معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، شکار و صید بی‌رویه و توسعه مناطق شهری را از عوامل کاهش آهو در دشت قزوین برشمرد.
کد خبر: ۶۷۸۸۶۶
کاهش آهوهای دشت قزوین

عبدالحسین مظفری افزود: دشت قزوین در گذشته‌ای نه چندان دور مملو از وجود آهو بود، در حالی که هم‌اکنون این گونه جانوری با ارزش تنها در منطقه حفاظت شده باشگل وجود دارد.

وی گونه‌های جانوری در معرض خطر استان را آهو، گونه‌های نادر پلنگ، سیاه گوش،کل و بز و قوچ و میش و گربه جنگلی برشمرد.

وی درباره احیای آهو در دشت قزوین گفت: به‌منظور تکثیر و آماده‌سازی فضای مناسب برای احیای آهو در دشت قزوین رایزنی‌هایی صورت گرفته است. در آینده‌ای نزدیک پس از تکثیر این‌گونه با ارزش اقدام به رهاسازی در دشت بوئین زهرا خواهیم کرد.

مظفری خاطرنشان کرد: به‌منظور حفظ و حراست از گونه‌های جانوری، بیش از 400هزارهکتار منطقه تحت کنترل و مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین قرار گرفته است.

وی با اشاره به غنی بودن استان قزوین از لحاظ گونه‌های جانوری گفت: گونه‌های شاخص استان از لحاظ پستانداران، کل و بز، قوچ و میش، آهو و در راس هرم غذایی پستانداران گونه پلنگ و از گربه‌سانان، سیاه گوش، گربه جنگلی، جزو گونه‌های نادر هستند که در این استان زیست می‌کنند.

معاون اداره کل محیط‌زیست استان قزوین از «هُما» به‌عنوان نماد تنوع زیستی استان یاد کرد و افزود: این‌گونه جانوری با ارزش در الموت و منطقه طارم سفلی رصد شده است. همچنین استان دارای پرندگان شکاری نظیر عقاب طلایی و سارگپه است.

وی، اقدامات صورت گرفته در جهت حفظ این گونه‌های با ارزش را ممنوعیت‌های اعمال شده در مناطق تحت مدیریت، آموزش حضوری به جوامع محلی و احداث واحدهای دیدبانی اعلام کرد.

مظفری با بیان این‌که سرشماری و رصد سالانه حیات‌وحش استان به صورت هر شش ماه یک بار انجام می‌شود، ادامه داد: در آخرین سرشماری صورت گرفته در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع طارم سفلی و آوج روند جمعیتی رو به رشد حیات وحش وجود داشته است. همچنین روند رو به کاهش و تغییرات بسیار محدود در منطقه تیراندازی و شکار ممنوع الموت غربی و شرقی به چشم می‌خورد‌. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها