یک صاحبنظر مسائل سیاسی بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی بدای بهبود وضعیت مردم تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۴۱۸۰۸

سعید آجرلو در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: در هم تنیدگی اقتصاد و سیاست خارجی و ارتباط مستقیم آن‌ها با یکدیگر، همواره در حوزه روابط بین الملل مورد توجه نظریه پردازان و استراتژیست‌های این عرصه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این قاعده در خصوص جمهوری اسلامی ایران نیز صادق است. تاکنون بار‌ها از توسعه متوازن اقتصادی و تاثیر سیاست خارجی هدفمند و موثر در تحقق آن سخن گفته شده، اما گروه‌های سیاسی در تفسیر این ارتباط با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

آجرلو تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی، به مثابه تنها نسخه کارآمد اقتصادی در کشور توجه ویژه‌ای داشته اند.

وی افزود: نامگذاری سال‌های اخیر تحت عناوینی مانند رونق تولید و مهار تورم و رشد تولید بیانگر همین حقیقت است. واقعیت امر این است که در حوزه اقتصاد، ما با متغیر‌های وابسته و مستقل مواجه هستیم.

این فعال سیاسی گفت: اگر متغیر‌های مستقل، خارج از اراده دولت و کشور و با نگاه به آن سوی مرز‌ها نمود پیدا کند، دیگر توان داخلی کشور و قدرت ذاتی و اکتسابی ما و حتی مزیت‌های بالقوه و بالفعل ما در رقابت با دیگران ظهور و بروزی نخواهد داشت. 

آجرلو با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی هرگز مترادف با اقتصاد ریاضتی نبوده و بالعکس، به معنای توانمند سازی ساختار و متعلقات اقتصادی و صنعتی یک کشور در مواجهه با بحرانسازی دشمنان خواهد بود، تصریح کرد: در این صورت، سرنوشت اقتصاد و سیاست خارجی کشور در گروی اخم یا لبخند رقبا و دشمنان فرامنطقه‌ای ایران از جمله آمریکا و تروییکای اروپایی نخواهد بود.

وی افزود: این یکی از لوازم و پیش شرط‌های اساسی در تحقق اقتصاد درون زا خواهد بود. در این میان ما با شروط کافی نیز مواجه هستیم:یعنی احصاء دقیق ظرفیت‌های اقتصادی کشور و تعریف و تحقق یک سیاست خارجی مستقل از بازی دشمنان.

این فعال سیاسی گفت: در اینجا باید تاثیرگذاری بازی دشمنان نظام جمهوری اسلامی از جمله آمریکا در عرصه اقتصادی کشور را به حداقل رساند. پس در کنار تعریف سیاست خارجی موثر و مقتدرانه باید نسبت به فعالسازی ظرفیت‌های اقتصاد درون زا نیز توجه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: اکنون در سال ۱۴۰۲ و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. بدون شک نقش قوه مقننه در تدوین قوانین مهم‌ترین مسئولیتی است که خانه ملت بر عهده دارد. 

وی تاکید کرد: مجلس انقلابی گام‌های مفیدی در این خصوص برداشته و قطعا در ادامه، نیاز به تکمیل این منظومه خواهیم داشت. پس در اینجا ادراک صحیح از مناسبات سیاسی و اقتصادی کشور و تدوین قوانین کارآمد و عملیاتی، اصالت و موضوعیت دارد. از این رو انتخابات مجلس و خروجی آن، نقش به سزایی در آینده کشور خصوصا در برهه حساس کنونی و آتی ایفا خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها