کتاب «مجموعه مقالات فدک» تألیف جمعی از نویسندگان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت چاپ و روانه بازار شد.
کد خبر: ۷۳۹۳۵۶
داستان ارثیه پیامبر(ص) برای دخترش

به گزارش خبرآنلاین، «مجموعه مقالات فدک» با همکاری پژوهشکده حج و زیارت در بهار ۱۳۹۳ چاپ و روانه بازار شده است. در دیباچه این کتاب آمده است: فدک یکی از آبادی‌های یهودی‌نشین و دارای نخلستان‌های قابل توجه در نزدیکی خیبر بود که در سال هفتم هجرت و در پی فتح دژهای خیبر، بدون جنگ در اختیار رسول خدا صلی‌الله علیه و آله قرار گرفت. در فقه اسلامی این گونه اراضی در زمره خالصجات و اختصاصات پیامبر صلی‌الله علیه و آله بوده و آن حضرت به هر نحو که مصلحت بداند، در آنها تصرف می‌کند. چنان‌که قرآن کریم بدان تصریح دارد: «وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَ لا رِکابٍ. . . .  رسول الله صلی‌الله علیه و آله بنا به دلایلی پس از نزول آیه آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ. . . فدک را که حدود ده هکتار بود، در اختیار دختر عزیزش حضرت زهرا علیها سلام قرار داد و آن حضرت حدود سه سال در حیات رسول الله مالکیت آن را برعهده داشت و اداره می‌کرد.

با رحلت پیامبر صلی‌الله علیه و آله، دستگاه خلافت به بهانه آنکه پیامبر ارث نگذاشته و هرچه از ایشان برجای مانده صدقه و از اموال عمومی است، فدک را به انگیزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مصادره و از دست حضرت زهرا علیها السلام خارج ساخت و این سنتی شد که غالب خلفای بعدی اعم از اموی و عباسی بدان سیاست پایبندی نشان دادند و جز در برهه‌هایی که برخی خلفا فدک را به صاحبان آن، یعنی نسل صدیقه طاهره اعم از سادات حسنی و حسینی باز گرداندند، در اختیار خلفا بود که گاهی از سوی آنان فدک را به تیول برخی از خویشاوندان خود در می‌آوردند.

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی حج گزارش داده، مطالب کتاب «مجموعه مقالات فدک» با توجه به اهمیت تاریخی، سیاسی و عقیدتی ماجرای فدک به‌ویژه برای شیعیان و نقش سازنده آن در روشن ساختن حقانیت مکتب اهل‌بیت علیهم السلام و حقایق پشت پرده و مطرح شدن آن در کنار مسأله امامت و رهبری از سوی گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت جمع‌آوری و منتشر شده است.

«فدک، صدقه نیست»، «مباحثی پیرامون فدک»، «اموالی که از اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه و آله غصب شد»، «متولیان فدک در عصر خلفا و امویان»، «متولیان فدک در عصر عباسیان»، «فدک یک سند تاریخی»، «ماجرای فدک» و «فدک، نماد مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام» برخی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.

در ذیل موضوعی با عنوان متولیان فدک در عصر خلفا و امویان آمده است: مورخان و پژوهشگران دربارهفدک حضرت زهرا سلام‌الله علیها کتاب‌های مختلفی به نگارش درآورده و هر یک از آنان، با نگاه و بینش خود، به تحلیل این ماجرا پرداخته و در مورد ارث یا هبه و یا ملک شخصی‌بودن آن برای دختر پیامبر خدا نظریاتی را ارائه کرده‌اند.

اما در این میان، قریب به اتفاق آنان، یا به موضوع بحث ما (متولیان فدک)، ورود پیدا نکرده و یا با اشاره‌ای از آن گذر کرده‌اند. بدیهی است که اگر در هر دوره‌ای، به موضوع متولیان فدک پرداخته می‌شد و بررسی دقیقی در این‌باره صورت می‌گرفت، امروزه می‌دانستیم که هزینه و درآمد آن به چه نحوی بوده و صرف چه کارهایی می‌شده است.

از دیگر موضوعات این کتاب می‌توان به مطالبی همچون «هماهنگی در اخبار فدک»، «فدک در گذر تاریخ»، «بررسی مسأله غصب فدک»، «فدک و بازتاب‌های تاریخی و سیاسی آن»، «بررسی مسأله فدک با رویکرد فقهی حقوقی»، «ام‌ایمن، شاهدی بر مدعای فدک»، «فدک از پیامبر صلی‌الله علیه و آله تا خلافت» و «کتابشناسی فدک» اشاره کرد.

بررسی مسأله فدک با رویکرد فقهی حقوقی یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است که ذیل آن می‌خوانیم: با مروری کوتاه بر خطبه‌ها و کلمات باقی‌مانده از یگانه دختر پیامبر صلی‌الله علیه و آله درمی‌یابیم که پاره‌ای از اندیشه‌های فکری و سیاسی شیعه، اولین بار توسط حضرت فاطمه سلام‌الله علیها مطرح شد؛ به رغم آن‌که عمر آن بزرگوار کوتاه بود و زمینه مناسبی برای نشان‌دادن آثار تفکرات خویش نداشت.

آن حضرت در اولین خطبه‌ای که بعد از جریان سقیفه بنی‌ساعده به بهانه غصب فدک در مسجد مدینه و دفاع آن حضرت از حضرت علی علیه‌السلام ایراد فرموده‌اند، بین افکار و اعتقادی که باعث به وجود آمدن سقیفه شدند و تفکر و راه اهل‌بیت علیهم‌السلام. تمیز داد و با انحراف ایجادشده برخورد کرد.

کتاب «مجموعه مقالات فدک» در ۳۹۲ صفحه و با قیمت ۱۱هزار تومان منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها