زمانی که دکتر فیروز نادری و همکاران او در آزمایشگاه جت پیشران ناسا طرح ماموریت 90 روزه دو خودروی نیمه هوشمند کاوشگر را برای جستجوی نشانه هایی از منابع آبی بر سطح مریخ ، ارائه می کردند
کد خبر: ۷۹۰۱۹
، هیچ گاه گمان نمی بردند زمانی فرا رسد که جشن دومین سالگرد ماموریت آنها را بر سطح مریخ برگزار کنند.
اما اینک دو خودروی اسپریت (روح) و اپورچیونتی (فرصت) در آستانه دومین سال فعالیت خود بر سطح سیاره سرخ همسایه زمین قرار دارند.
اگرچه این اتفاق رویداد بی سابقه ای در طراحی کاوشگرهای فضایی به شمار می رود، اما باعث بروز مشکلاتی نیز برای این ماموریت شده است.
ادامه انجام این ماموریت نیازمند صرف بودجه ای بیش از بودجه از پیش تعیین شده است که خود باعث کاهش بودجه سایر ماموریت های پیش بینی شده مریخ خواهد شد.
اما سوال مهمتری نیز وجود دارد و آن این که تا کجا باید به این ماموریت ادامه داد؛مسوولان آزمایشگاه جت پیشران ناسا اعلام کرده اند تا زمانی که ابن دو خودرو بتوانند اطلاعات علمی ارزشمندی جمع آوری و به زمین ارسال کنند، ماموریت آنها ادامه خواهد یافت.
به همین منظور گروهی از متخصصان از سوی ناسا ماموریت یافته اند، هدفهای جدیدی را که این دو خودرو می توانند به بررسی آنها بپردازند، مشخص کنند.
بر مبنای این گزارش با توجه به تایید وجود آب در گذشته مریخ توسط این دو کاوشگر احتمالا اهداف جدید اعلام شده به عمق بخشیدن به این داده مرتبط خواهد بود.
هر دو خودروی مریخ نورد در حال حاضر در شرایط مطلوب به سر می برند و با وجود 2سال زمینی فعالیت بی وقفه ، هنوز قابلیت کارکرد بالایی را از خود نشان می دهند.
در برنامه آتی این دو خودرو نشانه های آب را در زیر بستر مریخ جستجو خواهند کرد تا گام بزرگی برای پاسخ به این پرسش برداشته شود که آیا مریخ زیستگاهی برای حیات بوده است یا خیر.
دو مریخ نورد زمستان 2سال پیش ماموریت خود را با فرود بر دو سوی سیاره سرخ در مناطقی که به نامهای فلات نصف النهار و دهانه گوسف معروف بود، آغاز کردند و خیلی زود توانستند نشانه ای مستند از وجود آب در گذشته مریخ و به صورت مایع را به دست آورند.
از آن به بعد دانشمندان اهداف دورتری برای این کاوش در نظر گرفتند و این دو خودرو کیلومترها بر سطخ سیاره سرخ فام مریخ به فعالیت پرداختند.

مترجم: پوریا ناظمی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها