فرمانده قرارگاه عمار:

در شرایط صلح حدیبیه هستیم

این روزها مانورهای زیادی بر سر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در سپهر سیاست دو طرف دیده می‌شود.پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مباحث سیاست خارجی به ویژه بحث هسته‌ای با رویکرد متفاوت اما با پایبندی بر اصول و حق جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.
کد خبر: ۵۹۸۳۸۴
درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری؛آنگاه نرمش قهرمانانه

به گزارش جام جم آنلاین رئیس جمهور از غرب و آمریکا گفت‌وگوهای با کرامت و ادب را خواستار شد. او برای گام نخست وزارت خارجه را مسئول موضوع هسته‌ای کرد.

غرب و آمریکا هم اکنون سیاستی را دنبال می‌کنند که نشان دهند خواهان حل و فصل موضوع هسته‌ای با ایران هستند اما همچنان علاوه بر اقبال به گفت‌وگوها بر ادعای خود اصرار دارند.

رهبر معظم انقلاب که نقشه راه سیاست خارجی را بر اساس عزت و حکمت و مصلحت تبیین کرده بودند و همواره نسبت به گفت‌وگوهای ایران و غرب هشدارهای لازم را هم داده‌اند هیچگاه مخالف انجام این گفت‌وگوها نبوده‌اند اما همواره بر این موضوع تأکید داشته‌اند که غرب و آمریکا قابل اعتماد نیستند چون آنها امتحان خود را پیش از این پس داده‌اند. این تأکید و هشدار به خاطر آن است که به وعده‌های آنها نمی‌توان اعتماد کرد و اگر توافقی هم حاصل می‌شود تضمین لازم باید از سوی آنها داده شود.

اوباما نیز در چند روز گذشته علاوه بر این که نامه تبریکی را به روحانی فرستاده، پاسخ آن را هم دریافت کرده است و در همین چند روز گذشته بارها درباره گفت‌وگوهای ایران و آمریکا سخن گفته است.

اما در سخنان او این نکته وجود دارد که ایران و دولت جدید به دنبال گفت‌وگو با غرب است.اوباما رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد تهران باید جدیت خود را در مورد اینکه به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست، نشان دهد.

این که غرب همواره بر این موضوع تأکید می‌کند و هیچ سند و مدرکی هم برای اثبات ادعای خود ندارد موضوعی است که باعث می‌شود روند مذاکرات هم با چالش‌هایی روبرو شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای که درباره سلاح هسته‌ای فتوا هم صادر کردند روز گذشته در دیدار فرماندهان سپاه خاطرنشان کردند: ما نه بخاطر آمریکا و غیر آمریکا بلکه بعلت اعتقاداتمان سلاح هسته ای را قبول نداریم و وقتی میگوییم هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد قطعا خودمان نیز دنبال آن نیستیم اما هدف حقیقی مخالفان ایران در این زمینه، چیز دیگری است.

اما موضوع مهمی که ایشان در همین دیدار به آن اشاره کردند و مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران داخلی و خارجی هم قرار گرفته است بحث نرمش قهرمانانه بود که در همین دیدار به آن اشاره کردند.

ایشان اصطلاح سیاسی نرمش‌های قهرمانانه را چند سال پیش گفته بودند و در شرایط کنونی باز هم آن را بازآفرینی کردند.رهبر انقلاب در 17 مرداد 1375 در همین باره گفته بودند؛«نمایندگان سیاسی ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر،نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجی میدان نرمش‌های قهرمانانه است، اما نرمشی که ذر برابر دشمن تیز باشد.

فرمانده کل قوا در همان دیداری که روز گذشته فرماندهان سپاه با ایشان داشتند با اشاره به پیچیدگی های دنیای دیپلماسی گفتند: عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است، اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود.

رهبر انقلاب ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در سیاستهای خارجی و داخلی افزودند: با مسئله‌ای که سالهای پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.

ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: یک کُشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمیکند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟

اکنون که ایشان «نرمش قهرمانانه» در دیپلماسی را مطرح کرده‌اند اما در کنار آن یک شرط اصلی را نیز گفته‌اند که نباید از آن غفلت شود. برای «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او را» هنگام نرمش قهرمانانه، از هم اکنون می‌توان بازتاب سخنان رهبر انقلاب را در سخنان تحلیل‌گران، مقامات و رسانه‌های غربی رصد کرد تا به آن رسید.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاست خارجی کشورمان هم باید به این موضوع ورود پیدا کنند و با تحلیل‌های عمیق و منطقی در این باره به بازتاب‌ها و تحلیل‌های غرب پاسخ دهند.

هانی‌زاده:بیانات رهبر انقلاب، نقشه راه دیپلماسی دولت یازدهم است

در همین زمینه هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: بیانات رهبرانقلاب، نقشه راهی برای دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی است.

حسم هانی زاده در گفت‌وگو با تسنیم، در باره بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر «نرمش قهرمانانه» در سیاست خارجی، گفت: تعبیر مقام معظم رهبری از رویکرد «نرمش قهرمانانه» در دیپلماسی به‌معنی عقب‌نشینی از الگوهای شناخته شده انقلاب اسلامی نیست و در واقع مفهوم دیپلماسی هنرمندانه با توجه به شرایط موجود را بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره تجربه‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری دارند و استفاده دولت یازدهم از این تجربه‌ها می‌تواند در مذاکره و تعامل آنها با سایر کشورها بسیار تأثیرگذار باشد و نتیجه مثبتی را از مذاکره با غرب به دست آورد.

کارشناس سیاست خارجی افزود: دولت دکتر روحانی به‌دلیل شرایط موجود، خواهان گسترش روابط با غرب بوده که در واقع با دولت قبلی رویکرد بسیار متفاوتی دارد و سعی دارد از طریق تماس و گفت‌وگو اختلافات را حل و فصل کرده به نتایج خوبی برسد.

هانی‌زاده تأکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری می‌تواند نقشه راهی برای دولت یازدهم باشد و آنها رویکرد "‌نرمش قهرمانانه" را همراه با اصول نظام مد نظر مذاکرات خود با غرب قرار دهند.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از رویکرد «نرمش قهرمانانه» می‌تواند موجب موفقیت کشورمان در عرصه اقتصادی باشد و ار تحریم‌های غرب علیه کشورمان بکاهد، و لغو تحریم‌ها از سوی چند شرکت خارجی نگاهی مثبت از آینده خوب برای کشورمان خواهد بود.

نقوی حسینی:نرمش قهرمانانه در دیپلماسی، حریف را در راند آخر تسلیم می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه نرمش قهرمانانه در دیپلماسی، حریف را در راند آخر تسلیم می‌کند،گفت: موفقیت این روش به شناخت و فهم صحیح از طرف مقابل نیاز دارد.

حسین نقوی حسینی به خانه ملت گفت: در سیاست خارجی و حوزه دیپلماسی مذاکره وجود داشته و در مذاکره بده بستان هایی است که دو طرف مذاکره بر اساس این اصل به توافقات و نقاط مشترکی دست پیدا می کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه گاهی طرف های مذاکره ساده لوحانه و ساده انگاری کرده و در پیچ و خم‌های مذاکره نرمش هایی انجام می دهند که دریافت های لازم در طول مذاکره نصیب آنها نخواهد شد، این درحالی است که اگر طرف مقابل را خوب شناخته و آگاه باشد که مسلح و متجاوز است و فقط منافع خود را پیگیری می‌کند، نرمش بدون تدبیر مقابل او تبعات منفی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نباید نرمشی انجام داد که طرف مقابل، تیم مذاکره کننده ما را شکست دهد و مسابقه تمام شود، نرمش قهرمانانه به معنای آن است که ما طرف مقابل را خوب شناخته و با این شناخت نرمشی انجام دهیم  که حریف را شکست دهیم.

نقوی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند یک کشتی گیر دارای شناخت و فهم صحیح از طرف مقابل نرمشی را انجام می دهد که حریف وارد میدان شده در گام نهایی تسلیم شود.

وی گفت: در مذاکرات دیپلماتیک با غربی ها اگر با این نگاه به موضوع، وارد مذاکره شویم که طرف مقابل ما یک فرد منصف و متعادل نبوده بلکه دشمن متخاصم جدی است که هدفی جز تجاوز گری ندارد، می تواند پیروزی را برای ما به ارمغان آورد،از این رو شرط اول نرمش قهرمانانه شناخت طرف مقابل است.

نقوی با تاکید بر اینکه  لغو تحریم هایی که توسط محاکم قضایی اروپا صورت می گیرد ربطی به اراده سیاسی اتحادیه اروپا ندارد گفت : لغو تحریم ها را نمی توان نرمش طرف مقابل حساب کرد، چراکه هیچ اراده سیاسی پشت آن نبوده وما هنوز از طرف کشورهای غربی و دولت های آنها هیچ نرمشی را مشاهده نکردیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس،تصریح کرد:طرف مقابل باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برده  و آگاه باشد که اگر ما جایی نرمش قهرمانانه داریم برای حفظ حقوق ملت و تامین منافع ملی کشورمان است و اگر این حقوق و منافع ما تامین نشود حاضر به مذاکره نیستیم.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران، یادآور شدند:فهم صحیح از هدفگذاری طرف مقابل، شرط نرمش قهرمانانه در دیپلماسی است.

 ترقی :نرمش قهرمانانه، عدول از آرمان‌ها نیست

معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی نیز تأکید کرد: نرمش قهرمانانه به‌معنای عدول از آرمان‌ها و اصول انقلاب نیست.

حمیدرضا ترقی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته ایشان با فرماندهان سپاه و تعبیر نرمش قهرمانانه گفت: این تعبیر را مقام معظم رهبری در سال 72، 73 به کار بردند که روز گذشته نیز بار دیگر به آن اشاره کردند و در هر دو مورد چارچوب این نرمش‌ قهرمانانه را مشخص کردند که معنای آن عدول از چارچوب نظام نیست.

وی با تأکید بر اینکه نرمش قهرمانانه به‌معنای رها کردن آرمان‌ها و اصول انقلاب نیست، خاطرنشان کرد: نرمش قهرمانانه تاکتیکی در نبرد با دشمن برای فراهم کردن مقدمات پیروزی است و از تمثیل ایشان در مورد یک کشتی‌گیر استنباط می‌شود که یک کشتی‌گیر اگر در ابتدا حریف خود را نشناسد و فن بعدی وی را تشخیص ندهد و بعد از آن نرمشی به خرج دهد، موجب شکست خودش می‌شود. نرمش حرکتی است که یک گام به عقب، برای چند گام به جلو رفتن است.

معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه خاطرنشان کرد: نرمش قهرمانانه را باید از اقدام رسول‌الله در صلح حدیبیه الهام بگیریم که بعدها در قرآن به نام فتح‌الفتوح نام‌گذاری شد. در جریان صلح حدیبیه، کفار در ابتدا به پیامبر گفتند: نام خداوند را در ابتدای صلح‌نامه نیاوریم، که رسول‌الله قبول کردند و بعد از آن گفتند: شما را نیز به‌عنوان فرستاده خداوند قبول نداریم و فقط نام محمد را در نامه بیاوریم، که باز رسول‌الله قبول کردند. در همین جریان عده‌ای به پیامبر اعتراض می‌کردند: چرا سخنان آنها را قبول می‌کنید؟! اما رسول‌الله براساس آنچه تشخیص دادند این نرمش را مقدمه‌ای برای پیروزی قرار دادند که فتح‌الفتوح شد.

وی گفت:در حال حاضر نیز امروزه شاید نیاز باشد قدری از ادبیات سفت و سخت بکاهیم و تعابیر تحریک‌آمیز نداشته باشیم و با زبان لیّن‌تری صحبت کنیم. اما این زبان لیّن به‌معنی عدول از ارزش‌ها نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها