رئیس جمهور در مراسم روز صنعت دفاعی:

اگر دیپلماتها موفق نشوند ژنرال ها جلو می آیند

رئیس جمهور با بیان اینکه توانمندی ما زمانی است که از هر قدرتی به جا و در زمان خود استفاده کنیم گفت : خط اول دیپلماتها هستند و خط دوم ژنرالها چرا که پشتوانه دیپلماتها باید ژنرال ها باشند تا اگر دیپلماتها ناموفق بودند ژنرال ها جلو بیایند .
کد خبر: ۸۲۸۱۱۱
اگر دیپلماتها موفق نشوند ژنرال ها جلو می آیند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، حسن روحانی در مراسم گرامیداشت 31 مرداد ، روز صنعت دفاعی افزود : اگر ملتی به لحاظ فرهنگی آماده ایثار و فداکاری نباشد آیا ما می توانیم آن ملت را ملتی مقاوم و قوی تلقی کنیم؟

وی افزود: اگر ملتی توان سیاسی نداشته باشد ، دیپلمات قوی و قدرت مذاکره و مفاهمه نداشته باشد و حرف طرف مقابل را نفهمد و حرف خود را نتواند به کرسی بنشاند آیا آن ملت ملتی قوی است ؟

رئیس جمهور افزود : خط اول دیپلماسی و مذاکره است ولی اگر این چنین نشد چه؟ و اگر ناتوان بود و طرف مقابل زیر بار حق نیامد چه؟ در آن زمان قدرت نظامی باید وارد عمل شود پس ما باید با قدرت ملی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی و تکنولوژیک و قدرت دفاعی مان بازدارنده باشیم .

وی گفت : آن روزی که شما باید از قدرت نظامی استفاده کنید اگر از قدرت دیپلماسی استفاده کنید می بازید و آن روزی هم که باید از قدرت دیپلماسی استفاده کنید از قدرت نظامی استفاده کنید باز هم می بازید چرا که ما باید از هر قدرتی به جا و به موقع و به خوبی استفاده کنیم .

رئیس جمهور گفت: ما امروز در شرایطی به مراتب بهتر از یکی دو سال پیش هستیم.

روحانی افزود: چرا شرایط ما شرایط بهتری است؟ ما امروز با توان سیاسی مان توانستیم به توافقی برسیم که این توافق را تمام کشورهای دنیا به جز یک رژیم جنگ طلب و یک جماعت جنگ طلب در یک کشور دیگر پذیرفته اند.

فقط رژیم صهیونیستی مخالف توافق هسته ای است

وی گفت: ممکن است برخی کشورها در دل خود خوشحال نباشند اما شرایط به گونه ای نیست که بیایند علیه این توافق حرف بزنند، یک رژیم متجاوز جنگ طلب نامشروع به نام رژیم صهیونیستی است که با این توافق مخالفت می کند و یک عده جنگ طلب نیز در داخل آمریکا هستند، تمام دنیا با این توافق موافق هستند و این اتفاق مهمی است که در دنیا رخ داده و‌ کم نظیر است که توافقی انجام گرفته که از 199 کشور دنیا فقط یک رژیم نامشروع با آن مخالف است.

روحانی افزود: ضمن اینکه دولت آمریکا موافق است، حالا یک عده ای مخالف هستند و یا از اعضای کنگره با آن مخالف هستند ولی 199 دولت در دنیا هستند که همه این دولت ها این را قبول دارند و یک دولت که نامشروع و غاصب است آن را قبول ندارد.

وی گفت: کار مهمی اتفاق افتاده است و این چیزی که ما می گفتیم دنبال توافق برد- برد هستیم که به نفع همه جهان، به نفع ما، به نفع همسایگان ما، به نفع جهان اسلام، به نفع همه قاره ها و به نفع صلح و ثبات باشد؛ این تحقق پیدا کرده است و دلیل آن عکس العمل دنیا به این توافق است.

رئیس جمهور افزود: حالا این توافق خوبی است یا بد است؟ به یک معنا، اگر کشوری دنبال سلاح کشتارجمعی باشد این توافق، توافق بدی است، اگر ایران می خواست دنبال ساخت بمب اتمی باشد این توافق، توافق خوبی نبود.

وی گفت: اما اگر یک کشوری دنبال کشتار بیگناهان نیست و طبق منطق عقلش، دینش و فتوای رهبرش دنبال سلاح کشتارجمعی و بمب اتم نیست و دنبال فناوری صلح آمیز است، این توافق توافق بسیار خوبی است و نقص ندارد.

وی افزود: بعضی ها ممکن است در ذهنشان شبهه بیاید که اگر ما با دنیا توافق کردیم و روابط ما صمیمی شد و رفت و آمد کردیم، دیگر آن وقت برای چه سلاح، موشک و هواپیما بسازیم و برای چه قدرت دفاعی را تقویت کنیم.

روحانی گفت: برای این باید تقویت کنیم که این توافق پایدار بماند و برای این باید نیروهای مسلح مان را تقویت کنیم که ثبات در این کشور پایدار بماند و روابط صمیمی ما با منطقه و دنیا یک روابط صمیمی پایدار باشد.

صلح نتیجه اقتدار ، استقلال و ثبات است

رئیس جمهور در ادامه گفت : اگر کشور مستقل نداشته باشید هرقدر هم قدرت داشته باشید به یک ژاندارم منطقه تبدیل می شوید چرا که مستقل نیستید و تحت فرمان یک ابرقدرت هستید و این ارزشی ندارد .

آقای روحانی افزود : چنین وضعیتی صلح به ارمغان نمی آورد چرا که ژاندارمی هستید که به شما دستور می دهند به کجا بروید و چکار کنید .

وی ادامه داد : اگر کشوری وجود داشته باشد که ثبات نداشته باشد و در آن کشور انسجام و وحدت ملی نباشد در چنین کشوری نیروی مسلح هم نمی تواند به اهداف خود دست پیدا کند .

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد : نیروهای مسلح برای جلوگیری از تجاوز بدخواهان و دشمنان آماده است و باید در داخل آرامش ، ثبات و امنیت کافی داشته باشیم.

وی افزود: در کشوری که اختلافات بین اقوام ، ملیت ها ، قومیت ها و مذاهب شدید می شود ارتش ‌آن کشور هم ناتوان از آب در می آید و یک گروه تروریستی می تواند آن را از هم بپاشاند ولی اگر ملت منسجم بود نیروی مسلح، پشتوانه مردمی دارد و به خوبی می تواند از کشورش دفاع کند .

آقای روحانی تصریح کرد : یک کشور باید مقتدر باشد و ضعیف نباشد ، اقتدار ، استقلال و ثبات اگر با هم بیاید نتیجه آن جنگ نیست بلکه نتیجه آن صلح است و اگر صلح می خواهید باید قوی و مقتدر باشید.

وی با بیان اینکه ما هر زمانی مشکلات و تهدیداتی در اطرافمان داریم ضمن تحلیل اوضاع منطقه اظهار داشت : بحمدالله کشور ما امن و آرام است ولی متاسفانه منطقه ما امن نیست ، و شرایطی نیست که با خیال راحت بگوییم تا ده سال دیگر خبری نیست و نفس راحتی بکشیم .

دشمن عملیات انتحاری را از ایران شروع کرد

رئیس جمهور در ادامه گفت: ‌البته این بلایی که سر برخی کشورهای منطقه می آورند اول در ایران تجربه کردند.

آقای روحانی گفت: همین عمل گروهک های تروریستی در سال های اول انقلاب توسط گروهک منافقین، برخی گروهک های چپ و برخی افراطیون قوم گرا در مرزهای شرقی، جنوبی و حتی تهران انجام می شد.

وی افزود : این نوع عملیات انتحاری که در عراق و سوریه می بینید اول از ایران و تهران شروع شد.

رئیس جمهور گفت: مگر ائمه جمعه عالم، زاهد،‌مجتهد و پیرمرد ما را با همین شرایط انتحاری در بین، قبل و بعد از نماز و در مسجد به شهادت نرساندند؟

روحانی اضافه کرد : این نوع عملیات از ایران شروع شد و امروز به القاعده و داعش رسیده است.

رئیس جمهور افزود: دشمن می خواست انقلاب ما را از این طریق منهدم کند که نتوانست و بعد جنگ 8 ساله را به راه انداختند که موفق نشدند و بعد هر روز ترفندی را به کار می بردند.

وی گفت: ‌ما باید در این شرایط صنعت نظامی را تقویت کنیم.

حرکت پرشتاب به سمت خودکفایی

رئیس جمهور گفت:‌ در این یک سال حرکت بسیار پرشتابی به سمت خودکفایی در نیازهای نیروهای مسلح انجام شده است.

وی افزود:‌آنچه امروز ما در این نمایشگاه مشاهده کردیم و کار و تلاش و فعالیتی که وزارت دفاع در پشتیبانی نیروهای مسلح انجام داده بسیار امیدبخش بود.

آقای روحانی افزود: اینکه در راستای دستیابی به اهداف تکنولوژی صنعت دفاعی ، وزارت دفاع ما با معاونت فناوری ریاست جمهوری تشریک مساعی و هم افزایی دارند بسیار خشنود کننده است.

رئیس جمهور گفت: من سال گذشته تاکید کردم که صنعت دفاعی منحصرا در آن بخش هایی که دارای طبقه بندی و اسرار نظامی است باید ویژه وزارت دفاع یا بعضی از بخشهای ویژه نیروهای مسلح باشد.

وی افزود: اما در بقیه امور ما باید از دستاورد صنعتی بیرون استفاده کنیم؛ ما باید سفارش دهنده و همکار باشیم و این صنعت را به بخش بیرون وزارت دفاع مخصوصا بخشهای غیردولتی منتقل کنیم که این کار هم به نفع نیروهای مسلح ، هم به نفع مردم و هم به نفع صنعت کشور است.

اهل تجاوز نبوده و نیستیم

رئیس جمهور در ادامه گفت : صنعت نظامی کشور ما همواره برای دفاع از سرزمین ، مردم و منافع ما طراحی شده است و اهل تجاوز نبوده و نیستیم .

آقای روحانی افزود : نیروهای مسلح ما باید نیازهای خود را دسته بندی کنند و بخش هایی را به بیرون سفارش بدهند تا ایران بتواند برای دفاع از کشور، صنعت خود را با صنایع دفاعی ترکیب کند.

وی گفت : کشور ما به دفاع اعتقاد دارد همچنان که اسلام به عنوان دین رحمت، کلمه دفاع را جایگزین کلمه جنگ کرد و در اولین آیه قرآن درباره جهاد آمده که خداوند از مردان با ایمان دفاع می کند لذا دفاع صفت خداست که ما به عاریت گرفته ایم و مدافع اصلی خداست .

رئیس جمهور افزود : اسلام به جای جنگ، کلمه دفاع را جایگزین کرد و همه جنگ های اسلام و حتی جهادهای ابتدایی به معنای واقعی کلمه، دفاع از سرزمین یا ایمان و آزادی مردم بود و به یک معنا همه جهادهای اسلام می تواند جهاد دفاعی باشد .

روحانی گفت : در کشور ما هم ابتدا وزارت جنگ وجود داشت که یک بار در دوران مرحوم مصدق به وزارت دفاع تبدیل شد اما بعد از کودتای 28 مرداد این نام بار دیگر تغییر کرد و وزارت جنگ تشکیل شد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از تغییرات کوتاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکیل شد .

وی افزود : وزارت جنگ و وزارت دفاع فقط یک نام نیستند بلکه پشت سرش محتوای بلندی وجود دارد و آرمان ما آرمان دفاع است و آرمان جنگ نیست .

رئیس جمهور گفت : دین ما و نظام ما مردم سالار است و جنگ سالار نیست و دنبال جنگ و تجاوز نیستیم در حالی که کشورهایی وجود دارند که نوع صنعت آنها نشان می دهد دکترین آنها دکترین تجاوز است مثل ناوهای هواپیمابر که جزیره متحرکی هستند که برای حمله به کشورهای آن سوی دنیا به کار می روند .

روحانی افزود : نوع موشک ها و هواپیماهای ساخته شده آنها نشان می دهد آنها به دنبال این هستند که چگونه به آن سوی دنیا بروند ، بجنگند مسلط شوند و به اهداف خود برسند و ابایی ندارند که از سلاح های ضد بشری و ضد انسانی بهره برداری کنند .

وی گفت : صنعت دفاعی یک کشور نشان از آرمان آن دارد و همواره صنعت دفاعی ما برای دفاع از سرزمین ، مردم و منافع ما طراحی شده است و اهل تجاوز نیستیم .

روحانی افزود : در طول تاریخ مقاطعی وجود داشته که اگر دنبال تجاوز بودیم برای ما مقاطع طلایی بود مثل زمان حمله عراق (به کویت) که اگر ما دنبال انتقام بودیم بهترین زمان برای حمله در دوران ضعف و گرفتاری آن کشور بود و آنقدر عراق متجاوز به انسانیت ما باور داشت که همه نیروهای خود را به مرزهای جنوبی خود برده و مرز 1000 کیلومتری شرقی خود را رها کرده بود .

راهبرد ما بازدارندگی و دفاعی است

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فروپاشی شوروی سابق گفت: اگر کشوری اهل تجاوز بود آن زمان فرصت مناسبی برای تجاوز بود اما ما در آن زمان برای ساماندهی شوروی به آنها کمک کردیم و مردم ما در این سو و آن سوی رودخانه، به آنها خوشآمد می گفتند و برای آنها قرآن و مفاتیح می فرستادند.

آقای روحانی افزود: ملت ما ، ملت اهل فرهنگ، کتاب ، هنر و تمدن است به همین دلیل اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران نیز راهبرد بازدارندگی و دفاعی است .

وی خاطر نشان کرد: سیاست ما سیاست تنش زدایی ، همگرایی و اعتمادسازی با دنیاست .

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی ما می گوییم سیاست ما تنش زدایی و اعتماد سازی است این هیچگونه منافاتی با قدرت دفاعی و توان نظامی ما ندارد افزود: ‌ما زمانی می توانیم با طرف مقابل مذاکره کنیم که کشوری توانمند باشیم و زمانی می توانیم گفتگوی ثمر بخش داشته باشیم که قوی باشیم .

وی اضافه کرد : ‌اگر کشوری اقتدار و ثبات نداشته باشد نمی تواند به دنبال صلح واقعی باشد زیرا یک کشور ناتوان و ضعیف که در برابر قدرت نظامی کشورهای همجوار‌، رقیبان و دشمنانش توان برخورد و دفاع نداشته باشد نمی تواند مدعی صلح باشد و همیشه باید آماده اشغال باشد.

رئیس جمهور افزود: ادعای صلح خواهی و تنش زدایی بدون قدرت یعنی آمادگی برای اشغال و از دست رفتن منابع کشور ؛ به همین دلیل ما نیازمند قدرت ملی هستیم که بخشی از آن قدرت سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و جمع شدن قدرتهای مختلف در کنار یکدیگر است.

آقای روحانی ادامه داد: ‌وقتی می گوییم سیاست ما بازدارندگی است ،‌ این بازدارندگی تنها با قدرت نظامی حاصل نمی شود و ما نیازمند قدرت فرهنگی ، سیاسی در کنار قدرت نظامی و اقتصادی هستیم که قرار گرفتن اینها در کنار یکدیگر تبدیل به قدرت ملی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها