به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
در نخستین جلسه کارگروه مد و لباس استان گلستان عنوان شد؛

به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است

فرهنگ حقیقتی است که با خلقت بشر بر روی زمین پدیدار گشته است. فرهنگ در یک کلیت به مجموعه¬ای همگون و به هم پیوسته از بینش، منش و کنش اطلاق می¬گردد که به دو شیوه عینی و نمادین به کار می¬رود تا افراد را به یک جمع خاص و متمایز بدل سازد.
فرهنگ حقیقتی است که با خلقت بشر بر روی زمین پدیدار گشته است. فرهنگ در یک کلیت به مجموعه¬ای همگون و به هم پیوسته از بینش، منش و کنش اطلاق می¬گردد که به دو شیوه عینی و نمادین به کار می¬رود تا افراد را به یک جمع خاص و متمایز بدل سازد. "تامپسون" به نقل از "گیرتز" بیان می¬دارد: فرهنگ الگوی معانی نهفته در صورت¬های نمادین از جمله عملکردها، گفته ها و موضوع معنی¬دار است، و افراد با توسل به آن می¬توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تجارت، تصورات و عقاید خود را به یکدیگر منتقل نمایند.
کد خبر: ۱۴۴۴۶۳۶
نویسنده سمانه شهری نژاد-تحلیلگر و محقق حوزه فرهنگ و هنر

پوشاک و کارکرد فرهنگی

در زبان فارسی برای لباس از واژه­ های پوشش، تن­پوش و پوشاک استفاده می­شود و فعل پوشاندن و پوشیدن را به کار می­برند که حاکی از نگاه تمدن ایرانی به هنر و صنعت لباس است. لباس از ابتدای خلقت یکی از ضروریات بشری بود. در آغاز شکل ­گیری اجتماعات­ انسانی، لباس نقش حفاظتی داشته و برای مصون نگاه داشتن بدن در برابر عوامل طبیعی به کار می­رفت. هم­چنین نقش آراستگی و حفظ بقاء را می­توان از ویژگی­های پوشاک دانست. با توسعه فعالیت­های اجتماعی و فرهنگی در جوامع و شکل­ گیری عقاید دینی و مذهبی در ذهن مردم، نوع لباس و رنگ­، آن جنس پارچه شکل و سبک دوخت تن­پوش­ها نقش فرهنگی یافته و کارکرد اجتماعی و نمادین آن برجسته می­شود. هر قومی مطابق با فرهنگ­، خویش پوشاک خود را انتخاب می­کند. بنابراین در هر گروهی نوع و کیفیت لباس افراد علاوه بر تطابق با شرایط اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی آن­، جامعه تابع جهان­بینی و ارزش­های حاکم بر فرهنگ ایشان نیز است جامعه و فرهنگ؛ محصول تولید و بیان خلاقانه نمادها بوده و انسان با درک آنها به فرهنگ جامعه پی می­برد، پوشاک در رمزگذاری تولید و بیان خلاقانه معانی در جامعه نقش مهمی را ایفا می­کند. با توجه به شکل­ گیری معانی پوشاک در رخ­دادهای­، اجتماعی پس می­توان تحولات اجتماعی را نیز با تغییرات پوششی تبیین کرد. لذا لباس علاوه بـر بیان اجزا هویتی ثابت و لایتغیر، می­تواند در راستای سرشت پویای جامعه ارزش­های اجتماعی و جایگاه­های مکانی و زمانی (متفاوت) تغییر شکل داده و دارای معانی عینی و ضمنی متعدد شود. بدین­ترتیب یکی از خطرهای سد راه آفرینش مطلوب هنری ارائه تعریفی ایستا از زندگی اجتماعی است. البته تغییرات ریشه­ای در جوامع همراه با تحولات سیاسی سبه تغییر مواضع هنری می­شوند. شناخت متن تاریخی و درک مقاصد هنرمند با جایگاه اثر هنری ارتباط دارد، ارزش­گذاری و فهم اثر تا حدودی از طریق شناخت سیر تحولات تاریخی اعتلا می­یابد. این امر درباره گونه­ های مختلف هنری متفاوت است­ با این نوع نگاه کیفیات اجزا­ لباس مانند: کیفیت در اجزا، جنس و تزئینات با تحولات تاریخی جامعه رو به کمال است. بدین ­ترتیب تن­پوش­ها، زیورها و آرایه­ های پوششی همچون نشانه­ های زبان­، مادی مبین هویت قومی- اجتماعی و جغرافیایی، وابستگی­های صنفی- سیاسی- مذهبی، شأن اجتماعی­، اقتصادی- طبقاتی، معیارهای فرهنگی اخلاقی، معنوی و جاذبه­های جنسی، تفاوت­های سنی و جنسی هستند. رمزگشایی از این علائم و دریافت معانی و مفاهیم آنها در هر گروه اجتماعی مستلزم درک رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم آن مجموعه و شناخت نظام­های­، دینی اعتقادی اعمال جادویی تابویی و باورهای ایشان است. این ارزش­ها در نگاه­داشت هویت اجتماعی و فرهنگی، استمرار و تداوم آن در حیات تاریخی نسل­ها نقش مهمی ایفا می­کنند. به عنوان مثال همان اندازه که زبان هر قوم آنها را از یکدیگر متمایز می­کند، پوشاک بومی و سنتی نیز تمیز­دهنده آنها است­، بنابراین پوشاک از جمله شاخصه­های هویتِ فرهنگی اقوام بوده و مطالعات پوشاک مردم یک گروه قوم و جامعه در گذشته و حال، بررسی روند تحولات تاریخی و اجتماعی، قطعات لباس و کارکردهای اجتماعی و تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آنها زمینه­ای ارزشمند در شناسایی الگوهای رفتاری مادی و معنوی آن گروه خواهد بود.  

 

نقش و طرح در قباهای اقوام

    نقش­ها و نمادها بيانگر بخشي از هنجارها و ارزش­های فرهنگي، اعتقادی، اخلاقي و رفتاری يك قوم يا ملت را است .در لابه ­لای نقوش، قدرت و نفوذ انديشه ­های آييني و اعتقادی و تأثير آن در نقش مايه ­هايي که به لحاظ جنبه­ های پنهاني طلسم و دعا، ظاهری انتزاعي و نمادين يافته ­اند به کرات مي­توان مشاهده نمود. این نقش ­مايه­ ها از بعد معنايي و اعتقادی در فرهنگ و باور و سنت بافنده آن جايگاه ويژه­ای داشته اند و از بعد بصری و زيبايي­ شناسي نيز حائز اهميت سياری هستند­. هر چند امروزه نگاره­ ها به مرور زمان معاني خود را از دست داده­اند .با تفسير نقوش مي­توان به باور و اعتقادات و راز و رمز نهفته در آن­ها پي برد .اين نقوش به سادگي ذهنيت بي­ پيرايه زنان را نشان مي­دهد و اعتقاد وی به خاصيت طلسم­گونه و محافظ اين نقوش را بيش از پيش بر ما نمايان مي­کند. شيوه زندگي هر ملتي و قومي دارای آداب و رسوم و عقايد و وقايعي مي­باشد .هر قومي به تناسب نوع زندگي و نحوه ارتباط اجتماعي با ساير اقوام و جوامع دارای نگرش خاص خود نسبت با شيوه زيست مي­باشد. هر ملتي برای خود حماسه و اسطوره هايي دارد که برای آن ملت مقدس و قابل احترام است. نماد، آرزوهای خفته، دست نايافته و سرکوب شده­ی آن ملت است. اقوام و جوامع بشری دارای سمبل­های خاص خود هستند که اين سمبل­ها تنها ويژه گروهی از اقوام نيست، بلکه به نسبتي در کل جهان مي­توان آن را به اقوام مختلف تعميم داد. بسياری عقيده دارند که برخی اقوام توتم­پرست بوده اند و عده­ای نيز آن­ها را طبيعت­گرا و طبيعت­ پرست مي­دانند که حاکي از عمق ارتباط اين افراد با طبيعت حکايت دارد. آنان عناصر طبيعت مانند آفتاب، روشنايی، آب و درخت را مقدس مي­شمرده­اند. در پوشاک سنتی­ از جمله قباها، سوزن­دوزی با نقوش چشم­گير و پيچيده رواج بسيار دارد. در گلدوزی­های قبا يا روپوش­ها نقش­های مکرر هندسي، گیاهی، حیوانی و دیگر عناصر وایسته به آن مانند پولک­دوزی، یراق­دوزی، سکه­ دوزی به­ وفور به چشم مي­خورد. حاشيه و نقش­های دور یقه، اطراف يقه، جلوی سينه، شکاف­های پهلو و آستين­ها را نيز با گلدوزی مي­آرايند .

کارکردهای جامه ­ای بنام قبا

کارکرد اجتماعی: تن­پوش رویی می­تواند جدا از نشانه­ ی فرهنگی، نشانه اجتماعی باشد که در اجتماع، انسان­ها را از هم تفکیک می­کند. الگوهای مختلف پوشش، با تبیین جایگاه فردی و اجتماعی، بیانگر سنت­ها، ارزش­ها و نوع فرهنگ در جامعه هستند. به­ عنوان مثال، نوع قبا در طرح و جنس و تزیینات، با موقعیت، شغل، مذهب و نژاد اقراد در ارتباط است.

کارکرد عملکردی: این تن­پوش علاوه بر کارکرد پوششی، نقش حفاظتی داشته، برای مصون نگه­داشتن بدن در برابر عوامل طبیعی بکار می­رود.

کارکرد معنایی: بانوان با تن­پوش­های مختلف، در نظام معنایی قرار می­گیرند. سکه بعنوان و گردنبندهای فلزی متفاوت به­عنوان یک کارکرد که ارزش اقتصادی دارد، با قرار گرفتن بر روی لباس، ارزش و جایگاه فردی و اجتماعی خاصی برای سوژه ایجاد می­کند.

کارکرد زیبایی ­شناختی: استفاده از تزیینات زیبا و چشم ­نواز بر روی قبا با کارکرد زیبایی­ شناختی، ابژه را به اثری تزیینی و امری زیبا تبدیل می­کند که در طول ادوار گذشته تا امروز، در بین اقوام همواره یکی از مسایل مهم و مطرح بوده است.

کارکرد نشانه ­ای نمادین: تعدادی از نمادهای بکار رفته با گذر زمان، حضور و کارکرد در بین بانوان ، تبدیل به نشانه­ های نمادین می­شوند و فرهنگ منطقه را بیان می­کنند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها