نگاهی به سریال «۵۰ متر مربع» از شبکه تهران

خروج سایه از تاریکی!

از شواهد امر چنین برمی‌آید که هنرمندان دو صنعت سینما و تلویزیون ترکیه، به‌خوبی متوجه امتیازات و مزایای شبکه‌های اینترنتی و استریم شده‌اند که با گذشت هر روز، تعداد بیشتری محصول سینمایی و تلویزیونی در پخش دیجیتال آماده نمایش می‌کنند. در میان کشورهای همسایه، هنرمندان ترکی بیشتر از هر جای دیگری دنبال جذب سرمایه‌های شبکه‌های قدرتمند دیجیتال چون نتفلیکس، آمازون و...هستند. همین نکته باعث رشد و گسترش تولید سریال‌ها و فیلم‌ها با مضامین متفاوت و متنوع شده است.
کد خبر: ۱۴۵۴۴۸۳
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
بین شبکه‌های استریم هم به نظر می‌رسد نتفلیکس توانسته باموفقیت بیشتری عمل کرده وتعداد زیادی ازهنرمندان هردوصنعت سینما و تلویزیون این کشور آسیایی را جذب خود کند. مینی سریال «۵۰ متر مربع» هم از تولیدات این شبکه جنجالی است. این سریال به تازگی روی آنتن شبکه تهران رفت. 
   
تصویر دروغین 
تا مدتی قبل از این و زمانی که هنوز شبکه‌های دیجیتال از راه نرسیده بودند، سریال‌های ترکی بیشتر درام‌هایی خانوادگی اما تخیلی بودند که داستان‌های‌شان سنخیت چندانی با واقعیت‌های روز داخل کشور نداشت و تصویری دروغین و جعلی از زندگی مردم شهرها و روستاهای ترکیه را به نمایش می‌گذاشتند. وجه مشترک این سریال‌ها در کنار غیرواقعی بودن‌، زمان طولانی‌شان بود. البته در خود ترکیه این سریال‌ها در هر قسمت بیش از یک ساعت و نیم بودند و زمان پخش در تلویزیون‌های کشورهای دیگر، هر یک از این اپیزودها خود به دو اپیزود تبدیل می‌شدند! ظهور شبکه‌های استریم و پخش دیجیتال، فرصت را برای تولید سریال‌هایی با زمان‌های بسیار کوتاه‌تر فراهم کرد. ۵۰ متر مربع هم در همین راستا در یک فصل هشت اپیزودی تهیه شده است.
   
روایت در ۵۰ متر
نام مجموعه اشاره‌ به مساحت مغازه‌ای دارد که یکی از لوکیشن‌های اصلی داستان است وبه نوعی در قالب یکی از کاراکترهای مهم ماجرا به نمایش درمی‌آید. این درام دلهره‌آور شباهت‌هایی بااکشن‌های پلیسی ودلهره‌آوراروپایی داردوازآنجا که ترک‌ها خودشان را کشوری اروپایی می‌دانند و نه آسیایی، می‌توان علاقه برنامه‌سازان بومی را برای حرکت به سمت فیلمسازی به سبک اروپایی‌ها درک کرد.سلکوک آیدمیر، خالق و کارگردان سریال است که آن را براساس داستان فیلمنامه اصیل وغیراقتباسی بوراک آکساک ساخته است.پخش سریال درژانویه۲۰۲۱ با استقبال تماشاگران ترک روبه‌رو شد.انگین اوزتورک،ستاره جوان تلویزیون ترکیه(که برخلاف بسیاری ازهمکارانش راهی دنیای سینما نشده وتعداد اندکی فیلم بازی کرده است)نقش اصلی مجموعه را به عهده دارد.
   
همیشه در سایه
داستان ۵۰مترمربع در شهر استانبول اتفاق می‌افتد.معمولا فیلم‌ها و سریال‌های ترکی اصرار زیادی برای کاردرلوکیشن‌های استانبول دارند و تولیدات‌شان نوعی تبلیغات توریستی برای این شهر به شمار می‌رود. اما سازندگان ۵۰متر مربع می‌گویند این شهر با تمام زوایای تاریک و روشن خود، از ستون‌های اصلی داستان و ماجراهاست و اسرار زیادی ازشخصیت‌ها را در دل خود دارد و از آن به عنوان لوکیشنی توریستی استفاده نشده است. گولگه، شخصیت محوری داستان با بازی اوزتورک، یک هیت‌من/ آدمکش است. در زبان ترکی، گولگه به معنی سایه است واین نام، به این کاراکتر بسیارمی‌خورد. اوهمیشه درسایه قرار دارد وهمچون شبحی، به اطراف سر می‌کشد و کارهایش را انجام می‌دهد. گولگه یتیم و در تلاش است تاهویت واقعی‌اش را پیدا کند و بازیابد. او که برای سروت کار می‌کند، همچنان می‌خواهد بداند چه اتفاقی برای والدینش افتاده است. سروت واقعیت را می‌داند، اما آن را برای گولگه بازگو نمی‌کند. درحقیقت او عامل اصلی مرگ والدین گولگه است.با فرار گولگه از دست سروت، ماجراها وارد خط اصلی خود شده و او به مغازه خیاطی پناه می‌برد که صاحب آن تازه درگذشته است. گولگه دربرخورد با مختار یکی از رهبران محلی، خودش را آدم پسر خیاط معرفی می‌کند و هویت تازه‌ای به خود می‌گیرد. ادامه داستان برخورد گولگه و سروت و تسویه حساب‌های قدیمی است. همه اینها درشرایطی است که یکی دو تا ازاهالی محل به هویت گولگه شک کرده و می‌خواهند راز زندگی‌اش را کشف کنند.
   
استقبال منتقدان
منتقدان ترک از۵۰متر مربع استقبال کرده وبه این نکته اشاره می‌کنندکه باوجود درام قوی داستان، تماشاگران برخی مواقع سورپرایز شده و با صحنه‌های خنده‌دار وکمدی نیزروبه‌رو می‌شوند.به باور آنها، کارگردان توانسته توازن خوبی بین این دو برقرار کرده و از لحظه‌های کمدی استفاده‌ای بجا و درست کند. این صحنه‌های کمدی مانع از توجه بیننده به عناصر جدی موجود در داستان نمی‌شود و توجه تماشاگران هم چنان معطوف به این بخش جدی ماجراست. درام موجود در سریال هم به درام‌های معمول سریال‌های ترکی شباهت چندانی ندارد و این مسأله، آن را از بقیه کارهای قاب کوچک متفاوت می‌کند. با وجود برخی صحنه‌های خشونت‌بار در سریال (که داستان و فضا آن را می‌طلبد و تحمیلی نیست)، این صحنه‌ها خشن و غیرقابل تحمل نیستند و اثری از عریانی خشونت بی‌حد و حصر در آنها نیست.

یک نقش چند لایه و پیچیده
ترکیب بازیگران منطقی است و نقش هریک از آنها بجا و اندازه است. در این بین، بار اصلی ماجرا بر دوش انگین اوزتورک است که باید نقشی چندلایه‌ای وپیچیده را بازی کند.به گفته او:«نقش بسیارسختی بودواگر توضیحات کامل کارگردان نبود،یقینا نمی‌توانستم آن را جلوی دوربین بازی کنم. در طول ماجرا، او چند بار رنگ و موقعیت عوض می‌کند و این چند گانگی باید به شکلی منطقی و صحیح به نمایش درمی‌آمد. با وجود تمام سختی‌ها، این نقش و پیچیدگی‌های درونی و روحی روانی‌اش را دوست داشتم. بازی در این نقش، چالش بزرگی برایم بود.» اوزتورک کار بازیگری را ازسال۲۰۱۰ شروع کرده وباوجود تولید انبوه سریال در ترکیه، او تاکنون فقط در ده سریال ایفای نقش کرده ونقش‌هایش را با دقت خاصی انتخاب می‌کند. اوزتورک همچنین بازیگر سه سریال اینترنتی و دو فیلم سینمایی هم بوده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها