رادیو؛ انعکاس‌دهنده صدای مردم | رشد چشمگیر مخاطبان رادیو
قائم مقام معاونت صدا در جمع نمایندگان مجلس مطرح کرد:

رادیو؛ انعکاس‌دهنده صدای مردم | رشد چشمگیر مخاطبان رادیو

برنامه‌های شبکه‌های رادیویی با موضوع شهید مطهری و روز معلم معرفی می‌شوند

تدارک ۳۴۸ برنامه رادیویی ویژه روز معلم

هرسال وقتی وارد ماه اردیبهشت می‌شدیم، حال و هوای مدرسه فرق می‌کرد، پچ‌پچ‌های بچه‌ها برای هدیه روز معلم شروع می‌شد، برای دبستانی‌ها مادر‌ها هم درگیر بودند و برنامه‌ریزی برای جشن روز معلم و هدیه ویژه آن رنگ و بوی خاصی داشت.
کد خبر: ۱۴۵۴۴۷۵

۱۱ اردیبهشت که می‌شد دیگر همه کار‌ها را کرده بودیم و فردا باید جشن می‌گرفتیم و ... هیجان برنامه‌های روز معلم تمام روز ۱۲ اردیبهشت همراهمان بود و این هیجان فقط به روز‌های تحصیل مان محدود نمی‌شد و ... چرا که شبکه‌های رادیویی هم قبل از فرا رسیدن روز معلم و شهادت شهید مطهری برنامه‌های متنوعی در قالب‌های مختلف را برای شنوندگان تدارک دیده اند. برنامه‌هایی که در ساختار‌های گوناگون قرار است روانه آنتن شود. در این گزارش به جزییات برنامه‌های شبکه‌های رادیویی پرداخت کرده ایم که قرار است روز معلم را روی امواج رادیو جشن بگیریم.

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، برنامه‌های شبکه‌های رادیویی ویژه هفته معلم با محوریت تبیین نقش معلم از نگاه اسلام و جایگاه آن در تربیت دینی، نقد و بررسی جایگاه حقیقی و حقوقی معلم در جامعه و نظام آموزشی کشور، تبیین اهمیت نقش معلمان به عنوان یکی از مهمترین گروه‌های مرجع در کشور تهیه و پخش می‌شود. پیش بینی می‌شود شبکه‌های رادیویی ۳۴۸ برنامه در قالب ۹۰ عنوان و به میزان ۹۸ ساعت و ۲۰ دقیقه با موضوع هفته معلم تولید و پخش کنند.

رادیو ایران؛ میزبان یک خانواده معلم

شبکه رادیویی ایران قرار است در قالب ویژه برنامه‌ای با حضور یک خانواده معلم به صورت ویژه از نقش و جایگاه معلم بگوید. این برنامه روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به تهیه کنندگی زینب برومند ساعت ۹ تا ۱۱ پخش می‌شود. همچنین برنامه "ایران امروز" همان روز ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه به دغدغه و مشکلات معلمان می‌پردازد. اندیشه مطهر از دیگر تدارکات این شبکه رادیویی است که در همین روز به بیان اندیشه استاد مطهری اختصاص دارد. برنامه عصرگاهی ایرانشعرهم با موضوع معلم خوب ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

رادیو جوان؛ یک یادگاری برای معلمان

برنامه‌های «جووونی مجاز» و «جوان ایرانی سلام» و «جورواجور»، «رادیوم» رادیو جوان به روز معلم خواهند پرداخت. این برنامه‌ها به ارتقای نقش معلمان و اساتید در جامعه ایرانی می‌پردازند و نگاهی به اندیشه‌های شهید مطهری به خصوص در موضوع قدس شریف و دفاع از مردم سرزمین فلسطین دارد. توجه به الزامات انتخاب شغل معلمی در جوانان و اینکه برای معلم شدن باید چه کار کنیم از دیگر محور‌هایی است که این برنامه‌ها دنبال می‌کنند. همچنین فضای مجازی رادیو جوان با راه‌اندازی پویش #بهترین_معلم به مناسبت روز معلم، از بزرگی و مهربانی آموزگاران خواهد گفت. این رویداد به همراه یک تصویر یادگاری از مخاطبان رادیو جوان و بهترین آموزگار دوران تحصیلی خود را برای روز معلم جشن می‌گیرد. علاقمندان می‌توانند با پیوستن به پویش #بهترین_معلم و ارسال یک عکس از خودشان در کنار معلم خود، دنیایی از مهربانی و اندیشه را به اشتراک بگذارند.

رادیو فرهنگ؛ روایت زندگی شهید مطهری

رادیو فرهنگ در سالروز شهادت مرتضی مطهری و به مناسبت گرامیداشت روز معلم برنامه «معلم کامل» را که روایتی از زندگی این معلم شهید است روانه آنتن خواهد کرد. در این برنامه که ساعت ۱۴ به مدت ۳۰ دقیقه از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ پخش می‌شود، زندگی شهید مطهری از تولد تا شهادت مروری کوتاه می‌شود.
همچنین در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» که از ساعت ۶ صبح پخش می‌شود، سوال تعاملی برنامه به روز معلم اختصاص یافته و در بخش «قاب صدا» این برنامه ضمن روایتی کوتاه از شهادت مرتضی مطهری بخشی از سخنان ایشان پخش می‌شود.

برنامه «جوانه ها» نیز ساعت ۱۲:۳۰ در بخش معرفی مشاهیر به معرفی شهید مطهری برای نوجوانان پرداخته و کتاب داستان راستان مجموعه‌ای نفیس در دو جلد و مشتمل بر ۱۲۵ داستان سودمند واقعی که از کتاب‌های حدیث و یا تاریخ و سیر با زبانی ساده توسط استاد شهید مطهرى استخراج شده است، معرفی می‌شود. 

 برنامه «سرزمین من» که ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود، نیز ویژه گرامیداشت مقام معلم تدارک دیده شده است. همچنین در برنامه «ققنوس» که ساعت۱۵ به همت گروه ادب و هنر است، در این روز به بررسی جایگاه معلم و تعلیم و تربیت در شعر فارسی اختصاص یافته و گزارشی از بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری نیز پخش می‌شود. 
در برنامه «کتاب فرهنگ» که از ساعت ۲۰ پخش می‌شود هم تفکرات شهید مطهری و هم کتاب هایش بررسی خواهد شد.

رادیو تهران؛ بیان دغدغه‌های معلمان

شبکه رادیویی تهران به مناسبت فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت، روز معلم در برنامه "شهرآفتاب" از تولیدات گروه فرهنگ و جامعه ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه، برنامه "سعادت آباد" از گروه تاریخ و معارف ساعت ۱۴ و ۴۵ و برنامه "تهران من" از گروه تفریحات و سرگرمی ساعت ۱۷ به موضوع شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم می‌پردازد. گفتگو پیرامون مقام و بزرگداشت معلم، معرفی معلمان نمونه و بیان دغدغه‌های این قشر جامعه بخشی و گفتگو با مسئولان آموزش و پرورش از موضوعاتی است که به مناسبت روز معلم تدارک دیده شده است.

رادیو معارف؛ روایت زندگی معلم نمونه قرآن

"لوح سپاس"، نام ویژه برنامه مناسبتی رادیو معارف برای روز معلم و پاسداشت مقام رفیع شهید مطهری ره است که به منظور ارتقای منزلت و مقام اجتماعی معلمان و تجلیل و قدردانی از معلمان و فرهنگیان کشور در ۱۲ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ به مدت یکساعت، روی آنتن می‌رود. در این برنامه، مستند «معلم نمونه قرآنی» که زندگینامه استاد قرائتی را به عنوان معلم قرآن چندین نسل به نمایش می‌گذارد.

گزیده بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در توجه ویژه به ابعاد شخصیتی و علمی شهید مطهری و مقام معلم در قالب برنامه «پیام ولایت» در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۳:۵۵ از رادیو معارف تقدیم مخاطبان می‌شود. برنامه زنده صبحگاهی «مهربان باشیم» با تهیه و تدارک سوال از مخاطبان و همراهی با اقشار مختلف مردم به بزرگداشت روز معلم از ساعت ۶ می‌پردازد. "زندگی زیباست" با تهیه و تدارک گزارش، آیتم و ارتباط با مخاطبان برای بزرگداشت روز معلم برنامه سازی و پخش دارد.

برنامه سازان «عصر جوانی» با همراهی مخاطبان جوان رادیو معارف به بزرگداشت این روز از طریق بیان خاطرات دوران دانش آموزی از ساعت ۱۷ می‌پردازند. کارشناس «بر بال سخن» در روز ۱۲ اردیبهشت به تبیین نقش و جایگاه معلمان در نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی دانش آموزان مبتنی بر مبانی اسلامی در ساعت ۱۳ سخنرانی می‌کند. رادیو معارف در بخش‌های خبری در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت به انعکاس ویژه برنامه‌های گرامیداشت مقام معلم و شهید مطهری می‌پردازد. در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت فواصل پخش رادیو معارف به فضاسازی و گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری، مقام معلمان و پخش گزارش با بیان خاطرات دوران دانش آموزی می‌پردازد.

رادیو قرآن؛ از طعم آفتاب تا جشنواره صد با معلمان

همزمان با روز معلم شبکه رادیویی قرآن ویژه برنامه‌هایی را به این مناسبت تقدیم شنوندگان خواهد کرد. در جدول پخش برنامه‌های زنده شبکه از جمله طعم آفتاب، تسنیم، جشنواره صد با معلمان و اساتید برجسته کشور مصاحبه شده و آیتم‌های ویژه‌ای روی آنتن خواهد رفت. همچنین برنامه‌های تولیدی از جمله شما و رادیو قرآن و باشگاه نور نیز به این مناسبت خواهند پرداخت.

رادیو اقتصاد؛ پیگیری مطالبات معلمان

رادیو اقتصاد دو برنامه «روزیِ نو» و «گذر بازار» را چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به مناسبت بزرگداشت مقام معلم به روی آنتن می‌برد. برنامه «روزیِ نو» راهکار‌های ارتقای سطح معیشت و بهبود رفاه شاغلان در آموزش و پرورش را با حضور کارشناسان و مسولان بررسی می‌کند. در بخش گفتگوی روز جایگاه معلمان در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه مورد گفتگو قرار می‌گیرد.

مجله رادیویی «روزیِ نو» به تهیه کنندگی لیلا یگانه ساعت ۶:۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود. موضوع برنامه «گذر بازار» در روز معلم، به تبیین اهمیت شغل معلم اختصاص دارد. اهمیت مشاغل و حرفه‌های حوزه تعلیم و تربیت و ارتباط متقابل اقتصاد و آموزش از محور‌های موضوعی برنامه است. فرزانه صادقیان تهیه کننده «گذر بازار» را بر عهده دارد که ساعت ۱۶ به مدت ۹۰ دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو اقتصاد می‌شود.

رادیو سلامت؛ راه اندازی پویش "یک جمله زیبا به آموزشگارم"

در مناسبت‌های مختلف رادیو سلامت از شنوندگان دعوت می‌کند تا با شرکت در پویش‌های شبکه هم تعامل شان افزایش پیدا کند و هم اینکه از پیشنهاد‌های مخاطبان برای راه اندازی پویش‌های دیگر بهره ببرد. به همین دلیل رادیو سلامت با هدف ارج نهادن به مقام شامخ معلم اقدام به راه اندازی پویش بزرگ "یک جمله زیبا به آموزگارم" با مشارکت دانش آموزان سراسر کشور کرده است. با وجود اینکه تنها چند روز از برگزاری پویش گذشته، اما به گفته مسئولان شبکه اقبال مردم بسیار خوب بوده و آثار ارسالی نشان می‌دهد مردم همیشه به مقام شامخ معلم توجه می‌کنند و برایشان ارزشمند است. از سوی دیگر بستر دریافت آثار ارسالی مردم در پایگاه مجازی رادیو سلامت فراهم شده که مرتب و به موقع رصد و بهینه سازی می‌شود تا شرکت کنندگان بدون کوچکترین مشکل آثار خود را ارسال کنند. فایل‌های صوتی ارسال شده به این پویش در برنامه "زنگ تفریح" و تصاویر ارسالی در "رادیو نمای سلامت" پخش می‌شود. این پویش به منظور تشکر و قدردانی از مقام آموزگاران که نقش بسزایی در تربیت نسل آینده دارند در فضای مجازی رادیو سلامت برپا شده است. همچنین برنامه عصری نو به گرامیداشت مقام معلم می‌پردازد.

رادیو پیام؛ برپایی پویش "معلم من"

شبکه رادیویی پیام هم برنامه‌های ویژه به مدت کوتاه تدارک دیده که روز معلم روانه آنتن می‌شود. برنامه پیام روز به تهیه کنندگی مهدیه پهلوانی به موضوع شهید مطهری و مقام والای معلم می‌پردازد. همچنین برنامه پیام ولایت هم به تهیه کنندگی مجید امجدی فرد به مدت دو دقیقه با محوریت بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شهید مطهری و مقام معلم پخش می‌شود. 

همچنین رادیو پیام و آوا در آستانه روز معلم با هدف ارج نهادن به این مقام در حال برگزاری پویش "معلم من" است. پویش "معلم من" با هدف تقدیر از مقام شامخ معلم به مناسبت روز معلم و شهادت دکتر مطهری قبل از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شده است. این پویش با هدف آشنا کردن جامعه و دانش آموزان با مقام و ارزش گذاشتن به آموزگاران و معلمان و به منظور ارتقای احترام و تقدیر از این قشر زحمتکش که با عشق و تلاش به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می‌کنند، برپا می‌شود. 

رادیو نمای پیام و آوا با برپایی این پویش قصد دارد احترام به معلمان را در جامعه ترویج بدهد. همچنین با راه اندازی پویش "معلم من" در پیشبرد این ایده پیش قدم شده و تلاش دارد مقام معلم را توسعه بدهد. علاقمندان به شرکت در این پویش می‌توانند عکس هایشان را به پیام رسان‌های داخلی رادیو پیام و رادیو آوا ارسال کنند. همچنین به قید قرعه جوایزی به شرکت کنندگان در این پویش اهدا خواهد شد. هدف از این اقدام تقدیر از زحمات و تلاش‌های ارزنده معلمان در جامعه است که نقش بسزایی در پرورش و تربیت نسل‌های آینده دارند.

رادیو صبا؛ معلم‌های فراموش نشدنی

شبکه رادیویی صبا، به مناسبت روز معلم در برنامه‌های صبامک، ماجرا، مشتاق دیدار و زنگ انشا به گرامیداشت روز معلم می‌پردازد. روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برنامه «صبامک» با اجرای پیشکسوتان رادیو با خوانش پیامک‌های مخاطبان و پخش طنز آهنگ به گرامیداشت روز معلم می‌پردازد. این برنامه ساعت ۸:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود. ویژه برنامه مستند «ماجرا» ۱۲ اردیبهشت به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری و روزمعلم به سراغ معلمان فداکاری رفته که در دوران همه گیری کرونا در تمام شرایط همراه دانش آموزان بودندو لحظه‌ای از آموزش دست نکشیدند. این برنامه ساعت ۱۱ از رادیو صبا پخش می‌شود.

برنامه فرهنگی «مشتاق دیدار» با روایت امیرحسین مدرس با خوانش داستان درباره معلم‌های فراموش نشدنی روز معلم را گرامی می‌دارد. 

این شبکه رادیویی در آستانه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم با راه‌اندازی پویش قدردانی از معلم در برنامه «زنگ انشا» به استقبال روز معلم می‌رود. علاقمندانی که دوست دارند انشای آن‌ها به گوش معلمان شان برسد، می‌توانند فایل صوتی خوانش انشای خود را ارسال کنند. انشا‌های ارسالی دانش آموزان در برنامه زنگ انشا تقدیم معلم هایشان می‌شود. زنگ انشا شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه پخش می‌شود.

رادیو ورزش؛ برگزاری پویش معلم ورزش من با حضور ورزشکاران

شبکه رادیویی ورزش همچون دیگر شبکه‌های تلویزیونی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم پویش بزرگ معلم ورزش من را برگزار خواهد کرد. دانش آموزان و ورزشکاران گرامی می‌توانید برای معلم ورزش و مربیان تربیت بدنی خود پیام تبریک صوتی فرستاده و از آن‌ها قدردانی کنند. همراهان همیشگی رادیو ورزش می‌توانند پیام‌های تبریک خود را به پیام رسان بله به صورت پیام صوتی ارسال کنند. این پویش در برنامه‌هایی همچون صبح و ورزش، گلخونه، قهرمان شو و عصرانه گفته می‌شود. همچنین موضوع این برنامه‌ها به روز معلم اختصاص دارد. همچنین گفتگو با مربیان و معلمان ورزش نمونه، پخش پیام تبریک دانش آموزان و ورزشکاران از دیگر بخش‌های این پویش است.

رادیو نمایش؛ شمع آفرینش

شبکه رادیویی نمایش ویژه روز معلم برنامه رادیویی "شمع آفرینش" را آماده کرده که ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. این برنامه به نویسندگی و تهیه کنندگی نسیم السادات صباغان به معرفی این روز و جایگاه معلمان می‌پردازد. گویندگی برنامه به عهده مهرناز شعبانی و محمدرضا قلمبر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها