رییس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی:

امروز موضوع غزه مهم‌ترین مسأله منطقه آسیا و جهان است

رییس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) گفت: امروز موضوع غزه مهم‌ترین مسأله منطقه آسیا و جهان است.
کد خبر: ۱۴۴۰۲۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، محمدباقر قالیباف در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) که عصر امروز در تهران برگزار شد، گفت: باید از اهتمام پارلمان‌های کشور‌های آسیایی برای تشکیل کمیته فلسطین در این شرایط حساس قدردانی کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز موضوع غزه مهم‌ترین مسأله منطقه آسیا و جهان است. غزه آزمونی است تا بشریت وجدان خود را بیازماید.

وی ادامه داد: وضعیتی که امروز در فلسطین اشغالی حاکم است، مصداق آشکار ناامن سازی منطقه‌ای و بین‌المللی است و نمود روشن جنایت و نسل کشی است. موضوع فلسطین و اشغال ۷۵ ساله یک سرزمین کهن و آواره کردن اکثریت ساکنان بومی آن و سرکوب و تحقیر باقیمانده جمعیت در غزه و کرانه باختری یک موضوع فلسطینی-اسرائیلی صرف نیست.

قالیباف تاکید کرد: مساله فلسطین، مساله بشریت و کل جامعه بین المللی است و همه انسان‌ها برای پایان دادن به این وضعیت غیرانسانی و شرم آور مسوولیت دارند.

وی با بیان اینکه در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم، گفت: روزی نیست که شاهد تهاجم گسترده این رژیم به مراکز غیرنظامی از قبیل مدارس، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، کلیسا‌ها و حتی بیمارستان‌ها نباشیم. در سه ماه اخیر، رژیم اسرائیل بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را قتل عام کرده است که حدود ۷۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: جای تاسف است که در برابر وقوع چنین حجم بالایی از بمباران، ویران سازی، نسل کشی، جنایت جنگی و نقض کلیه اصول حقوق بشردوستانه، جهان به اصطلاح متمدن غربی سکوت و انفعال اختیار کرده و سایه سنگین جاهلیت مدرن را به وضوح شاهد هستیم.

وی افزود: طی سال‌ها و دهه‌های اخیر متاسفانه جامعه جهانی و نهاد‌های حقوقی و حقوق بشری چشم خود را بر استمرار ۷۵ سال اشغال، استعمار و استثمار کشور فلسطین توسط بیگانگان اروپایی و آمریکایی تبار و ارتکاب انبوهی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم کودک کش بسته‌اند و در مقابل، انتظار خویشتن‌داری و پذیرش شرایط اشغال توسط ملت فلسطین را داشته‌اند.

قالیباف بیان کرد: آنچه در فلسطین اشغالی و به ویژه غزه می‌گذرد، مایه نگرانی، تأسف و شرمساری عمیق برای نوع انسان است. جنایاتی که در حال وقوع است، ظلم مضاعف به ملتی است که از همه مولفه‌های حقوق بشری و کرامت انسانی خود محروم بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ انسان با وجدان و هیچ دولت مسوولیت‌شناسی نمی‌تواند نسبت به جنایات شنیع درحال وقوع و نیز با آثار و تبعات بسیار خطرناک آن بر وضعیت صلح و امنیت منطقه بی اعتنا باشد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با تصرف غیرقانونی اراضی فلسطین و انتقال جمعیت خود به اراضی اشغالی، حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را به صورت فاحش نقض کرده است. مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغال‌گری و نقض فاحش و مستمر حقوق بشر آنها، به معنی واقعی کلمه دفاع مشروع و قانونی آن‌ها در برابر ظلم، تجاوز و تعدی است.

وی افزود: حق دفاع مشروع، یک حق ذاتی است که ملت فلسطین به عنوان ملتی که به ناحق از حق بنیادین تعیین سرنوشت خود محروم شده است و هر لحظه در معرض تعرض و نقض حقوق بشر و هتک کرامت انسانی قرار دارد، در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم جعلی اسرائیل از آن برخوردار است.

قالیباف ادامه داد: این حقی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نیاز به کسب مجوز یا دستور از هیچ طرف دیگری ندارد و خودش با بهره مندی از استقلال و بلوغ کاملی که محصول دهه‌ها مجاهدت و تحمل شدیدترین مصائب است، در مورد کیفیت دفاع از خود و نحوه اعمال حقش تصمیم گرفته و می‌گیرد.

قالیباف گفت: فرافکنی‌های گمراه کننده این واقعیت مسلم را تغییر نمی‌دهد که عملیات طوفان الاقصی نماد حرکت خودجوش و طبیعی ملت فلسطین برای دفاع از حقوق ذاتی و کرامت انسانی خود و واکنشی ناگزیر در برابر ظلم و تعدی بی‌پایان اشغالگران علیه مردمان بی گناه فلسطین بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند، باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری منجر به مشروعیت آن می‌شود؟

وی گفت: طیق هیچ اصل حقوقی، تداوم اشغال موجب مشروعیت اشغالگری نشده و برای اشغالگر حق مالکیت ایجاد نمی‌کند، حتی اگر ۷۵ سال هم از آن بگذرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز انتظار و مطالبه به جای ملت بی دفاع فلسطین و افکار عمومی دنیا آن است که در برابر جنایات اسرائیل اشغالگر و متوحش گامی فراتر نهاده و صرفاً به موضع گیری و محکومیت این رژیم بسنده نکنیم و اقدامات عملیاتی را پیش بگیریم.

وی بیان کرد: الان آنچه می‌تواند به نحو موثر افسار جنایات اسرائیل را به دست گیرد و آنان را مهار کند، اقدامات علمیاتی شامل قطع یا کاهش سطح روابط سیاسی و اقتصادی، تحریم نفت و کالا‌های رژیم صهیونیستی، شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و تلاش برای آزادسازی مناطق اشغالی، شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی و ایجاد یک ماموریت ویژه بین المللی برای رسیدگی به جنایات اسرائیل نزد محاکم بین المللی است.

قالیباف اظهار کرد: در این مرحله ضرورت دارد ۴ اولویت اساسی «توقف فوری، کامل و دائم حملات»، «تسهیل، تسریع و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و گشایش کریدور انسانی جهت انتقال مجروحان و بیماران به خارج غزه»، «رفع کامل محاصره غزه» و «مخالفت قاطع با کوچ اجباری» در دستور کار دولت‌های ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: بازسازی غزه یک فوریت اساسی پس از جنگ محسوب می‌شود که از همه اعضای این نهاد انتظار می‌رود برای بازسازی غزه و جمع آوری کمک‌های مالی، فنی و لجستیکی از هم اکنون طراحی و برنامه ریزی کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران مجدداً و موکداً مسوولیت حامیان طرف اشغالگر برای فشار بر رژیم صهیونیستی و متوقف کردن اقدامات جنایتکارانه اش شامل تلاش برای نسل کشی فلسطینیان و ایجاد تغییرات در سیمای فلسطین اشغالی و منطقه را گوشزد کرده و هشدار می‌دهد، حامیان رژیم صهیونیستی هرچه سریع‌تر این رژیم را از ادامه جنایت‌هایش بازدارند.

قالیباف گفت: این تنها راه ممکن برای جلوگیری از گسترش و سرایت بحران در پهنه منطقه و فراتر از آن است. آینده فلسطین از آن ملت فلسطین است و هیچ بازیگری حق ندارد که به جای این مردم تصمیم بگیرد.

وی عنوان کرد: هرگونه طرح سیاسی در رابطه با آینده غزه باید با نظرخواهی از مردم این باریکه انجام شود. ما معتقدیم در این برهه حساس و تعیین کننده، ضرورت دارد پیامی واحد و قوی به رژیم متجاوز صهیونیستی داده شود.

وی تاکید کرد: این نشست باید با ابراز انزجار از جنایات افسارگسیخته صهیونیست‌ها در غزه، منجر به اتخاذ موضعی واحد و برداشتن گام‌هایی اثربخش و هماهنگ در فعال سازی همه اهرم‌های فشار جهت توقف فوری حملات ارتش سفاک رژیم صهیونیستی به غزه باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب عرف، حقوق بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل، ضمن به رسمیت شناختن حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر، بر ضرورت اعمال حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تأکید داشته و از تمامی کشور‌ها می‌خواهد که رسیدگی به این موضوع را در دستورکار فوری و جدی خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه روشن و اصولی است و طرح کشور ما تحت عنوان همه پرسی از ملت فلسطین مبتنی بر قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد بوده و تنها راه حل عادلانه برای حل مسأله فلسطین است که در سازمان ملل ثبت شده و می‌تواند آینده امیدبخشی را برای فلسطینیان ترسیم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها