گفت‌وگو با غزاله حسینی، اولین دختر نوجوان ایران با ۳طلای وزنه‌برداری در رقابت‌های قهرمانی آسیا

آرزویم مدال المپیک ۲۰۲۸ است

ورزش مقوله بسیار مهمی در دنیای امروز است. بسیاری از کشورهای دنیا در راه رسیدن به موفقیت در این مقوله سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام می‌دهند تا در دنیای امروز بیشتر دیده شوند.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۹۲
نویسنده کوروش باقری - سرمربی تیم‌ ملی وزنه‌ برداری

به همین دلیل است که ورزش به‌خصوص ورزش‎های المپیکی بیشتر به چشم می‌‎آیند. بسیاری از سازمان‌ها، کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف و وزارت‌های ورزش همین کشورها با هماهنگی نهادها و سازمان‌های مختلف مثل آموزش و پرورش برنامه‌‎ریزی‌های کلان و مختلفی انجام می‎دهند تا به موفقیت برسند.

برای رسیدن به موفقیت در ورزش کارهای زیادی باید انجام شود. در بالاترین سطح، استعدادیابی قرار دارد و بعد از آن استعدادپروری. این موضوعات کارهای مهم و علمی به‌شمار می‎‌روند که متضمن استارت موفقیت در رده بزرگسالان در تورنمنت‎‌ های عظیم به‌خصوص المپیک است. در این حوزه، بخش رده‎‌ های سنی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است چرا که حساسیت زیادی دارد. ما در رده سنی نوجوانان هم بحث استعدادیابی داریم و هم استعدادپروری.

این موضوعات مهم نیاز به الزاماتی دارند که هر فدراسیونی با توجه کردن به آنها می‎‌ تواند سریع‌‎تر و مطمئن‌‎تر به موفقیت برسد. برگزاری رقابت‌‎های مختلفی که فدراسیون‎‌ ها در سطح کشور دارند، می‎‌ تواند در این راه کمک‎‌ کننده باشد. به کارگیری مربیان شاخص و البته افرادی که در این زمینه علاقه‎مند هستند و از تجربه کافی هم برخوردارند قطعا یاریگر موفقیت در شرایط فعلی است. 
در کشور ما در رشته‎‌ هایی مثل کشتی و وزنه‌‎برداری استارت خوبی زده شده، به‌خصوص در وزنه‌‎برداری بانوان. ما در این رشته برای بانوان هیچ پیشینه‌‎ای نداشتیم اما مدال‎‌هایی در قهرمانی آسیا در رده نوجوانان و جوانان گرفتیم که نویدبخش روزهای بهتر است و نشان می‎‌دهد در مسیر درستی حرکت می‎‌کنیم. موفقیت‎‌ های بزرگ‎تری می‎تواند در انتظار آنها باشد.

این مدال‎ها بسیار خوب است اما هدف نهایی نیست. کم و کاستی‌‎هایی در این رده‎های سنی وجود دارد که با حمایت‎های بیشتر فدراسیون و سازمان‎هایی که می‎توانند حمایت کنند قطعا رفع خواهد شد. در این صورت تضمین موفقیت خیلی حتمی‌‎تر به نظر می‎رسد.

یکی از نکاتی که من خودم اصرار دارم موثر است به برگزاری اردوهای طولانی‌مدت برمی‎گردد. در رابطه با برنامه‌‎ریزی و جهتگیری و البته هدف‎‌ گذاری برای آینده، اگر مسائلی ریز و درشت همانند تغذیه خوب و فضای تمرینی مناسب فراهم شود و همچنین از علم و آگاهی مربیان مجرب استفاده شود مسیر موفقیت هموارتر خواهد شد. ما در وزنه‎‌ برداری این موضوع را به خوبی استارت زدیم و تعدادی از دختران نوجوان مستعد شناسایی شدند. من فکر می‎کنم اگر الزامات باشد در فاصله چهار سال مانده به المپیک می‎توانیم نتایج خیره‌‎کننده‎ای را پیش‌‎بینی کنیم؛ ضمن این‌که اقبال عمومی در جامعه به وزنه‌‎برداری بانوان مشخصا بالا رفته است. 

یک نکته کلیدی دیگر توجه به بخش وزنه‎‌ برداری شهرستان‎هاست. شهرستان‎های مختلف نقطه شروع استعدادیابی‌ها به‌شمار می‎روند و باید با در اختیار گذاشتن سالن‎های وزنه‌‎برداری به مربیان مجرب شرایط خوبی را فراهم کنیم و به همه استعدادها فضا بدهیم. اصلا باید برای هر استان یک سالن استاندارد برای بانوان داشته باشیم. با مهیا شدن این شرایط مربیان با ذهن آزاد کار خود را انجام می‎دهند و قطعا استعدادهایی را معرفی می‎‌کنند که به تیم‌ملی هم معرفی خواهند شد. امیدوارم در سال ۲۰۲۸ بانوان ما به مدال‎های متعدد که خوشرنگ‌‎ترین آن طلاست دست پیدا کنند. 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها