در سال ۱۴۰۲ با توجه به تحرک دولت در روابط خارجی به طور نسبی ما شاهد تحولی در روابط ایران و چین بودیم. این تحرک البته هم با سفر ریاست محترم جمهور صورت گرفت و هم به دلیل سفر‌های متعدد طرفینی در ادامه فعال شدن سند چشم انداز روابط دو جانبه انجام شد.
در سال ۱۴۰۲ با توجه به تحرک دولت در روابط خارجی به طور نسبی ما شاهد تحولی در روابط ایران و چین بودیم. این تحرک البته هم با سفر ریاست محترم جمهور صورت گرفت و هم به دلیل سفر‌های متعدد طرفینی در ادامه فعال شدن سند چشم انداز روابط دو جانبه انجام شد.
کد خبر: ۱۴۵۰۰۰۰
نویسنده جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین

برابر با این سند قرار است ما در ۲۵ سال آینده در بسیاری از زمینه‌های فعالیت‌های گسترده تری داشته باشیم بگونه‌ای که برابر با سیاست موجود قرار است جمهوری اسلامی بواسطه بسط روابط با چین به اقتصاد مکمل برسد. 
اگر این اتفاق بیفتد یک جهش فوق العاده‌ای هم به لحاظ علمی و تکنیکی و هم در حوزه تولید و بازار برای ما رقم خواهد خورد و به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از وابستگی به صادرات نفت خام و بسیاری از مواد خام دیگر رهایی پیدا کند. از سویی دیگر در بخش تولید و ارتقای درآمد سرانه وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد. 
دولت چین آمادگی کاملی دارد که با ایران در این زمینه همکاری بلند مدتی داشته باشد. خوشبختانه در سال گذشته در این حوزه‌ها تحرکات زیادی صورت گرفته است. 
در سال ۱۴۰۲ به دعوت دولت چین، من به همراه هیاتی به این کشور سفر کردیم و در حوزه روابط بلند مدت دو کشور بخصوص در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و همچنین در بخش‌های آموزشی و فنی مذاکرات مفیدی داشتیم و امیدوارم با پیگیری‌هایی که در آینده صورت خواهد گرفت بتوانیم به نتیجه مثبتی برسیم.
در این سفر من شاهد بودم که دولت چین برای ایران جایگاه بالایی را در منطقه و برای آینده روابط دو کشور قائل است و دولتمردان چینی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران به دلیل پایگاه مردمی و بواسطه وجود نیرو‌های معتقد و اصیل در دستگاه‌های حاکمیتی و همچنین به دلیل ظرفیت‌های مادی کشورمان در آینده نقش مهمی در منطقه خواهد داشت. از این رو، این کشور علاقمند است که در زمینه‌های مختلف بتواند منشا در روابط دو جانبه باشد.
در سال ۱۴۰۲ با توجه به اتفاقی اسفند ۱۴۰۱ روابط ما به واسطه نوع تعاملات چین در عرصه سیاست خارجی با کشور‌های منطقه و حاشیه نشین خلیج فارس تا حدودی بهبود پیدا کرده بود، اما متاسفانه قضایا غزه توقفی در سرعت گرفتن روابط ما با برخی دولت‌های عربی ایجاد کرد.
من امیدوارم که در آینده با تغییر شرایط ما بتوانیم بالاترین روابط را با کشور‌های همسایه خودمان داشته باشیم. اما در عین حال رابطه با چین در سال گذشته در بخش‌های مختلف تدوام پیدا کرد بگونه‌ای که ما شاهد افزایش نسبتا قابل ملاحظه در حجم مبادلات تجاری بودیم.
نکته دیگر اینکه در سال گذشته، چینی‌ها چند طرح مهم زیرساختی را در ایران فعال کردند که به نظر می‌رسد با تکمیل این طرح‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از ترابری و برقی شدن صنایع خودرو و دیگر حوزه‌های صنعتی پیشرفت کند و شواهد حاکی از این است که چنین تحولی مورد استقبال چین هم قرار خواهد گرفت چرا که باعث می‌شود در دراز مدت توان افزایش صادرات نفت و گاز و سایر انرژی‌ها را پیدا کنیم و با توجه نیاز چین به این منابع، این اتفاق گام بزرگی در بسط روابط میان دو کشور محسوب می‌شود. 
در بخش‌های بین المللی ما توانستیم با توجه به مشترکات سیاسی که با برخی از کشور‌ها داریم در حوزه دپیلماسی تعاملات خوبی با همسایگان داشته باشیم. در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که در سال ۱۴۰۲ تعداد دیدار مقامات کشورمان با دیگر دولت‌های منطقه و کشور‌های پیرامونی و همچنین دولت‌های دوست به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها