مریم خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای بحث فرهنگی قانون‌های زیادی داریم اما این قوانین یا اجرا نشده و یا برای اجرایش بودجه ای در نظر گرفته نمی‌شود از جمله این موارد بحث عفاف و حجاب است که عزم جدی مدیران و دستگاه‌ها را به همراه نداشته است.
کد خبر: ۶۶۱۸۳۶
دولت به مناسبت روز زن به بانوان ایرانی عیدی بدهد

به گزارش جام جم آنلاین مریم خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه فصل نو شبکه قرآن و معارف سیما که از این پس جمعه‌ها با موضوع بررسی عفاف و حجاب بر روی آنتن رسانه ملی خواهد رفت، در اولین قسمت این برنامه در سال جدید اظهار داشت: به نظر می‌آید که وقتی می‌گوییم که حجاب اجباری است یعنی قبل از انقلاب این اجبار نبوده است در صورتی که هر فردی که اسلام را می‌پذیرد احکامش را نیز می‌پذیرد و حجاب نیز از جمله احکامی است که در متن دین آمده است و برای اجبارش نمی‌توان زمان تعیین کرد بنابراین آیین نامه‌ها نیز تنها ضوابطی است که بخش نظارتی اجتماع را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: مطالب فرهنگی زمانی نهادینه می‌شود که اغنا کننده باشد و برای پذیرش آن انگیزه ایجاد شود متأسفانه در رابطه با بحث عفاف و حجاب اغنا به اندازه کافی به وجود نیامده است به‌ طوری که وقتی از فرد کم حجاب دلیل رفتارش را می‌پرسی فکر نمی‌کند که کارش نادرست است.

خزعلی تصریح کرد: مطالبات مردم در رابطه با بحث عفاف و حجاب بسیار بر حق است و ما هم به عنوان مرکز سیاست‌گذاری و برنامه ریز تحت فشار هستیم زیرا از سوی مردم از ما سؤال می‌شود که چه زمانی ما باید تحقق عینی دستورات دینی و تغییر جامعه به سوی مطلوبیت‌ها را شاهد باشیم.

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر می‌بینیم که در کشوری مانند فرانسه و ترکیه با حجاب می جنگند به این دلیل است که حجاب باعث حفظ فرهنگ عفاف و عفاف نیز باعث حیا است و حیا نیز رأس ایمان است. اما، ما نه تنها متأسفانه کار چندانی در این رابطه نکرده‌ایم بلکه گاهی در رابطه با عفاف حیازدایی هم می‌کنیم.

وی بیان داشت: در آموزش و پرورش 12 سال از بهترین سال‌های عمر نسل‌ جوانانمان در اختیارمان است اما گاهی آموزش های ما از الگوهای غربی پیروی می کند به طوری که بعضی از آن‌ها آموزش های ضد حیا است، دانشگاه‌ها نیز می توانستند عفاف و حجاب را نهادینه کنند اما اطلاعات را به جوانان نرساندند و می‌توان گفت که نظارت ما در رابطه با این موضوع بسیار ضعیف بوده است.

مریم خزعلی یکی از بحث های مهم در این رابطه را بحث اقتصاد فرهنگ دانست و اظهار داشت: ما دررابطه با فرهنگ دچار ضعف اقتصادی شدیدی هستیم به طوری که در این سال‌های پس از انقلاب مجموعه بودجه‌ای که برای دستگاه‌ها در رابطه با بحث فرهنگ و عفاف و حجاب گذاشته شده بسیار اندک بوده است.

وی گفت: الگوی توسعه غربی حاکم بر برنامه اول، دوم و سوم و چهارم الگویی اقتصاد محور است که برایش تنها سود و سرمایه و بالا بردن شرایط اقتصادی مطرح است و در این میان بودجه بحث فرهنگی ضعیف بوده و هست، از طرفی این سؤال را باید بپرسیم چرا وقتی ما اسلام و احکامش را پذیرفته‌ایم شاخص ارزیابی عملکرد ما باید نگاه سکولار غربی باشد

وی همچنین با اشاره به وجود قانون‌های بسیار برای بحث‌های فرهنگی بیان داشت: هر چند در رابطه با بحث فرهنگ قانون‌های فراوانی داریم اما این قوانین اجرا نشده و در اجرا نیز بودجه‌ای برای ان تخصیص داده نشده است و در مدیریت نیز ساختار مناسب برایش در نظر گرفته نشده است، پس از ساختار مناسب آن چه که مورد نیاز است عزم جزم مدیران و مسئولان بوده است که ما ان را نداشته‌ایم و بسیار با مطلوب فاصله داریم.

خزعلی تأکید کرد: در رابطه با موضوع عفاف و حجاب باید سه قوه و تمام مسئولان پاسخگو باشند در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و فعالیت دستگاه‌ها یا متوسط و یا ضعیف بوده است و متأسفانه وضعیت مطلوب و خیلی خوب اصلا نداشته ایم .

وی در پایان با بیان این مطلب که مردم و مسئولان همگی برای پیگیری فرمان و مطالبات رهبری شوق و آمادگی دارند گفت: من از دولت می‌خواهم تا به مناسبت نزدیک شدن به ایام ولادت حضرت زهرا(س) و به عنوان هدیه و عیدی به مناسبت روز زن برای بحث فرهنگ و عفاف بودجه‌ای را در نظر بگیرد و درصدی از بودجه‌ها به بحث فرهنگی تخصیص داده شود و اولویت این درصد نیز با بحث عفاف و حجاب باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها