نگاهی به جریانات فکری ایران در واکنش به موضوع آزادی‌خواهی غزه و فلسطین

چگونه روشنفکری ما به اسرائیل ختم شد؟

صدای غزه این بار از کن شنیده می‌شود

دومینوی سقوط صهیونیست‌ها در جشنواره‌‌های جهانی

همان‌گونه که رهبر انقلاب پیش از روز قدس امسال در دیدار با مسئولان نظام پیش‌بینی کرده بود، راهپیمایی روز قدس فراتر از کشورهای اسلامی در جای‌جای جهان برگزار شد و طیف وسیعی از مردم در این روز صدای آزادیخواهی مردم فلسطین را سر دادند و با توجه به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه،خواهان آتش‌بس فوری در منطقه شدند اما یکی از نکات قابل‌توجه در این روزها رویکرد سینماگران به موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۱۴۵۱۲۶۱
 
سینماگرانی که باتوجه به سیطره یهودیان در سینما و استودیوهای فیلمسازی اما درباره جنایت‌های صهیونیست‌ها قدم علم کرده‌اند تا در کنار مردم مظلوم فلسطین بایستند. این موج آزادیخواهی سینماگران که از ماه‌ها قبل آغاز شده بود و حتی پای آن به جشنواره‌های فیلم برلین و اسکار، دو کشور آلمان و آمریکا که همواره در کنار رژیم صهیونیستی هستند، هم کشیده شد و این رویدادهای سینمایی که هیچ‌گاه در برابر رژیم صهیونیستی موضع نمی‌گرفتند را هم به مکانی برای رساندن صدای مردم مظلوم فلسطین به جهانیان بدل کرد. حالا در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کن، این ترس نیز از سوی غربیان ایجاد شده که این جشنواره هم تحت‌تاثیر جنگ غزه به مکانی جدی برای صدای فلسطین بدل شود. این موضوع در حدی موجب نگرانی شده که تنها چند روز پیش از اعلام رسمی فیلم‌های جشنواره هفتاد و هفتم، تیری فرمو، دبیر هنری این جشنواره درباره اتفاقات پیش روی این جشنواره سخن گفته است.

صدای هنرمندان باید آزادانه بیان شود
تیری فرمو، مدیر انستیتو لومیر و دبیر هنری جشنواره فیلم کن در گفت‌وگویی با ورایتی درباره این‌که جشنواره فیلم برلین و مراسم اسکار به صحنه‌ای برای حمایت سینماگران ازملت فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی در برابر جنایات غزه بدل شد و پیشی‌بینی او درباره جشنواره فیلم کن چگونه است، گفت:«یک جشنواره از طریق فیلم‌هایی که به نمایش می‌گذارد و از طریق صدای هنرمندانی که باید آزادانه حرف خود را بیان کنند، همیشه یک صحنه سیاسی است. جشنواره فیلم کن هم از سال۱۹۴۶ و پس از جنگ جهانی دوم همیشه چنین نگاهی به وضعیت سیاسی جهان داشته و هرگز از تابیدن نور بر فیلم‌هایی که وضعیت جهان را منعکس می‌کنند، دست برنداشته است. اصولا ما یک جشنواره برای خدمت به هنرمندانی هستیم که همیشه در نهایت، جهان را در معرض نمایش قرار می‌دهند.او درباره این‌که گاهی اوقات جشنواره کن تصمیماتی گرفته که از نظر سیاسی صحیح نبودند نیز گفت: کن یک جشنواره فرانسوی است که برگرفته از فرهنگ و تاریخی است که ریشه‌های خاص خود را دارد. اساسا من به تنهایی هیچ تصمیمی نمی‌گیرم و غنای کن یک تیم و هیات مدیره‌ای است که سعی می‌کنند بهترین تصمیم را بگیرند.او با اشاره به این موضوع که این رویداد هیچ تمایلی ندارد که از نظر تصمیمات سیاسی نادرست به نظر برسد به نقش رئیس‌جمهور این کشور در تصمیمات این جشنواره اشاره کرد و افزود: ریاست هیات‌مدیره جشنواره با رئیس‌جمهور است و او نقش زیادی در تصمیمات ایفا می‌کند. شاید یک دوره از جشنواره فیلم کن صلح‌آمیز نبود، همان‌گونه که زندگی نیز چنین نیست اما ما هرگز به دنبال تحریک نیستیم.مدیر انستیتو لومیر گرچه درباره واکنش هنرمندان در مراسم فرش قرمز این جشنواره اظهارنظری نکرد اما درباره انتخاب آثاری از سینماگران فلسطینی در این دوره از جشنواره ابراز امیدواری کرد و گفت: هیچ چیز مانع حضور فیلمسازان فلسطینی در جشنواره هفتاد و هفتم نیست و فکر می‌کنم امروز سینماگران خواستار پایان درگیری و آغاز مذاکرات صلح در فلسطین هستند.
 
غزه رمز وحدت سینماگران شرق و غرب
اما با توجه به مواضعی که سینماگران در روز قدس امسال و حتی پیش از آن گرفتند، می‌توان گفت در سال‌های اخیر کمتر اتفاق، حادثه و پیشامدی توانسته تا این حد هنرمندانِ شرق و غرب را به شکلی متحد کنارهمدیگر قرار دهد. جنگ غزه نقطه عطفی شده تا این بار مظلومیت و حق‌خواهی فلسطینی‌ها را هنرمندانی از اروپا و آمریکا فریاد بزنند.از همان شروع جنگ و با شدت گرفتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی، هنرمندانِ‌ غربی وارد کارزار حمایت از مردم مظلوم فلسطین شدند و ازهرفرصتی جهت حمایت از مردم غزه استفاده کردند.این در حالی است که درکشورهای غربی به ویژه آمریکا، انگلیس، آلمان وفرانسه صحبت کردن بر ضد منافع صهیونیست‌ها بدون‌هزینه نخواهد بودوسرمایه‌داران اسرائیلی زیادی که در پشت پرده رسانه‌ها و استودیوهای بزرگ فیلمسازی فعالیت می‌کنند صحبت علیه منافع رژیم صهیونیست را برنمی‌تابند و آینده آنها را درعرصه سینما هدف ترور قرار می‌دهند. 
 
سینماگران شجاع در برابر قدرت رسانه‌ای موش‌های ترسو
از آغاز طوفان الاقصی ودرادامه جنایات رژیم صهیونیستی درغزه هنرمندان زیادی باآگاهی از این موضوع که از سوی رسانه‌های صهیونیستی بایکوت می‌شوند، تمام هزینه‌های ممکن را به جان خریدند تا صدای آزادی‌خواهی و حق‌گویی مردم فلسطین باشند. پس از علنی شدن جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی هنرمندان زیادی تلاش کردند تا صدای مردم غزه باشند و به روش‌های مختلفی حمایت‌‌شان را از مردم این سرزمین نشان دادند.برای نمونه در روزهایی که حملات زمینی صهیونیست‌ها در نوار غزه شدت گرفته بود، شماری از ستارگان مطرح سینما و تلویزیون آمریکا که در میان آنها ۵۵ستاره سینمای هالیوود نیز حضور داشتند، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا، خواستار توقف فوری جنگ و درگیری در نوار غزه شدند.
 
از جورج کلونی تا مل گیبسون 
هنرمندان سرشناسی نظیر سوزان ساراندون، کیت بلانشت،خواکین فینیکس، کریستین استوارت، ماهرشا علی، اسکار ایزاک، مارک روفالو، جنینگ تاتوم، اندرو گارفیلد و جسیکا چستن از جمله افرادی بودند که نامه انتقادی به رئیس جمهور آمریکا را امضا کردند. در این میان چهره‌های شناخته شده‌ای مثل مِل گیبسون و جورج کلونی به صراحت به انتقاد از جنایت‌های صهیونیست‌ها در نوار غزه پرداختند و خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه و کمک به انسان‌های بی‌گناه شدند.
 
قطع همکاری با ساراندون و ملیسا باررا
سوزان ساراندون که تاکنون ۵ بار نامزد جایزه اسکار شده و یک بار آن را برده است، در گردهمایی‌های مختلف در قلب آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی سخن گفت و بیزاری خودش را از این جنایت‌ها نشان داد. هرچند این فعالیت‌ها برای او بدون هزینه نبود. ساراندون سال ۲۰۱۴ با آژانس استعدادیابی (UTA) قرارداد امضاکردوپس از فعالیت‌ها و سخنرانی‌هایش علیه صهیونیست‌ها، این آژانس استعدادیابی قراردادش را با او لغو کرد.شبیه همین اتفاق برای ملیسا باررا، بازیگر فیلم جیغ افتاد. باررا در اینستاگرام خود در حمایت از فلسطین پست‌هایی منتشر کرد و اسرائیل را مرتکب «نسل‌کشی» و «کشتن بی‌رحمانه فلسطینیان، مادران وکودکان بی‌گناه به بهانه نابودی حماس» خواند.همین حمایت‌ها کافی بود تا سازندگان فیلم باررا را به دلیل برخی پست‌هایش که از آن به‌عنوان یهودستیزانه تفسیر شده بود، از فیلم حذف کردند.
 
طنین صدای فلسطین در اسکار ۲۰۲۴ 
اوج این حمایت‌ها را در بزرگ‌ترین گردهمایی سینمایی جهان یعنی مراسم اسکار دیدیم. تعداد زیادی از بازیگران و کارگردانان و فیلمسازان حاضر در این مراسم با نصب سنجاق سینه‌ای به قصد حمایت از آتش بس دائمی و حمایت از مردم غزه روی فرش قرمز مراسم اسکار۲۰۲۴ حاضر شدند.در شب مراسم اسکار جاناتان گلیزر، کارگردان فیلم «منطقه مورد علاقه»، با خواندن بیانیه‌ای در حمایت از مردم غزه در سخنرانی اسکار خود گفت:« آنچه از هفت اکتبر در جریان است مصداق بارز و علنی برخورد فاشیستی است، چیزی که از جنگ جهانی تا کنون بی‌سابقه بوده است.»
صحبت‌هایی که با حمایت‌ کن لوچ، کارگردان صاحب نام و باسابقه انگلیسی همراه شد. کن لوچ گلیزر و فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌اش را ستایش کرد و گفت: «مطمئن هستم که او پیامدهای احتمالی این صحبت‌ها را درک کرده است، که او را همچنان شجاع‌تر می‌کند، بنابراین من برای او و کارش احترام زیادی قائل هستم.»
 
جشنواره برلین تحت تاثیر طرفداران فلسطین
مشابه همین اتفاقات، قبل‌تر از اسکار، در جشنواره برلین هم رخ داد. این جشنواره به شدت تحت‌تاثیر اعتراضات گروههای حامی فلسطین قرار گرفت و حاشیه‌های زیادی به بار آورد.در مراسم اختتامیه جشنواره برلین امسال، فیلمساز آمریکایی ‌بن راسل‌ که برای فیلم «کنش مستقیم» در بخش «برخورد» برنده جایزه شد، برای همبستگی با مردم فلسطین‌‌ با چفیه برای دریافت جایزه روی سن برلیناله رفت و گفت: «در برابر نسل‌کشی و برای آتش‌بس در همبستگی با همه رفقای‌مان می‌ایستیم.»
بازل آدرا‌ هم که برای مستند «سرزمین دیگری نیست» برنده جایزه مستند برلین شد و در حالی که جایزه را دریافت کرد،‌ گفت‌، جشن گرفتن برای او در حالی که هموطنانش در غزه قتل‌عام می‌شوند، بسیار دشوار است و از آلمان می‌خواهد به درخواست‌های سازمان ملل احترام بگذارد و ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

هنرمندان بریتانیایی به میدان آمدند
اما حمایت هنرمندان تنها به هالیوود ختم نمی‌شود. بیش از ۲۰۰۰چهره هنری فرهنگی بریتانیا با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف فوری محاصره و بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی شدند. در میان امضاکنندگان این نامه بازیگرانی چون تیلدا سوینتون، چارلز دنس، استیو کوگان، میریام مارگولیز، پیتر مولان، ماکسین پیک و خالد ابدالا جای داشتند. این در حالی است که برخی از سینماگران انگلیسی نیز این روزها حراجی برای حمایت مالی برای فلسطین در لندن برگزار کرده‌اند که با استقابل قابل توجهی روبه‌رو شده است. موج حق‌خواهی ایجاد شده، هنرمندان بسیاری را سراسر جهان به ویژه در کشورهای غربی همراه کرده است. این نشان می‌دهد، این هنرمندان چشم‌های‌شان را روی حقیقت نبسته‌اند و از هر فرصتی برای رسانه‌ای کردن مظلومیت مردم فلسطین استفاده می‌کنند. شاید صاحب استودیوهای بزرگ در آمریکا و برگزارکنندگان جایزه اسکار و جشنواره‌‌‌ مطرحی مثل برلین، تصورش را نمی‌کردند روزی صدای حق‌گویی و حق‌خواهی هنرمندان سرشناش سینما علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی بلند شود. رژیم صهیونیستی در این روزها،‌ تنهاتر و منزوی‌تر از همیشه، مایه نفرت هنرمندان در سراسر جهان شده است. این شاید درس‌ مهمی برای سردمداران رژیم صهیونیستی باشد، این‌که شاید بتوان هر چیزی را در دنیا با پول خرید ولی نمی‌توان روی انسانیت و وجدان قیمت گذاشت و آن را خرید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها