«جام‌جم» از آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا در مورد صداوسیما گزارش می‌دهد

مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

گفت‌وگو با برنامه‌سازان برنامه جام‌جم شبکه یک که نقد را از رسانه آغاز کردند

جام‌جم منتقد جام‌جم

اواخر مرداد امسال انتشار اخباری مبنی بر بازگشت دو مجری سلبریتی به تلویزیون، موجی از نظرات مثبت و منفی را در فضای رسانه‌ای کشور به راه انداخت و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. در همان روزها بود که خبرآمد برنامه‌ای با عنوان‌ جام‌جم در شبکه یک سیما قرار است در نخستین قسمت خود به این موضوع بپردازد که البته همان برنامه و قسمت‌های بعدتر نیز همگی دست روی چالش‌های رسانه‌ملی گذاشتند و بازتاب‌های مختلفی به همراه داشتند.
کد خبر: ۱۴۲۹۸۱۲
نویسنده آزاده کرمی - گروه رسانه
 
این برنامه که نگاهی نقادانه به رویکرد کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد در قسمت‌های ابتدایی با نگاهی تحلیلی، موضوعات بحث برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بود، نقد و بررسی کرد و این روند با حضور مهمانان مختلفی ادامه دارد. چالش، اقتضای این برنامه است. پخش چند قسمت از این برنامه نشان داد امکان گفت‌وگو فراهم است و محدودیتی متوجه برنامه نیست. این بار سراغ برنامه‌سازانی رفتیم که برای نخستین‌بار به نقد رسانه‌ملی پرداختند.
   
چالش، اقتضای جام‌جم 
مجید اکبرشاهی، مدیر مرکز سیمرغ و عضو اتاق فکر برنامه جام‌جم شبکه یک درباره این برنامه گفت: برنامه جام‌جم در آغاز راه است و چالش، اقتضای این برنامه است. ایده ساخت این برنامه در اوایل حضور دکتر جبلی در دیدار با دانشجویان مطرح شد و ایشان از همان ایام پیگیر بود. میان نقد مشفقانه و سیاه‌نمایی فرق وجود دارد؛ نظام نقد اگر به‌درستی پیش‌ رود موجب ارتقا و بهبود می‌شود.عضو اتاق فکر برنامه جام‌جم درخصوص این‌که این برنامه  به چه موضوعاتی می‌پردازد، افزود: در جام‌جم بناست آرای مختلف مورد بحث قرار بگیرد و همین چند قسمت پخش شده جام‌جم نشان داد که امکان گفت‌وگو فراهم است و محدودیتی متوجه برنامه نیست. موضوع جام‌جم، نقد و بررسی حوزه فرهنگ و رسانه در کشور است که این برنامه از رسانه‌ملی آغاز کرده ‌است؛ موضوعاتی مانند بازرگانی، خبر، سریال‌سازی، نظارت بر نمایش خانگی، مجریان و...
اکبرشاهی با اشاره به این‌که برنامه ممکن است از موضوعی بگذرد اما درآینده به فراخور نیاز به آن رجوع می‌کند، اضافه کرد: جام‌جم هربار در نقش مخالف ایفای نقش می‌کند و البته موضوع تنها در یک برنامه نیست، مهمان‌ها با نظرات مختلف در برنامه‌ها حاضر می‌شوند و احتمال دارد در فرآیند توسعه‌ای برنامه، ظرفیت حضور دو طرف بحث در برنامه فراهم شود و بحث مناظره گونه‌ای شکل بگیرد.
وی با تأکید بر این‌که برنامه، تحریریه و اتاق فکر دارد که مرتب رصد می‌شود، ادامه داد: در تحریریه، مهمانان پیشنهادی مشخص می‌شوند و مراحل تأیید مانند تمام برنامه‌های تلویزیون را طی می‌‌کنند و مهمان دعوت می‌شودو این روال همه برنامه‌هاست.
   
نقد سیاست‌ها و برنامه‌های صداوسیما، نقطه عطف دوران تحول
سید احمد موسوی، سردبیر و مجری برنامه جام‌جم شبکه یک سیما با تأکید بر این‌که مهم‌ترین نکته در برنامه جام‌جم رویکرد سازمان و رئیس سازمان است، افزود: این برنامه تمام حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه را پیگیری می‌کند. با تدبیری که صورت گرفت، سعی شد در فصل اول برنامه موضوعات مرتبط با صداوسیما مورد بحث و واکاوی قرار گیرد تا شائبه یک‌طرفه بودن نقد از میان برود.وی خاطرنشان کرد: سابقه این برنامه را اگر بخواهیم بررسی کنیم به مدیریت‌ آقای لاریجانی در سازمان صداوسیما برمی‌گردد. ایده‌هایی مبنی بر نقد سازمان صداوسیما و برنامه‌های رسانه‌ملی همواره مورد توجه بوده اما در دوره مدیریت آقایان لاریجانی، ضرغامی و علی عسکری به آنتن نرسیده و امکان تولید چنین برنامه‌ای فراهم نشده ‌است.موسوی تأکید کرد: پیگیری مجدانه دکتر جبلی و تأکید ایشان در این دوره، مقدمات تولید و به آنتن رسیدن این برنامه را فراهم کرد. قطعا می‌توانیم یکی از نکته‌های عطف تحول را نقد سیاست‌ها و برنامه‌های صداوسیما عنوان کنیم.
   
بیشتر می‌خواهیم شائبه و چالش را حل کنیم
مصطفی هیودی، تهیه‌کننده برنامه جام‌جم با ابراز امیدواری به این‌که این برنامه به ما نوید می‌دهد که سازمان صداوسیما نقد را از درون خودش شروع کرده‌ و راه نقد باز است، گفت: این بار رسانه‌ملی برای اولین بار خودش پیشقدم شده و نقد را از خودش آغاز کرده تا امکانی باشد در جهت مطالبه‌گری منافع مردم و دولت که بتواند دستگاه‌های دیگر و سایر فضاهای فرهنگی را نقد کند.وی به بازتاب‌های این برنامه اشاره کرد و افزود: بازتاب‌های برنامه با توجه به موضوع، محور و مهمان برنامه متغیر است.گاهی موضوع آن‌قدر داغ، جذاب و چالشی است که برحسب دعوت مهمان و صحبت‌هایی که می‌شود، بازخوردهای گسترده‌ای می‌گیرد. هیودی ادامه داد: موضوعاتی هست که واقعا در رسانه‌ملی مغفول مانده و باید به آن پرداخته شود اماشاید داغی آن بحث‌ها را نداشته‌باشد. ما واقعا به دنبال این هستیم که اتفاقی را رقم بزنیم و موضوعی را حل کنیم، این‌طور نیست که صرفا بخواهیم دنبال داغی برنامه باشیم. وی خاطرنشان کرد: یک زمانی در موضوع«حق پخش» احساس می‌کنیم موضوعی را برای همیشه حل کنیم و بگوییم چالش‌هایش چه بوده و حالا سازمان چه راهکاری دارد و می‌خواهیم این را مخاطب بداندکه سازمان با موضوع حق پخش مشکلی ندارد. دولت باید بودجه‌ای برای حق پخش در نظر بگیرد و صداوسیما هم آن را پرداخت می‌کند. اینها موضوعاتی نیست که بخواهیم برای‌شان جنجال به پا کنیم، بلکه بیشتر شائبه و چالش را می‌خواهیم حل کنیم. تهیه‌کننده برنامه جام‌جم افزود: چالش‌های زیادی در صداوسیما وجود دارد که ما حتما به آنها خواهیم‌ پرداخت. بحث بازرگانی، مرجعیت خبر، حضور زنان در رسانه، مجریان، طنز و نمایشی همه اینها در اتاق فکر ما هست که در موردش صحبت و به فراخور زمان ریل گذاری شده و یک به یک این پرونده‌ها را بررسی خواهیم‌کرد.

در ابتدای راه هستیم
اکبرشاهی در بخشی از مصاحبه خود خاطرنشان کرد: برنامه جام‌جم در آغاز راه است. برای توسعه برنامه، طراحی‌هایی ارائه و به مرور به برنامه افزوده می‌شود. چالش، اقتضای این برنامه است. ما در کشور نیازمند گسترش سواد رسانه‌ای هستیم و برای جلوگیری از این اتفاق از مهمانان درخواست می‌کنیم به‌طور مستند مطالبات‌شان را بیان کنند و امیدواریم به این بلوغ برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها