این روزها وقتی صحبت از سینما به میان می‌آید و پای صحبت اهالی آن می‌نشینیم، در میان مطالب مختلفی که رد و بدل می‌شود، بیشتر از هر چیزی سالن‌های خالی و افت گیشه و فروش فیلم‌ها مطرح می‌شود و این نکته محور مشترک هنرمندان است که سال‌هاست از صف طولانی مردم مقابل سینماها خبری نیست و این تصویر به خاطره‌ای تکرارناپذیر تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۳۲۲۱۰
«هفت» و یک کلمه حرف حساب

اما وقتی صحبت از آسیب‌شناسی و ارائه راهکار به میان می‌آید همواره از این زاویه به موضوع نگریسته می‌شود که چه کنیم تا مردم با سینما آشتی کنند، چه مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، مثلا یک روز در هفته بلیت سینماها نیم‌بها شود یا تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها افزایش یابد تا مردم در جریان اکران سینماها قرار بگیرند و....

اما هیچ‌گاه اهالی سینما این موضوع را برعکس نگاه نمی‌کنند، در حافظه ما بندرت این مساله شنیده و دیده شده است که بگوییم سینما با مردم آشتی کند و برای یک بار هم که شده است دست‌اندرکاران هنر هفتم در این موضوع خاص لنز دوربین‌شان را تغییر دهند و به قول سهراب چشم‌هاشان را بشورند و جور دیگری ببینند.

نکته‌ای که در برنامه تلویزیونی «هفت»، جمعه‌شب مطرح شد و محمود گبرلو، سردبیر و مجری این برنامه حرف‌های قابل تاملی را به زبان آورد.

بخش نخست برنامه این هفته هفت به موضوع جذب و حضور مخاطب در سالن‌های سینما اختصاص داشت که گبرلو در این بخش گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که همه در تکاپوی رونق بخشی به سینمای ایران هستند، اما باید در نظر داشت اگر فیلم یا فیلم‌هایی توان جذب مخاطب را ندارند مشکل را نباید به پای قهر مردم از سینما نوشت.

به باور سردبیر مجله تصویری «هفت»، مردم ایران با وجود افزایش رسانه‌های سرگرمی‌ساز همچنان سینما را دوست دارند و بالعکس این سینمای ایران است که باید با بحث، نقد و چالش به مردم ایران نزدیک شود.

واقعیت این است که هنوز بسیاری از رسانه‌ها از مطرح کردن برخی نکات در حوزه سینما به دلایل مختلف پرهیز دارند و این چشم‌پوشی بر واقعیت که از شفافیت رسانه‌ای فاصله دارد به کاهش اعتماد مردم می‌انجامد.

تعارف و در نظر گرفتن برخی منافع غیرفرهنگی در طرح آسیب‌های واقعی و چالش‌برانگیز سینما یکی از مهم‌ترین موارد فاصله گرفتن سینما از مردم است نکته‌ای که گبرلو از آن با تعبیر «حذف مطالبات مردم از جامعه سینمایی» یاد کرد که بدون آن نمی‌توان به اهداف، خواسته‌ ها و رونق سینما جامه عمل پوشاند.

بامداد محمدی -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها