وزیر نیرو در آیین بهره برداری از طرح‌های آب و فاضلاب استان تهران:

بهره برداری از بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور | دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار دارد

در آیین بهره برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب تهران؛

رئیس‌جمهور: نباید در تهران تنش آبی داشته باشیم

رییس جمهور در آیین بهره برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب تهران گفت: نباید در تهران تنش آبی داشته باشیم و تامین آب پایدار در تهران بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۴۵۱۶۸۹

رئیس‌جمهور: نباید در تهران تنش آبی داشته باشیم

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی رییس جمهور روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه در آیین انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری طرح‌های پساب کشور و بهره برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب تهران گفت: مساله آب و مدیریت آب برای زندگی مردم بسیار مهم است به ویژه با توجه شرایط اقلیمی که با آن مواجه هستیم و کمبود نزولات آسمانی و توسعه صنایع در شهرها، تامین آب شرب، تامین آب کشاورزی و آب صنایع بسیار اهمیت دارد. از طرفی منابع آبی کشور بسیار محدود است و برای این موضوع می‌طلبد که آب شرب، کشاورزی و صنعت را تامین کند.

رئیس جمهور افزود: از ابتدای دولت طرح‌های مختلفی در حال اجرا است و این طرح‌ها به مدیریت آب کمک خواهد کرد از وزیر نیرو و مسوولان این وزارتخانه قدردانی می‌کنم که همه اقدامات لازم در جهت مدیریت آب انجام دادند.

رئیس‌جمهور: نباید در تهران تنش آبی داشته باشیم

ابراهیم رییسی یادآور شد: آنچه که تاکنون انجام شده و آنچه که در تامین آب روستایی و صنعتی در حال انجام است، این نوید را می‌دهد که اهداف محقق خواهد شد. البته تاکنون به پنج هزار روستا آب رسانی شده و باقی آن در دست اقدام است که این موضوع کار آسانی نیست.

وی موضوع تامین آب کشاورزی را پراهمیت عنوان کرد و گفت: مصرف آب کشاورزی باید به نحوی مدیریت شود که کمترین میزان آب رسانی و بیشترین محصول را داشته باشیم. برای این هدف باید آب رسانی غرقابی را به آب رسانی علمی زیرسطحی تبدیل کنیم تا مصرف آب کاهش یافته و محصول و بهره‌برداری به ۳ تا ۴ برابر افزایش داده شود. هر چند که این کار آغاز شده و در برخی از نقاط در حال انجام است.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی از صنایع از جمله پتروشیمی که از پساب استفاده می‌کنند، یادآور شد: در یکی از استان‌ها مشخص شد که صنعت پتروشیمی به جای استفاده از پسآب با حفر ۱۷ حلقه چاه، از آب شرب استان استفاده می‌کند. در حالی که امکان استفاده از پساب برای مصرف صنعت پتروشیمی وجود دارد و این کار انجام شده که نشانه استفاده درست از منابع آبی است.

سید ابراهیم رییسی با بیان اینکه اجرای انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری طرح‌های پساب کشور و بهره برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب تهران به میزان ۱۷ هزار میلیارد تومان کار بزرگی است که امروز بهره‌بردای آن آغاز شد، عنوان کرد: این پروژه با کار و تلاش شبانه روزی مهندسان و متخصصان و عزیزان در وزارت نیرو و پیمانکاران این پروژه انجام شد که از همه آنها قدردانی می‌کنم. همچنین امروز قراردادی به ارزش ۱۹ هزارمیلیارد تومان امضاء شد تا برای همه نقاط کشور این پروژه اجرایی شود.

رییس جمهور ادامه داد: پروژه ۱۹ هزار میلیارد تومانی در استان‌هایی نظیر سیستان بلوچستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم و دیگر استان‌های کشور اجرایی خواهد شد که کار ارزشمندی است. البته حداکثر اجرای این پروژه یک سال تا یک سال و نیم است ولی بهره برداری آن ۲۰ سال است.

وی با بیان اینکه تبدیل پساب برای صنایع و کشاورزی بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز این موضوع در وزارت نیرو با قوت انجام می‌شود. تلاش وزارت نیرو طبق برنامه این بود که ۷۰۰ میلیون متر مکعب آبرسانی انجام دهد ولی امروز بیش از یک میلیارد متر مکعب آبرسانی انجام شده که با کار جهادی وزارت نیرو، بسیار جلوتر از برنامه است.

رییس جمهور با قدردانی از مراکز پایش که در تهران و سایر استان‌های کشور موضوع آب و فاضلاب را رصد می‌کنند، گفت: موضوع تامین آب پایدار به دور از تنش آبی برای تهران در کنار مدیریت فاضلاب باید در تهران به بهترین شکلی انجام شود که هر دو مسئله در دستور کار است.  

وی با بیان اینکه باید شکرگذار نعمت‌های خداوند برای نزولات آسمانی باشیم، یادآور شد: پیش از برای بارندگی کم، هم ما و هم کشاورزان، صنعتگران و مسوولان نگران بودیم ولی خوشبختانه با بار هایی که در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری انجام شد، این نگرانی‌ها رفع گردید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها