وزیر ارشاد در آیین رونمایی از دانشنامه مطبوعات ایران:

رسانه ها در آگاهی بخشی جامعه نقش به سزایی دارند

گفت وگو با رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی

تدوین دانشنامه میراث فرهنگی برای کودکان

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند وقتی است که پرداختن به حوزه کودکان و نوجوانان را برای آشنایی با میراث فرهنگی کشور جزو محورهای فعالیت خود قرار داده است و در این زمینه در حال برنامه‌ریزی است و پژوهشکده میراث فرهنگی کشور دانشنامه‌ای مصور را در رابطه با مفاهیم میراث فرهنگی ناملموس در دست تهیه دارد تا کودکان و نوجوانان کشور را با تاریخ و تمدن خود بیش از پیش آشنا کند.
کد خبر: ۶۰۶۷۴۰
تدوین دانشنامه میراث فرهنگی برای کودکان

 یدالله پرمون، رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی در این باره در گفت‌وگویی کوتاه توضیح می‌دهد:

دانشنامه مصور میراث فرهنگی ناملموس برای کودکان و نوجوانان که پژوهشکده مردم‌شناسی به دنبال تهیه آن است آیا اولین کاری است که در این زمینه صورت می‌گیرد؟

بله همین‌طور است و چنین دانشنامه مصوری در رابطه با میراث ناملموس در ایران نداریم و در خارج از کشور نیز دانشنامه‌ای در این حجمی که مدنظر ماست، وجود ندارد. هدفمان از تهیه این دانشنامه آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی، خصوصا میراث فرهنگی ناملموس است.

واژگان و معانی چگونه در این دانشنامه بیان می‌شود؟

مدخل‌ها به شکل میراث معنوی ناملموس آورده می‌شود، یعنی شما باید مفاهیم میراث فرهنگی ناملموس را به شکل مدخل توضیح دهید تا اینها برای مخاطب عرضه شود و به گونه‌ای باشد که برای کودک و نوجوان قابل فهم باشد. زمانی که صحبت از میراث فرهنگی می‌شود، برخی افراد تصور می‌کنند میراث فرهنگی تنها آثار ملموس و بجا مانده از گذشتگان است، در حالی که میراث فرهنگی تنها آثار به‌جا مانده نیست، بلکه آثار به‌یادمانده نیز میراث فرهنگی به حساب می‌آید، از این رو آشناسازی افراد با مباحث فرهنگی خصوصا میراث فرهنگی ناملموس و معنوی از جمله آیین‌ها و رسوم‌ها و... از همان سنین کودکی و نوجوانی ضرورت دارد.

تعداد مدخل‌هایی که باید به آن پرداخته شود، مشخص شده است؟

تعداد را الان نمی‌توانم خیلی دقیق بگویم، این ایده را مطرح کردیم تا روی آن کار شود.

این کتاب بعداز تهیه دراختیار چه نهادهایی گذاشته خواهد شد؟

این کتاب بعد از انتشار به شیوه‌های مختلف برای فروش گذاشته می‌شود، حتی می‌تواند برای استفاده کودکان و نوجوانان در اختیار کتابخانه‌ها قرار گیرد.

آیا در برنامه‌تان پیش‌بینی شده تا با آموزش و پرورش نیز رایزنی کنید تا برخی از این مفاهیم وارد کتاب‌های درسی مدارس شود؟

اگر این اتفاق بیفتد که بسیار خوب است، فکر می‌کنم اول از همه باید یک چنین کتابی تدوین شود تا بتوانیم بعدها درباره آن تصمیم‌گیری کنیم.

به نظرم می‌توانیم در این زمینه برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. این دانشنامه حتی بعد از طراحی و تدوین می‌تواند به عنوان یک اقدام موفق در حوزه میراث فرهنگی ناملموس در کشورهای دیگر نیز مطرح شود.

تهیه این دانشنامه چقدر زمان می‌برد؟

پیش‌بینی ما این است که این دانشنامه حداکثر طی سه سال آینده طراحی و تهیه شود. با توجه به این‌که پژوهشکده مردم‌شناسی برای طراحی این دانشنامه نیازمند همکاری متخصصان و صاحب‌نظران است، بزودی فراخوانی درخصوص همکاری برای تهیه آن ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها