اپه در چند هفته اخیر اتفاق افتاد، پس گرفتن سهمیه بازی‌های آسیایی از آنها بود. ابتدا اعلام شده بود که اسلحه اپه یک سهمیه دارد و یک بازیکن به هانگژو اعزام می‌شود، اما در اعلام مجدد لیست وزارت ورزش و جوانان همان یک سهمیه هم از اپه‌ایست‌های ایران پس گرفته شد. اتفاقی که باعث حواشی بسیاری شد و دختران اپه معتقد بودند در حق آنها کم لطفی شده است.
کد خبر: ۱۴۲۲۳۲۴
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

به این ترتیب تا این لحظه اپه‌ایست‌های ایران در هانگژو حضور ندارند. در همین باره با مهسا پور‌رحمتی، رنک یک اپه ایران در چند سال اخیر صحبت کردیم. او در گفت‌وگو با «جام‌جم» تاکید کرد که این یک سهمیه حق اپه ایست‌های ایران است و این اولین بار نیست که با وجود نتایج خوب این رشته، در حق اپه کم لطفی می‌شود. 

مصاحبه را از سهمیه «اپه» شروع کنیم؟ سهمیه‌ای که ابتدا به اپه تعلق گرفت و بعد پس گرفته شد!
ببینید وزارت گفته بود هر ورزشکار و هر تیمی که شانس مدال‌آوری داشته باشد، اولویت را به آن اسلحه می‌دهیم. ابتدا به ما یک سهمیه دادند و ما واقعا برای آن سهمیه تمرین می‌کردیم، گفتند انتخابی می‌گذاریم، بعد انتخابی هم کنسل شد و در آخر متوجه شدیم همان یک سهمیه را هم از ما پس گرفته‌اند. خیلی دوست داشتیم آن یک سهمیه تیمی باشد چون در تیمی شانس ما خیلی بیشتر از انفرادی است اما نتوانستیم در بازی‌های آسیایی شرکت کنیم در حالی که الان همه ورزشکاران دارند برای بازی‌های آسیایی تلاش می‌کنند.
 
چرا این اتفاق افتاد؟ دلیل عدم اعزام را چه می‌دانید؟
من هم نمی‌دانم! در اصل خودمان هم نمی‌دانیم دلیل اعزام نشدن دختران اپه به هانگژو چه بود. البته ما چند سال است که به هر دلیلی درگیر این مساله می‌شویم و همیشه برای اعزام به مسابقات آسیایی این مشکل را داریم. همه دیدند وقتی دختران اپه را به چند مسابقه بیشتر اعزام می‌کنند، در مسابقات بعدی جایگاه ما از لحاظ امتیاز بسیار بالاتر می‌رود. سهمیه بازی‌های آسیایی حق ما اپه‌ایست‌ها بود. برای خود من چند بار این مساله پیش آمده و نمی‌دانم هدفشان چیست اما من، مهسا پور‌رحمتی که سال‌هاست رنک یک اپه ایران هستم، هرگز پا پس نمی‌کشم و قوی‌تر از قبل ادامه می‌دهم. 

آیا می‌شود به پس گرفتن سهمیه امیدوار بود؟
پس گرفتن این سهمیه خیلی برای ما مهم است. باز هم تاکید می‌کنم که در تیمی می‌‌‌توان نتیجه گرفت. رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون و... قطعا دوست دارند ورزشکاران‌شان نتایج خوبی بگیرند و برای پس گرفتن سهمیه تلاش کردند ولی با مشکلاتی که هست، برخی مسائل خارج از تلاش فدراسیون است. سوال من فقط این است که چرا اپه دختران اینقدر مظلوم است و همیشه در حقش کم لطفی می‌شود.

الان چه مسابقاتی پیش روی شماست؟
طبق تقویم جهانی چند مسابقه مهم مانند ورلد کاپ، جایزه بزرگ و.. هست اما نمی‌دانیم به کدامین مسابقات اعزام می‌شویم. الان کسب سهمیه المپیک را پیش رو داریم و باید در اکثر مسابقات شرکت کنیم.
 
چقدر به کسب سهمیه المپیک توسط اپه ایست‌ها امیدوار باشیم؟ 
ما اپه‌ایست‌ها می‌توانیم نتایجی بگیریم که شاید هیچکس تصورش را هم نداشته باشد. سهمیه المپیک دور از دسترس نیست. باور کنید اگر چند اردوی خوب برون‌مرزی داشته باشیم و به چند مسابقه اعزام شویم، قطعا سهمیه المپیک دور از دسترس نخواهد بود. ما ثابت کردیم هر وقت مسابقاتی بوده که بتوانیم نتیجه بگیریم، اسلحه اپه همیشه نتیجه گرفته است. برای نتیجه گرفتن در مسابقات بزرگی مانند قهرمانی آسیا باید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم، به اردوهای برون مرزی اعزام شویم و حمایت‌ها از دختران اپه بیشتر شود. در این صورت قول می‌دهم می‌توانیم نتایجی بگیریم که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها