یک صاحبنظر در مسائل بین‌الملل، فشار غرب را دلیل مواضع امارات درباره جزایر سه‌گانه دانست.
یک صاحبنظر در مسائل بین‌الملل، فشار غرب را دلیل مواضع امارات درباره جزایر سه‌گانه دانست.
کد خبر: ۱۴۲۴۶۶۵

جعفر قنادباشی در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص علت طرح ادعا‌های دوباره امارات در خصوص جزایر ایرانی گفت: سیاست خارجی امارات مبتنی بر یک سلسله عواملی است که بعضاً موجب اتخاذ برخی سیاست‌های نامطلوب و ادامه تجدید نظر نکردن در عوامل ایجاد کننده سیاست‌هایش موجب ناکامی‌های این کشور در میان مدت و درازمدت خواهد شد.

وی ادامه داد: برخلاف دیگر کشورها، امارات به افکار عمومی خود متکی نیست چرا که حدود ۸۰ درصد اتباعش خارجی هستند.

قنادباشی اظهار کرد: اتخاذ سیاست خارجی امارات در عرصه سیاست خارجی به دلیل همسویی با برخی سیاست‌های غربی مبتنی بر منافع ملی اش مصداق عینی پیدا نمی‌کند لذا منافع ملی در سیاست خارجی این کشور نقش زیادی ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: امارات با توجه به نقش تجاری که در منطقه ایفا می‌کند طبیعتاً عملکردش در منطقه مانند موسسه اقتصادی تجاری است و نه مواضع کشوری مبتنی بر منافع آراء مردم لذا سیاست خارجی این کشور متفاوت از سیاست خارجی کشور به معنای متعارف است لذا اینکه امارات علاقه‌مند به دریافت سود بیشتر است و نوعی برنامه‌ریزی می‌کند که سود بیشتری به دست بیاورد، طبیعی است چنین موسسه‌ای همسو با امیال سرمایه‌گذاران خود باشد.

قنادباشی گفت: پس از عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی برخی از سرمایه‌گذاران این رژیم وارد تبادل با امارات شدند بنابراین یکی از پارامتر‌های اتخاذ سیاست‌های این کشور مربوط به وابستگان رژیم صهیونیستی است که به صورت گروه‌های فشار عمل می‌کنند.
وی افزود: به این ترتیب از دیدگاه آن‌ها با طرح ادعا‌هایی علیه ایران می‌توانند خواسته‌ها و مطالبات بی وجه خود را محقق کنند.

وی ادامه داد: امارات نگران کاهش تبادلات اقتصادی خود و کاهش موقعیت تجاری اش در خلیج فارس است لذا در این جهت برخی مواقع اقدام به تکرار ادعا‌های خود علیه ایران و جزایر ایرانی می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که طبق اسناد معتبر، جزایر ایرانی متعلق به ایران است، اما امارات بیشتر برای اعمال فشار برای کسب امتیاز بیشتر در خلیج فارس گاهی اوقات مسائل جزایر ایرانی را مطرح می‌کند که از جهت دیگر نیز می‌توان این موضوع را به نوعی همسویی این کشور با سیاست‌های آمریکا و انگلیس عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها