به قلم فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
به قلم فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
کد خبر: ۱۴۵۵۷۵۴

داشتن الگو‌های رفتاری صحیح در به ثمر رسیدن اهداف و برنامه‌ریزی ما در زندگی نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کند و اگر با سبک مناسب وبه صورت اساسی هم اجرا شود بی شک مسیر را برای پیشرفت ما هموار خواهد ساخت.

همچنان که در مباحث علوم رفتاری برای حس خوب و انرژی مثبت و ایجاد انگیره در به ثمر رسیدن اهداف توصیه‌ها و بحث‌های مفصل و جامع در جهت پیشرفت و توسعه فردی پیشنهاد می‌شود تا همه بتوانند پله‌های ترقی را، راحت و با سرعت بهتری طی کنند.

تمامی انسان‌ها به دنبال دستیابی به موفقیت و ارتقا یافتن در زندگی هستند که این امر مستلزم فعالیت‌های منظم، مستمر و ساختار‌مند، همراه با تلاش و پشتکار تا زمان حصول به آن اهداف می‌باشد.

البته خوب می‌دانیم بنا به نگرش افراد تنوع ارتقا از زوایای مختلف مد نظر است که در این جا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم


_ ارتقا در زمینه علمی
_ ارتقا تحصیلی
_ پیشرفت حرفه‌ای و شغلی
_ پیشرفت‌های مالی
_ توسعه فردی
_ امور معنوی وشخصیتی
_ آموختن زبان دوم
_ ارتقا ورزشی
_ یادگیری مهارت‌های زندگی
_ هنر آموزی
_ ترفیعات شغلی
_ سمت و رتبه
_ جمع آوری سرمایه‌های مالی
_ سرمایه‌گذاری
_ تقویت و رشد منابع مالی
_ تقویت ارتباطات اجتماعی
_ تشکیل خانواده از تجرد به تاهل


البته انتظار در این است برای دستیابی به این موقعیت و فرصت‌ها با انگیزه و برنامه ریزی و پشتکار کار‌هایی را انجام دهیم که قبلا کمتر به آن توجه کرده و یا اصلا توجه نکرده بودیم و یا انجام نداده بودیم در واقع از فرصت‌های پیش رو به خوبی بهره‌مند شویم.
زیرا انگیزه در کسب موفقیت و ارتقا یافتن در زندگی نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کند،

اما یک پرسش، اگر شما زندگی خود را کتاب قطوری تصور کنید که حاوی صفحات متعدد و در هر ورق آن گفتنی‌های فراوانی نهفته باشد و فراز و فرود‌هایی در دل آن وجود داشته شما کجای آن ایستاده اید و نقش شما نه به عنوان قربانی یا مدال آور بلکه به عنوان تهیه کننده و کارگردان کجای این داستان قرار دارد؟

بسیاری از آدم‌ها زندگی را جریان رودی تصور می‌کنند که بسته به سرعت آن، آن‌ها را با خود می‌برد تا ببیند کجا به گل بنشیند.
ولی عده‌ای از انسان‌ها زندگی را طور دیگری تصور می‌کنند و اعتقاد دارند سکان را در اختیار دارند و خود هدایت گر رودخانه خروشان زندگی خویش هستند و همانطور که پیشرفت را محصول زحمات خود می‌دانند آسیب‌ها را نیز ناشی از اشتباهات و کم کاری‌های خود می‌دانند و به جای سرزنش کردن دیگران و روزگار، خود را بررسی یا وارسی می‌کنند و اصلاحات را انجام داده حل مساله می‌کنند.

در کنار اصلاحات شیوه‌های سازنده‌ای را نیز در پیش می‌گیرند فعال و کوشا هستند خود را ارتقا می‌دهند و احساس رضایتمندی هم، دارند.

مهمترین ابزار توفیق یافتن در هر کاری انگیزه است و زمانی که ان را برای خود ایجاد کردید وارد قسمت بعدی آن می‌شوید یعنی مسئولیت پذیری افرادی که عملکرد مستقل دارند به دور از وابستگی به دیگران، عمل کرده منتظر نیستند تا کسی کمک کند بلکه با برنامه ریزی و دقت همراه با پشتکار اهداف خود را دنبال کرده تا رسیدن به سر منزل مقصود تلاش می‌کنند آن‌ها برای وقت و زمان بسیار ارزش قائل هستند و بخوبی از آن بهره می‌برند همیشه با امید کار‌ها را دنبال می‌کنند از موانع نمی‌هراسند بلکه با دقت آن‌ها را حذف کرده یا کاهش می‌دهند حتی زمانی که توفیقاتی کسب کردند به خود پاداش می‌دهند و از خود قدر دانی می‌کنند خوب می‌دانند که زندگی سراسر چالش‌های متعدد است که لازم است با تدبیر و درایت آن‌ها را مدیریت کرده و انتخاب‌های درستی داشته باشند یکی از آن روش‌ها پرهیز از آرمانگرایی و رعایت اصول و اعتدال در قوانین زندگی ست، زیرا باعث تقویت امید به زندگی و ایجاد روح سازندگی در انسان می‌شود.
این گروه از افراد بخشی از وقت و سرمایه‌گذاری مالی خود را صرف یادگیری می‌کنند و بخوبی می‌دانند که نوعی اندوخته جهت بهبود وضعیت آینده برایشان خواهد بود به همین دلیل برای یادگیری و آموزش ارزش قائل هستند.
اغلب به دنبال تفریحات سالم به دور از رفتار‌های نا سالم هستند، زیرا اعتقاد دارند که زندگی از مسیر سالم و تندرست آرامش برایشان به همراه دارد و حتی زمانی که دچار آسیب می‌شوند خود را بررسی می‌کنند و از فرافکنی کردن و مشکلات را به گردن دیگران انداختند پرهیز می‌کنند به دنبال یافتن راه حل هستند، زیرا توانایی‌های خود را به خوبی شناخته آن‌ها را باور دارند و راه حل را در تغییر خود جستجو می‌کنند.

راهکار:

_ ایجاد انگیزه
_ مسئولیت پذیری
_ خود مدیریتی
_ تقویت اعتماد به نفس
_ تقویت خود اگاهی
_ رعایت اعتدال
_ تعیین استاندارد‌های زندگی.
_ پرهیز از ارمان گرایی
_ خود پاداش دهی
_ امیدواری نسبت به موفقیت
_ عملکرد خود باورانه
_ مراقبت از سلامتی
_ تقویت یادگیری
_ داشتن استقلال
_ قطع وابستگی
_ پرهیز از چشم و هم چشمی
_ تقویت روحیه شادابی
_ پرهیز از فرافکنی
_ خود باوری
_ توسعه مهارت‌های فردی
_ تقویت خود آگاهی
_ پرهیز از رفتار‌های پر خطر
_ مدیریت وقت و زمان
_ برنامه ریزی
_ تقویت پشتکار
_ حل مساله
_ تقویت امید به زندگی

البته قرار نیست تمامی این موارد با دقت رعایت شود هر کسی با توجه به افکار و توانایی‌های خود می‌تواند از تعدادی موارد پیشنهاد شده بهره برده و موفق شود.

موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها