این شما و این سورپرایز بزرگ

بفرمایید، این هم var

داغ‌ترین خبر فوتبال ایران نه درباره استقلال است، نه درباره پرسپولیس یا حتی درباره تیم‌ملی. درباره تغییرات نیمکت‌ها نیست. درباره خرید یا فروش ستاره‌ها نیست. به مسائل مالی برنمی‌گردد. حتی مربوط به حواشی جنجالی زندگی‌خصوصی فوتبالیست‌ها و مربیان نیست. درباره چیزی است که می‌تواند آینده فوتبال را تغییر دهد.
کد خبر: ۱۴۵۵۵۲۳
 
درگیر حواشی
اگرحواشی یک دهه اخیر را به صورت جزئی بررسی کنید، به یک دلیل واضح و مشخص می‌رسید؛ مسائل داوری. خیلی از اتفاقات و حواشی جنجالی در فوتبال ایران، به خاطر اشتباهات داوری بوده. چه در دوران ریاست علی کفاشیان و چه حالا در دوران ریاست مهدی تاج. هر دو رئیس اذعان کرده و می‌کنند، مسائل داوری بخش عمده‌ای از توان آنها را گرفته و اجازه نداده تمرکز لازم را روی مسائل مهم فوتبال داشته باشند.
علی کفاشیان یک‌بار در مصاحبه‌ای گفت: «ما مجبوریم هر هفته درگیر مسائل داوری باشیم. یک‌بار می‌گویند فلان داور در شرط‌بندی بوده. یک‌بار اتهام می‌زنند فلانی رشوه گرفته. اصلا کار ما شده سر‌و‌کله زدن با داوری، داوران و باشگاه‌ها. تا می‌آییم یک کاری کنیم یک بیانیه می‌دهند یا مصاحبه می‌کنند. خیلی دردسر دارد.» 
مهدی تاج، رئیس فعلی فدراسیون هم که دل پری داشته و دارد، در یک مصاحبه گفت: «تا وقتی بحث var را حل نکنیم، فوتبال همین اندازه حواشی دارد. خیلی زیاد درگیر این مسائل هستیم.»
   
تحلیل رنگی!
حتما شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که اگر var بیاید، خیلی از مشکلات و حواشی از بین می‌رود. اشتباهات داوری در سال‌های گذشته در لیگ برتر آن‌قدر پررنگ بوده که خیلی از تیم‌های بازنده حتی قهرمانی رقیب را به این مسائل ربط داده‌اند. خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران هم در مصاحبه‌ای معروف گفت: «اگر بتوانیم var را بیاوریم خیالم راحت می‌شود، چون فکر می‌کنم ماموریت‌مان را در فوتبال انجام داده‌ایم.» بدون شک او هم اتفاقات تمام این سال‌ها را مرور کرده. مهدی تاج هم همین‌طور. یک جایی انگار کار از دست آنها هم خارج شده. انگار ربط داشته به علایق داوران. یکی به رنگ آبی، یکی به رنگ قرمز، یکی به زرد و دیگری.... یکی از مدیران استقلالی یک‌بار در جلسه‌ای که با مسئولان فدراسیون فوتبال داشت، گفت: «آقای... طرفدار تیم پرسپولیس است. من خبر دارم. می‌دانم که به خاطر تیم محبوبش اشتباه می‌کند!»
البته مسئولان فدراسیون فوتبال هیچ‌گاه نپذیرفته‌اند که داوری با اشتباه به عمد، آبروی خود را به خطر انداخته و حتی دوران ورزشی خود را به پایان برساند. عده‌ای که بدبین‌تر بوده و می‌گویند اشتباهات داوری پشت‌پرده‌های زیادی دارد. بعضی داوران هم فاش کرده‌اند در دوران حضورشان در لیگ برتر، به آنها پیشنهادات زیادی شد اما هیچ‌گاه برملا نکردند و پنهان ماند.
   
خبر خوب
حالا اتفاق اصلی در راه است. اتفاقی که می‌تواند کار داوران را راحت‌تر و البته بند و بساط بعضی کارشناسان را هم جمع کند؛ کارشناسانی که قضاوت درستی روی صحنه‌ها ندارند و سعی می‌کنند گاه به‌دلیل رفاقت با داوران یا دشمنی با آنها و کمیته داوران، تحلیل‌های جنجالی داشته باشند. به طور مثال حسین عسگری، رئیس پیشین کمیته داوران در جام‌جم گفته بود بعضی داوران رنگی تحلیل می‌کنند. بماند که همین حالا هواداران استقلال به خود حسین عسگری حمله می‌کنند که در فصل جاری تمام صحنه‌ها را به ضرر استقلال تحلیل کرده است. قرار است از فصل آینده بساط این چیزها از فوتبال ایران جمع شود، چرا که طبق تازه‌ترین اخبار جام‌جم، var رسما کارش را آغاز می‌کند. با بررسی‌های خبرنگار جام‌جم مشخص شده اقدامات لازم برای ورود دستگاه‌های جدید var به لیگ برتر آغاز شده و قرار است دوره‌های آموزشی تا پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر برگزار شود تا داوران مجوز و مدارک لازم را دریافت کنند. طبق برآورد کمیته داوران و فدراسیون فوتبال از شهریورماه امسال و همزمان با شروع رقابت‌های لیگ برتر، var نیز رسما کارش رادر ایران آغاز می‌کند تا حواشی عجیب و غریب فوتبال ایران از بین برود. حتی وزارت ورزش هم از این حواشی به تنگ آمده و درخواست کرده تا هرچه زودتر این مشکل رفع و رجوع شود. به این ترتیب بخش عمده‌ای از حواشی فوتبال ایران در فصل جدید از بین خواهد رفت. یکی از مسئولان کمیته داوران هم در این باره به جام‌جم می‌گوید: «طبق مکاتباتی که با فیفا داشتیم سریعا دوره‌ها برگزارمی‌شوند ومشکلی برای قضاوت داوران در فصل جدید وجود ندارد. تعدادی ازدستگاه‌های var را دراختیار داریم.تعدادی دیگر هم به کمک دولت وارد می‌شوند تا کارمان طبق برنامه جلو برود.» 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها