سازمان همکاری اسلامی درحالی از برگزاری نشست فوق‌العاده و اضطراری ریاض برای بررسی تجاوزات اسرائیل به نوار غزه خبر می‌دهد که پنج هفته از آغاز این تجاوزات گذشته و بیش از ۱۰هزار غیرنظامی فلسطینی که بیش از ۴۰۰۰نفر آنان کودک بودند به شهادت رسیده‌اند.
کد خبر: ۱۴۳۰۱۶۴
نویسنده محمدعلی صنوبری | تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل
 
رئیس‌جمهور کشورمان قصد دارد در اجلاس سران کشورهای اسلامی شرکت کند و این مسأله سؤالات فراوانی را در زمینه اهمیت راهبردی مشارکت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این نشست و پیامدهای همکاری مشترک اسلامی بر آینده تجاوز نظامی رژیم جعلی علیه غزه و آینده مسأله فلسطین و نقش کشورهای اسلامی، مطرح می‌کند. گرچه محور مقاومت رژیم جعلی را در تمامی جبهه‌های شمال و جنوب از نظر نظامی درگیر کرده اما موضعگیری سیاسی کشورهای اسلامی بسیار ضعیف بوده است؛ این ضعف در سطح نشست پیشین سازمان همکاری اسلامی در ۱۸اکتبر سال گذشته نمایان شد و کشورهای اسلامی نتوانستند جهان را برای اعمال فشار به رژیم جعلی جهت توقف آتش‌افروزی متقاعد کنند. این سفر، اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به عربستان از مرداد ۱۳۹۱ است و نشان می‌دهد موضوع غزه و نقض حقوق بشر و جنایات جنگی که در حق مردم مسلمان غزه صورت می‌گیرد، اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران است و از همین‌رو مشارکت ایران در بالاترین سطح دیپلماتیک خواهد بود. چند روز پیش السودانی، نخست‌وزیر عراق، با پیامی از جانب آمریکا به تهران سفر کرد که در آن از ایران خواسته شده بود در بحران کنونی بی‌طرف بماند.
رهبر  معظم انقلاب  در مورد موضع خود در‌خصوص این درگیری به نخست‌وزیر عراق فرمودند: «اگر کمک‌های نظامی و سیاسی آمریکا به رژیم‌صهیونیستی نبود، این رژیم نمی‌توانست جنگ را ادامه دهد؛ به همین خاطر واشنگتن شریک صهیونیست‌ها در جنایات آنها علیه غزه است.»
لذا در زمانی که وزیر میراث رژیم‌صهیونیستی، غزه را تهدید به بمباران هسته‌ای می‌کند و در شرایطی که آمریکا ناوهای هواپیمابر «جرالد فورد» و «یو اس اس آیزنهاور» و زیردریایی هسته‌ای «اوهایو» را به غرب آسیا می‌فرستد و در زمانی که دولت بایدن به کنگره آمریکا اطلاع می‌دهد قصد ارسال بمب‌های هدف‌زنی به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به اسرائیل را دارد، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی تصمیم می‌گیرد شخصا در اجلاس همکاری‌های اسلامی شرکت کند تا از یک طرف بر وخامت و اهمیت اوضاع تاکید کند و از سوی دیگر تلاش‌های کشورهای اسلامی و مشارکت اعضای تاثیرگذار مانند عربستان را در توقف جنایات در حق ملت فلسطین جهت‌دهی و هدایت کند. وحشیگری رژیم جعلی نسبت به مردم فلسطین نشان داد که این رژیم به‌دنبال شریک در منطقه خاورمیانه نیست، بلکه بیشتر به‌دنبال سرسپرده است. تنها چیزی که آنها می‌خواهند این است که مردم فلسطین را منزوی و تنها کنند و نگذارند کشورهای اسلامی به‌هر‌گونه دستاورد سیاسی ازجمله موافقت با انعقاد آتش‌بس بشردوستانه برای رساندن کمک به نوار غزه دست یابند. برخلاف رژیم اشغالگر قدس، تهران به‌طور جدی وارد گفت‌وگوهای صریح و جدی با عربستان‌سعودی شده و امروز آنها در حال حرکت به سمت ایجاد یک مشارکت راهبردی هستند که توسعه را بر رقابت ژئوپلیتیک ترجیح می‌دهد. بنابراین پروژه عادی‌سازی، مانند سرنوشت سیاسی نتانیاهو، برای همیشه از بین رفته است.
در پایان باید خاطرنشان کرد که حضور رئیس‌جمهور در اجلاس آتی ریاض، تجسم عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است؛ سیاست «حسن همسایگی» در سایه حرکت برای ایجاد یک ائتلاف اسلامی قوی و پایدار برای دفاع از مسائل مشروع جهان اسلام در سراسر جهان، به‌ویژه مسأله فلسطین. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها