گفت‌وگوی «قاب کوچک» با غلامحسین لطفی کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

برای کار التماس نمی‌‌کنم

گفت‌وگو با شمسی فضل‌اللهی بازیگر پیشکسوت رادیو و تلویزیون

هر کدام از ما قهرمان هستیم

جایگاه والای زنان در زندگی برهیچ‌کس پوشیده نیست،اما این خودما زنان سرزمین‌مان هستیم که باید قدر وجودی زن‌بودن ودرمرحله دیگر مادری را بدانیم و راوی زندگی زنان موفق در عرصه‌های مختلف باشیم تاباهویت‌تر،ارزنده‌تر و تاثیرگذارتر از زنان ایرانی یادشود.
کد خبر: ۱۴۵۳۰۹۲
نویسنده مریم کریمی - روزنامه‌نگار
 
چه بسیار زنان هنرمند موفق و تاثیرگذار درکشورمان داریم که سال‌ها خوش درخشیدند؛ یکی ازاین زنان موفق و هنرمند که مادری نمونه نیز هست، «شمسی فضل‌اللهی» از پیشکسوتان هنرمند عرصه رادیو، تلویزیون و تئاتر است که با او درباره نقش زنان در جامعه و خانواده گفت‌وگو کردیم. 

باید خودمان تصمیم‌گیرنده باشیم 
شمسی فضل‌اللهی خودش را این‌گونه معرفی می‌کند: حدود ۸۰ سال سن دارم، صاحب یک دختر و یک پسر و البته یک نوه هستم. ۲۴، ۲۵ ساله بودم که اولین فرزندم (دخترم) به دنیا آمد. بچه از زمانی که به دنیا می‌آید تا زمانی که سراغ زندگی‌اش می‌رود، پدر و مادر باید برای آن زحمت بکشند. والدین باید فکر کنند که غیر از خرید کیف، کفش، تهیه خوراک و پوشاک، چه رفتاری با فرزندشان داشته باشند. رفتار با بچه‌ها خیلی مهم است. بچه‌های من هر زمانی که از من رنجیدند و گله کردند، به من درس دادند. آن زمان شاید متوجه نشدم اما بعدها فهمیدم که درست می‌گویند.بازیگر پیشکسوت رادیو معتقد است که زنان باید در پی احقاق حقوق‌شان باشند و ادامه می‌دهد: زن برای تکامل زندگی آفریده شده و زن و مرد مکمل یکدیگر هستند، اما به نظر من زنان باهوش‌تر هستند. زنان خودشان باید در پی احقاق حقوق‌شان باشند. من خیلی از این زنان خوشم می‌آید که در پی احقاق حقوق‌شان هستند. ما زنان ذره‌ای از هیچ‌کس و هیچ‌چیزی کم نداریم، اگرچه مردان از لحاظ فیزیکی قوی‌تر هستند. زنان از نظر فکری می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند؛ البته اگر از بچگی دائم جلوی آنها گرفته نشود؛ اگر از اول گفته نشود که سؤال نکنید، حرف نزنید، چیزی نگویید و...؛ والدین باید به فرزندان‌شان اجازه بزرگ‌شدن استعدادهای کودکان‌شان را بدهند. من بر این باورم که زنان باید خودشان تصمیم‌گیرنده باشند و برای وجود خودشان احترام قائل شوند. 
 
همیشه از کنجکاوی بچه‌ها یاد گرفته‌ام
فضل‌اللهی در ادامه صحبت‌هایش تاکید می‌کند: همیشه از کنجکاوی بچه‌ها و رنجش‌های آنها یاد گرفته‌ام. همیشه سعی کردم مادر خوبی باشم. همیشه فکر می‌کردم که خیلی خوب بلد هستم، اما زمانی که بچه‌ها گلایه می‌کنند و می‌رنجند، می‌فهم که چه مقدار کم گذاشته‌ام. شفاف‌گویی و صریح‌گویی را باید به فرزندان‌مان یاد دهیم تا آنها جوابگو باشند. من معتقدم چیزی‌هایی که والدین از فرزندان‌شان یاد می‌گیرند، بی‌نظیر است و مثل یک دانشکده است.بانوی پیشکسوت رادیو با اشاره به این‌که چطور توانسته هم در نقش مادری و هم در اجتماع موفق و تاثیرگذار باشد، می‌افزاید: فرزندانم را به‌تنهایی بزرگ کرده‌ام؛ هم خانه‌دار بودم و هم شاغل، البته انجام همه این کارها باهمدیگر خیلی سخت بود،اما شدنی.من همه کارها را خودم بر عهده گرفته بودم. تقسیم وظایف در زندگی بسیار حائز اهمیت است.آقایان باید کمک کنند وهرکسی وظایفی را برعهده بگیرد. این‌که بگویم مادران از خودگذشتگی می‌کنند، این‌گونه نیست که من قهرمان هستم. هر کدام از ما قهرمان هستیم، مرد و زن ندارد. شاید گاهی اوقات مادران باید خودشان را اصلاح کنند. گاهی اوقات می‌توان حتی از بچه‌ها آموخت، این‌که آنها بچه هستند، ملاک نیست.ماخیلی چیزها راازکودکان می‌آموزیم. والدین هم باید وقت بگذارند، یاد بگیرند و آموزش ببینند. مثلا نباید دائم از فرزندان‌مان ایراد بگیریم، قبول کنیم که آنها کودک هستند و به اقتضای سن‌شان باید آزادانه رفتار کنند.
 
زنان خیلی استعداد دارند
فضل‌اللهی در ادامه درباره چگونه پر کردن اوقات فراغتش می‌گوید: اکثرا درحال حاضر بیشتر بانوان شاغل هستند، البته خانمی که خانه‌دار هم هست کارش زیاد است، چراکه خانه‌داری کار ساده‌ای نیست. من خودم زمانی که در خانه هستم با دوستانم خیاطی یا بافندگی می‌کنیم.زنان به کارهای دستی وهنری علاقه زیادی دارند. بیشترخانم‌های موفق بانوان خانه‌دار هستند، بانوانی که هم همسر و هم مادران خوبی هستند.برخی ازبانوان هم علاوه بر عرصه اجتماع،درزندگی شخصی نیز موفق هستند، البته باید در کارها کمک بگیرند.خودم زمانی که بیکار بودم، کار بافندگی و خیاطی انجام می‌دادم. به یاد دارم سال ۶۰، ۶۱ بیکار بودم، مادرم یک چرخ خیاطی قدیمی داشت که با دوستانم می‌نشستیم و خیاطی می‌کردیم. حتی به فکر افتاده بودم، اگر بیکاری‌ام ادامه داشته باشد، برای دیگران هم خیاطی انجام دهم. زنان خیلی استعداد دارند. اگر کم‌وکاستی برای ارتباط با بچه، همسر، همسایه و ارتباط با کار و دوستان وجود دارد، باید بانوان آموزش ببینند و خودشان را اصلاح کنند، کتاب بخوانند و یاد بگیرند.
 
خوشحال زندگی‌کردن را یاد بگیریم
بازیگر تئاتر و تلویزیون بر آموزش در هر سن و سالی تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد: مردم باید یاد بگیرند که روزهای سختی هم هست، باید از پس سختی برآیند، خوب هم برآیند. بانوان باید آموزش ببینند، چراکه روزهای سخت وجود دارد؛ یک روز همسر بیکار می‌شود، یک روز بچه بیمار می‌شود و...؛ زمانی زنان باید غمخوار باشند، زمانی رئیس باشند و زمانی باید مدیریت داشته باشند. ما باید به‌موقع عقل‌مان را به کار بگیریم و به خودمان یک تکانی بدهیم. ممکن است زنی تنها بماند، باید خوشحال و خوب زندگی‌کردن را یاد بگیرد.حدهر چیزی را پیدا کردن مهم است؛ مثلا ما برای فیلم شیر سنگی باید به چهارمحال و بختیاری می‌رفتیم، من هر دو فرزندم را بردم، چون هیچ‌وقت این امکان میسر نمی‌شد که بتوانیم این سبک زندگی را تجربه کنیم، رفتیم و در چادر زندگی کردیم. فضل‌اللهی با این توصیه که سعی کنیم در زندگی قانع باشیم، اذعان می‌کند: گاهی مردم زندگی را بیش از حد خودش می‌خواهند و زمانی که به آن نمی‌رسند، شروع به بدرفتاری می‌کنند. مثلا به بچه پرخاش می‌کنند یا بچه‌های‌شان را می‌زنند. باید به حد متوسط زندگی قانع بود. البته نه این‌که بچه‌ها در شرایط سختی درس بخوانند یا در شرایط بدی زندگی کنند و نه با هر شرایطی؛ مردم باید راحت زندگی کنند. من معتقدم همه باید از فهم و خرد خودشان استفاده کنند. از موقعیت در کنار بچه‌ها بودن، لذت ببرند. من بسیاری ازشب‌ها غذای سبک می‌خورم، مثل نون و پنیر وسبزی، نون و ماست؛ نه این‌که ندارم، چون این سبک تغذیه برای من بهتر است. باید کم‌کم دریابیم که چه چیزی برای ما مهم است. باید متوجه شویم که برای چه چیزی به دنیا آمده‌ایم و باید از آنها لذت ببریم. باید از لحظات‌مان به نحو احسن استفاده کنیم و از هر چیزی بهترین بهره را ببریم. من در «فرهنگ مردم» اجرا دارم و زمانی که از شهر و روستا‌ها و درباره چگونگی پخت نان صحبت می‌کنم، واقعا گرسنه‌ام می‌شود و می‌گویم چقدر این مردمان خوشبخت هستند. خوب زندگی کنیم، خوب‌بودن پرواز می‌کند و به همه می‌رسد؛ البته بد بودن هم به همان میزان.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها